Omhändertagna hästar såldes

Sv: Omhändertagna hästar såldes

Under inlägg nr 94 till 102 har en person lagt ut pdf-fil där man kan läsa om bland annat vitesföreläggande. Bara trycka på rutan så kommer de fram

Tack!

Den rutan syntes dåligt på min dator, antog att det skulel vara en länk

*kl*

Men fortfarande står det inte i en enda av dessa rapporter att hästarna far illa dvs att hästarna är i dåligt skick..

Men grunden till problemen är ju som jag fattat det att inget tillstånd för så många hästar har funnits under flera flera år? Och det handlar liksom inte om 5 hästar för mycket, inte om 10 heller? Och det har ägaren uppmärksammats på under hela historiens gång som jag fattar det?

Det har liksom inte skett över en natt. Så jag vet inte riktigt hur man kan klaga över att ägaren gått med förlust vid auktionen när en del av hästarna nästan borde fötts in i en redan till antalet olaglig besättning?

Men grunden till problemen är ju som jag fattat det att inget tillstånd för så många hästar har funnits under flera flera år? Och det handlar liksom inte om 5 hästar för mycket, inte om 10 heller? Och det har ägaren uppmärksammats på under hela historiens gång som jag fattar det?

Det har liksom inte skett över en natt. Så jag vet inte riktigt hur man kan klaga över att ägaren gått med förlust vid auktionen när en del av hästarna nästan borde fötts in i en redan till antalet olaglig besättning?

Precis. Han hade ju inte behövt låta det bli så många.

Förstår inte hur du resonerar??

Tycker du att det är rätt att man plockar in 36 hästar på 6tln mark och tar 430 000kr för detta??

Jag har ingen åsikt om det är rätt eller fel beslut att inte godkänna antalet hästar, för det är ju inlämnat en ansökan om fler hästar som inte beviljades.

Det jag vänder mig emot är att folk här försöker få det till att hästarna vanvårdats vilket faktiskt inte var fallet. De gick i stora hagar och jag ser ingen orsak att man från myndigheter tar hästar och sätter de på ett för dem betydligt sämre ställe och i betydligt mindre hage. Då tycker jag man har missat något på vägen när det gäller djurskyddet.

Att man dessutom tar hutlöst betalt för dessa tjänster tycker jag ser illa ut och får mig att faktiskt tappa tron på att det verkligen är djuren som sätts först!!

Jag håller med dig om allt du skriver. Jag var på auktionen, och har svårt att tänka mig att vissa av hästarna kunde vara i så himla mkt sämre skick, speciellt stoet med "fölet". Hur kan man låta dom gå med bara grovfoder på lösdrift? Visst att dom kanske inte lyckas bygga upp hästarna till uppvisnings skick efter 3 månader, men så mkt sämre skick än dessa 2 hästar var i nu kan dom inte varit i innan... Både bit och rejäla sparkmärken på många av hästarna. Hörde rykten om att vissa av hästarna inte gått ihop innan utan bara släppts ihop (osäkert om det är sant eller inte) men på tok för små hagar för så många hästar, även om dom skulle känt varandra sen innan. Jag undrar vem som har godkänt djurambulansens uppstallning för dessa hästarna? hade dom tillstånd att hålla så mkt häst?

Fast det är ju eg inget som vare sig du eller jag eller någon annan har med att göra, så länge det finns tillstånd. JF hade ansökt om tillstånd för antalet hästar.
Ansökt ja, hade han haft tillstånd så hade väl inte Ls tagit dem.

Djurambulansen hade tillstånd för att ha 24hästar!
detta tillstånd ändrades snabbt så de kunnde ha 40till....

Vi har beslutat precis lika dant om det blivit kris på en ideell kattförening som behövt utöka sitt tillstånd. Så länge man har laglig plats ser jag inte varför det skulle vara ett dugg konstigt. Tillstånd kan utökas vid behov kostnadsfritt för alla verksamheter vid behov. Det handlar ju om att omhändertagna djur ska få plats någonstans. Kryllar inte direkt av platser att kunna placera dem på trust me.

Men att få tillstånd för utökning av platser om du inte har skydd till alla och visat dig vara olämplig är det inte lika lätt :grin:

Mumin

kl

Det här är tyvärr inte det första fallet, och säkert inte det sista, där djuren farmer illa under "omhändertagandet" än vad de gjorde innan.

Det faller mellan stolarna på något sätt, helt plötsligt har ingen ansvar för djurskyddet.
Det har vuxit upp en "omhändertagandeindustri" som tjänar grova pengar med polisens och lst:s goda minne.

Polisen placerar djur hos fd poliser, konkurrenter kan köpa avelsdjur till vrakpriser, ibland är det rena beställningsjobb

Tänkvärt

Senast ändrad:

Det är polisen som verkställer och har ansvaret för djuren under och efter ett omhändertagande. De är djurägare. Om länsstyrelsen får en anmälan görs givetvis en kontroll. Länsstyrelsen har inget avtal med någon och inte heller något avtal utan det är polisen som anlitar någon verksamhet. Detta är reglerat i djurskyddslagen, så det är inget val som görs. Efter beslutet är fattat har länsstyrelsen ingenting att säga till om.

Det är även polisen som ska värdera djuren enligt lag och sälja djuren.

Min erfarenhet är dock att det är svårt att omplacera/ sälja omhändertagna djur. Det är ofta förvildade tamkatter, bondkatter, blandrashundar eller lantbruksdjur som tappat mycket hull och hälsa. Ingen seriös verksamhetsutövare tar sig an lantbruksdjur som tappat enorma mängder hull, då det är en förlust även om man skulle få djur till skänkes, för att inte tala om att de ofta är omärkta, inte har härstamning etc. Vet inte vilken värld man lever i om man tror att vi generellt omhändertar fina djur med stamtavla. Och du har vi inte tagit upp smittorisker. Nog för att det kan hända, men det är verkligen inte det vanligaste.

Senast ändrad:

Det är polisen som verkställer och har ansvaret för djuren under och efter ett omhändertagande. De är djurägare. Om länsstyrelsen får en anmälan görs givetvis en kontroll. Länsstyrelsen har inget avtal med någon och inte heller något avtal utan det är polisen som anlitar någon verksamhet

Det är även polisen som ska värdera djuren enligt lag och sälja djuren.

Min erfarenhet är dock att det är svårt att omplacera/ sälja omhändertagna djur. Det är ofta förvildade tamkatter, blandrashundar eller lantbruksdjur som tappat mycket hull och hälsa. Ingen seriös verksamhetsutövare tar sig an lantrbuksdjur som tapapt enorma mängder hull då det är en förlust även om man skulle få djur till skänkes, för att inte tala om att de ofta är omärkta, inte har härstamning etc. Vet inte vilken värld man lever i om man tror att vi generellt omhändertar fina djur med stamtavla. Nog för att det kan hända, men det är verkligen inte det vanligaste.

Nej, men t o m djur utan stamtavla har rätt till en dräglig tillvaro.
Jag säger inget om att djur slaktas om de inte kan placeras, men rent etiskt har även de rätt till en dräglig tillvaro den sista tiden.

LS "tar omhand", och skyller sedan på att det är "polisens ansvar". Är det rimligt?!

I konsekvensens namn, så borde ls följa upp de djur de påstår är vanvårdade, eller ännu värre: de djur som "tas omhand" pga prestige och paragrafrytteri, fastän de inte lider öht, men som sedan, efter "omhändertagandet" får det värre!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
666
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
471
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna i Enköping var fodervärd åt en annans häst – som hon sålde till en tredje person. Nu har fodervärden dömts för bedrägeri och...
Svar
0
· Visningar
448
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyra hästar, inklusive ett föl, har omhändertagits på grund av brister i skötseln. Bristerna upptäcktes i november och en...
Svar
0
· Visningar
1 021
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka