Omhoppning

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Belleriet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 3 593
Sv: Omhoppning

Men ditt f;rsta svar var faktiskt lite lätt att misstolka.

Jag v'nder f;r ytterhj'lperna genom att f;r det f;rsta visa med blick och vikt var jag ska. Balansera upp h'sten med halvhalt och l'gga till ytter sk'nkel samtidigt som jag h[ller halsen rak med ytter tygel.
EV ledande inner tygel om det beh;vs. Jag f;r inte ;ver h'nderna [t n[got speciellt h[ll.

Urs'kta att mitt inl'gg ser s[ konstigt ut!! jag har kommit [t n[n knapp s[
å, ä och ö blir [, ' och ;. Ngn som vet hur man fixar det :confused:

Skriver om mitt inlägg förståeligt så någon ids läsa. Och lägger till lite.

Jag vänder för ytterhjälperna genom att för det första visa med blick och vikt var jag ska. Balanserar upp hästen med halvhalt och lägger till ytter skänkel samtidigt som jag håller halsen rak med ytter tygel.
EVENTUELLT ledande inner tygel om det behövs. Jag "för inte över händerna" åt något speciellt håll.

Om detta skulle vara det andra, konstiga sättet att vända en häst för ytterhjälperna vet jag inte. Jag har aldrig hört någon tränare uppmana sin elev att föra båda händerna åt något håll när det handlar om att vända för ytterhjälper.

Skriver om mitt inlägg förståeligt så någon ids läsa. Och lägger till lite.

Jag vänder för ytterhjälperna genom att för det första visa med blick och vikt var jag ska. Balanserar upp hästen med halvhalt och lägger till ytter skänkel samtidigt som jag håller halsen rak med ytter tygel.
EVENTUELLT ledande inner tygel om det behövs. Jag "för inte över händerna" åt något speciellt håll.

Om detta skulle vara det andra, konstiga sättet att vända en häst för ytterhjälperna vet jag inte. Jag har aldrig hört någon tränare uppmana sin elev att föra båda händerna åt något håll när det handlar om att vända för ytterhjälper.

Det är precis så jag menar =D Jag är bara väldigt dålig på att förklara saker^^

Jag har kommit o tänka lite på detta nu och bara för att hästen är ung och den inte hoppat omhoppning på tävling betyder ju inte att man kan satsa första gången. För de beror ju helt på hur välriden o välbalanserad den är sedan innan.
När min 6 åriga D-ponny bara gick unghästklasser så var de ett beslut jag tog precis innan klassens start att han skulle få starta i avd.a för första gången någonsin o de var i en LB regional, eftersom han var så välriden så var det inga problem att lägga upp en lite större galopp och korta vägarna, det ledde till en seger för honom, så vad jag menar är att de är olika för alla, man behöver inte rida omhoppningen som en grundomgång första gångerna på alla hästar, vissa behöver det men inte alla.

Fast nu var ju jag van att rida omhoppningar så de gör ju saken lite annorlunda, men de beror på hur van du är i övrigt i tävlandet o hoppandet. :)

Hej! En smart sak som man kan lära hästen/ponnyn är att göra galoppiruetter. Man kan ju ofc inte kräva att en unghäst ska kunna det med en gång, men det gör hästen smidigare och vändbarare. :)

Lycka till med tävlingarna! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 479
Senast: Edla
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 557
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 830
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 756
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka