Ommätning? B-ponnyn är en C-ponny

Ajabaja

Trådstartare
Vår b-ponny är snart ingen b-ponny längre. Efter mycket blod, svett, tårar & pengar så har han snart återfått sina trakter & drar därmed upp sin mankhöjd 3-4cm. Han är dock slutmätt till 130,0 cm för ett år sen (11 år gammal import från Irland där han gick som c-ponny 133 cm) & snart är syrran för gammal för b-ponny. Kan man mäta om ponnyn om man misstänker att den är för stor? Vad händer med alla regler?

Trist när speakern gastar ur sig kommentarer på tävlingar om att det inte alls är en b-ponny när det är vad vi trodde oss ha köpt. Syrran blir ju inte lite ledsen när det kommer ur elaka kommentarer ur högtalaren. Sen att syrran missat 1,5 år av tävlingsåren med denna fantastiska ponny pga rehab av hästens fötter är ju oxå synd.

:bow::bow::bow::bow:

Sv: Ommätning? B-ponnyn är en C-ponny

Det är väl klart att man borde få mäta om? En för stor ponny ska ju inte tävla i b-ponny klasserna! :p Inte för att jag vet ngt om dethär men jag tycker att det vore självklart.... :D

Om det inte är ni som gjorde slutintyget så borde ni väl få göra om det.
Ring svenska ridsportförbudnet (Eller var det nu är) och hör med dem.
Säg att ni misstänker att ponnyn är större än 130.

(fast ni ska nog inet nämna nått om att ryttaren är för gammal för den :smirk: )

Vad jag inte förstår är varför det lagts sånt jobb för att få ner den till B-ponny
jo, visst är en maxad B dyrare än en liten C men....?
.. Ponnier som slutmätts efter 2003 kan bli ommätta, deras intyg är alltså inte på livstid (som det var före 2003) Onödigt att orsaka ponnyn obehag med nerverkade trakter i ett sånt läge,

är det på grund av mätningen den inte kunnat tävlas :confused:

utdrag från mätreglementet: (hela finns på www.spaf.info )
9. Visar kontrollmätning att tidigare mätning varit felaktig, blir därvid utfärdat mätintyg ogiltigt och ersättes av intyg från kontrollmätningen från och med den dag sådan beordrats.

Ja visst är det ovanligt, men som i Ts fall så förekommer det tyvärr fortfarande. Trots hårdare regler så mäts dom ner, Det är det jag har så svårt att förstå varför?.

Pengar?

För att om hästen är Bponny, och bara klarar av att hoppa, säg 90 cm.
Då är den ju värd mer än en Cponny eftersom den kan hoppa LA (väl?) istället för "bara" LB.

(Sen är det ju mer status då också :smirk: )

För att man oftast får mer för en maxad b än en liten c.
Och folk verkar ha fått för sig att det är fördel att ha så stora ponnyer som möjligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag heter Melie och är snart 13 år. Jag är ungefär 152 cm lång. Nu ska jag köpa egen häst, vi har hittat en superfin C ponny som vi... 2
Svar
28
· Visningar
4 066
Senast: Anzia
·
Hoppning Hej! Jag är en trettonåring som är ca 165 cm och som väger 45kg. Jag är ganska smalt byggd och med långa ben. Jag har just nu en maxad...
Svar
6
· Visningar
1 847
Senast: Miljon
·
Utrustning Min ponny har växt ur sina täcken, det fattas ca 10-15 cm på rumpan på flera av dem. Tänkte kolla efter ffa nytt regntäcke på mässan men...
Svar
18
· Visningar
3 057
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka