Bukefalos 28 år!

Omöjliga tovor!

B

Barberini

Jag har en lurvig bondkatt med skvätt av angora i sig som inte tkr om att bli borstad. Hon har alltid skött sin päls jättebra själv och så, men nu har hon börjat få riktiga tovor som gor ända in på huden och är nästan som klumpar. Har försökt klippa bort dom när jag kommer åt, men det är ju inget hållbart plus att hon är lite rädd för saxen. Plus att det nog inte skulle se så snyggt ut efter ett tag :angel:

Kom att tänka på ett gammalt avsnitt av djursjukhuset där dom hade en katt som var helt tovig hela den vilket sluatde med att hela katten fick rakas pga av att dom drog i skinnet och gjorde ont förklarade dom. Är lite rädd min lilla prinessa som jag älskar MEST,k min fina lilla kelgris ska ha ont.

Som jag sa är tovorna bara på enstaa ställen och i övrigt har hon väärldens finaste päls.

Vore tacksam för lite råd :crazy:
 
Sv: Omöjliga tovor!

Sådana där tovor gör som sagt ont och är obehagliga för katten, det stramar i huden - ungefär som att någon skulle dra en i håret hela tiden.
Om du inte lyckas klippa bort tovorna så återstår nog bara rakning tyvärr, det kan veterinären göra.
Efter det så får du nog börja hjälpa henne på traven genom att kamma igenom henne några gånger i veckan. Det finns en kam som heter Furminator som är helt suverän på att ta loss underull men den ska givetvis inte användas när katten redan fått tovor.
Är hon gammal eller har hon blivit rundare? Det kan vara orsaker till att de inte längre når att tvätta sig överallt.
 
Sv: Omöjliga tovor!

Går det att bada henne?
På långhåriga katter blir smutsiga pälsar toviga mycket fortare än rena. De persermänniskor jag känner badar 1 gång/månad och bortar och kammar ytterst sällan.

Om du rakar av pälsen hos vet är det hur som helst lättare att hålla den i kondition när den växer ut, antingen genom regelbundna bad eller genom balsamspray och kam, precis som Heulwen skriver.
 
Sv: Omöjliga tovor!

Varför kammar du henne inte?

En av mina katter är långhårig så jag kammar henne ungefär en gång i veckan. Jag behöver inte kamma hela katten men drar en vända på de ställen där hon lättast sätter tovor. Dvs nedanför öronen, i armhålorna och ljumskarna, magen och ridbyxorna i bak.

Håller jag efter med kammen så blir det inga tovor och jag slipper ta till saxen.

//Waern
 
Sv: Omöjliga tovor!

Tack för alla svar! Hon är i sina bästa år, så för gammal för att tvätta sig över allt är hon inte. Hon är jättesmidig, fin i hullet, vältränad osv. Anledningen till att jag inte har kammat henne så ofta innan är att det aldrig har behövts. Hon har klarat det helt själv tills nu. Nu brukar jag klippa bort så mkt jag kan av tovan när hon mest ligger och myser och inte sprattlar. Jag förstår att det innbär att hon helt enkelt måste börja borstas, bara jag kan få bort tovorna först. Måste hon till veterinären så ska hon självklart få det. Men man vill ju inte åka dit och betala massa pengar om det egentligen hade gått lika lätt själv. Men måste hon det, så är hon ju som sagt absolut värd det.

Innan har jag också dragit mig lite för att komma med kammen eftersom att hon inte tyckt om det. Hon har alltid tytt sig till mig och varit som min lilla svans och jag älskar henne över allt annat. Det har bidragit till att jag vill vara extra försiktig med saker som hon inte gillar eftersom att jag vill att hon ska fortsätta vara min lilla bebis. Jag vet ju att det är fel, och det ska jag ju självklart också föröka ändra på. Det gäller bara att komma ur den onda cirkeln... Så först, bort med tovorna!
 
Sv: Omöjliga tovor!

Jag har 3 långhåriga bondkatter, 2 av dom har aldrig tovor men den 3, han måste jag raka bort tovorna på lite då och då, rakar inte hela katten utan bara just där tovan finns.

och ja, jag borstar dom, mest den som får tovor, dock får han det ändå, han är bästis med hunden, som gärna tvättar denna katt, i alla välmening..
 
Sv: Omöjliga tovor!

Det enklaste är ju att klippa katten och börja om!
Gjorde just det med min ena som tillslut fräste bara jag tog fram kammen. Tog henne till veterinären och en timme och 750 kr senare såg hon ut så här:

kisse.jpg


Hon är innekatt annars hade det naturligtvis inte gått att göra så här, men nu kan jag börja om med kam och Humilack så det inte blir som innan!
 

Liknande trådar

L
Övr. Katt Vi blev med katt i somras. En ursöt liten lurvig gatukorsning. Jag som är så noga med vad hästen äter tänkte att den stackars katten...
Svar
15
· Visningar
14 344
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp