Omplacering/adoption/avliivning

Jag tror fortfarande att det är ett tillräckligt gott skydd och känner mig väldigt välinformerad redan innan och visste att jag skulle ta spruta om jag blev salivkontaminerad.
Jag är medveten om att det är en risk, men jag bedömmer den fortfarande som mindre än att få en kamphund i strupen. Det enda jag vet om min död är att den kommer, känns inte så troligt att det är rabies. Bil, hund eller hästolycka känns väldigt mycket troligare, men vem är rädd varje gång den kör bil, det verkar jobbigt.

Att ha rutiner och göra rätt är viktigt, rädsla är naturligt men ologiskt eftersom vi blir rädda för fel saker (jag med, jag kör bil istället för att flyga, grymt ologiskt)

Tog stelkramp som exempel eftersom så många missar att förnya det och då är du illa ute om du får hästbajs i ett sår i 50 års åldern.

Angående tillräckligt gott skydd och att vara rädd för fel saker. ;)
Är man 50 år idag och född i Sverige har man fått grundvaccinering + påfyllnadsdos. Att då påstå att man är illa ute för att man får hästskit i ett sår när det räcker med rengöring av såret och att åka till VC för en till vaccindos för säkerhets skull är att överdriva rejält.

Det är, som du säger många som inte förnyar vaccinationen. Ändå har vi bara haft 0-4 fall årligen de senaste tio åren. Medelåldern för dessa fall är 77 år, de flesta helt ovaccinerade eller har bara fått någon enstaka dos. Det är rätt talande. Nu finns det ändå skäl att fylla på vaccinet, framför allt om man vill vara säker på att ha ett tillräckligt skydd mot difteri, men man behöver inte skrämma upp folk genom att överdriva risken för stelkramp.
 
Att ingen ska behöva utsättas för risker är hyckleri. För det första gäller det inte alla yrkesgrupper. Personliga assistenter är mest skyddslösa (rökiga miljöeer) men även de som jobbar med dementa och på olika budfirmor oftast utan kollektivavtal. Dessa har dessutom oftast inga val att byta jobb.
En tullarbetare eller veterinär har troligen oftast kapacitet att byta jobb, iaf på sikt.

Hur jobbar man med hästar riskfritt? Riskfria poliser? Fritidsledare som inte får träffa ungdomar för de kan vara kriminella?

Sedan går många (de flesta) jobb inte att få riskfria (tex bilkörning, trasiga axlar vid skrivbord). Då ska man var fullt försäkrad och ha rutiner. Att säga att miljön ska vara riskfri är idioti. Om miljön är riskfri utgår man för att skador är omöjliga och försäkring uteblir.

Systematiskt arbete med ständiga förbättringar ja, rosa glasögon nej.

Dessutom jobbar jag sida vid sida med anställda och har faktiskt varit timmis (för att få vara själv), så då gäller ju samma sak.

Jag tror fortfarande att det är ett tillräckligt gott skydd och känner mig väldigt välinformerad redan innan och visste att jag skulle ta spruta om jag blev salivkontaminerad.
Jag är medveten om att det är en risk, men jag bedömmer den fortfarande som mindre än att få en kamphund i strupen. Det enda jag vet om min död är att den kommer, känns inte så troligt att det är rabies. Bil, hund eller hästolycka känns väldigt mycket troligare, men vem är rädd varje gång den kör bil, det verkar jobbigt.

Att ha rutiner och göra rätt är viktigt, rädsla är naturligt men ologiskt eftersom vi blir rädda för fel saker (jag med, jag kör bil istället för att flyga, grymt ologiskt)
När det gäller risker blandar du äpplen och päron.
Att det finns risker med olika jobb förnekar ingen. Där lägger du ord i munnen på mig.
Nu pratar vi om en 100% DÖDLIG sjukdom. Det är inte att jämnställa med rök, trasiga axlar, ev krock mm.
I alla arbeten finns skyddsombud och riskanalyser.
Men inte i något arbete ska man sätta sin hälsa för att hjälpa någon annan. Inte ens blåljuspersonal gör en insatts om de löper risk för allvarlig skada.
Men du tycker att veterinärer ska gamla med sina liv för att undersöka en hund eller katt?
 
Angående tillräckligt gott skydd och att vara rädd för fel saker. ;)
Är man 50 år idag och född i Sverige har man fått grundvaccinering + påfyllnadsdos. Att då påstå att man är illa ute för att man får hästskit i ett sår när det räcker med rengöring av såret och att åka till VC för en till vaccindos för säkerhets skull är att överdriva rejält.

Det är, som du säger många som inte förnyar vaccinationen. Ändå har vi bara haft 0-4 fall årligen de senaste tio åren. Medelåldern för dessa fall är 77 år, de flesta helt ovaccinerade eller har bara fått någon enstaka dos. Det är rätt talande. Nu finns det ändå skäl att fylla på vaccinet, framför allt om man vill vara säker på att ha ett tillräckligt skydd mot difteri, men man behöver inte skrämma upp folk genom att överdriva risken för stelkramp.
Precis. Stelkram kan vara dödligt om man inte får vård. Vilket man får i Sverige.
 
Ja, Sverige har inte ändrat sina rekommendationer. Senast man gjorde en översyn var 2009. Värt att veta är att man då ändrade rekommendationen från vart 20:e år till vart 30:e. Det berodde dock inte på att denna översyn visade att man behövde påfyllning av stelkrampsvaccin oftare utan för att det vaccin mot stelkramp som ges i Sverige är ett kombinationsvaccin som också skyddar mot difteri. Eftersom antikroppar mot difteri försvinner fortare än de mot stelkramp och man märkte att många äldre saknade fullgott skydd mot difteri förkortade man intervallet för rekommendation om påfyllnadsdos. Eller som det står i de rekommendationer som kom från Folkhälsomyndigheten 2009 och som fortfarande är de som gäller:
”Difterivaccin behöver förnyas oftare än stelkrampsvaccin varför vaccinationsschemat bör anpassas efter behovet av skydd mot difteri.”

Ska naturligtvis vara att man ändrade rekommendationen från vart 30:e år till vart 20:e, som det är idag… :banghead:
 
När det gäller risker blandar du äpplen och päron.
Att det finns risker med olika jobb förnekar ingen. Där lägger du ord i munnen på mig.
Nu pratar vi om en 100% DÖDLIG sjukdom. Det är inte att jämnställa med rök, trasiga axlar, ev krock mm.
I alla arbeten finns skyddsombud och riskanalyser.
Men inte i något arbete ska man sätta sin hälsa för att hjälpa någon annan. Inte ens blåljuspersonal gör en insatts om de löper risk för allvarlig skada.
Men du tycker att veterinärer ska gamla med sina liv för att undersöka en hund eller katt?
Det var du som sa att man inte ska bli utsatt för risker på jobbet, vilket alla blir.

Veterinärer gamblar betydligt mer med sina liv när de kör till gränsen och möter lastbilar än när de undersöker djuren.

Ja, rabies är 100% dödlig efter symptom, men du får inte med största sannolikhet inte symtom om du är vaccinerad. Frontar du med en lastbil är du rätt död också.

Tobaksrök dödar rätt bra det med och går inte att vaccinera mig mot. Personliga assistenter borde inte få arbeta alls, under de villkoren de har nu, där är en riktigt utsatt grupp.

Nej, jag tycker inte synd om veterinärer, de är högutbildade och i en maktposition där de kan välja jobb och dessutom har all kunskap som krävs att hantera smitta. Motsvarande inom humanvården åker ju till ebolaområden.
 
Stelkramp kan ju dessutom också ge så lindriga symptom att den inte ens blir diagnostiserad. Ett av fallen de senaste tio åren var en äldre man som troligtvis fått tre doser vaccin. Han hade bara milda symptom.
Ja, när man är vaccinerad blir det lindrigare och män har oftast fått en till dos I lumpen.kvinnor blir därför sämre

Det rekommenderas ändå vart 20e år, särskilt om man håller på med djur.
 
Det var du som sa att man inte ska bli utsatt för risker på jobbet, vilket alla blir.

Veterinärer gamblar betydligt mer med sina liv när de kör till gränsen och möter lastbilar än när de undersöker djuren.

Ja, rabies är 100% dödlig efter symptom, men du får inte med största sannolikhet inte symtom om du är vaccinerad. Frontar du med en lastbil är du rätt död också.

Tobaksrök dödar rätt bra det med och går inte att vaccinera mig mot. Personliga assistenter borde inte få arbeta alls, under de villkoren de har nu, där är en riktigt utsatt grupp.

Nej, jag tycker inte synd om veterinärer, de är högutbildade och i en maktposition där de kan välja jobb och dessutom har all kunskap som krävs att hantera smitta. Motsvarande inom humanvården åker ju till ebolaområden.
Sluta lägg ord i munnen på mig för att du tolkar saker på ett vist sätt. Jag tror inte du är så dum så du inte förstår vad jag menar när andra gör det.

Jag har jobbat som assistent och gör det delvis ibland i mitt jobb och jo, vi har rätt att avsäga oss jobb i miljöer som inte funkar.
Jag har också flera besök i hem där det förekommer rök och mögel. Vi får bara göra ett vist antal besök och tim i veckan i dessa hem och det är med andningsskydd om vi önskar. Det sker att kommunen säger upp vårduppdrag om personalens hälsa inte kan säkras.

De som inom Humanvården åker till Ebolaområden gör det frivilligt. Det är inget som ingår i Svensk sjukvårdspersonals arbetsuppgifter.
 
Ja, när man är vaccinerad blir det lindrigare och män har oftast fått en till dos I lumpen.kvinnor blir därför sämre

Det rekommenderas ändå vart 20e år, särskilt om man håller på med djur.

Att det ändrades från 30 till 20 år beror som sagt på att difteriskyddet behöver fyllas på. Rekommendationen för stelkrampsvaccin specifikt ser olika ut på olika ställen, 20 år är ingen universell sanning.

Sedan 1965 ingår 4 doser i det allmänna vaccinprogrammet, så det är kvinnor födda innan dess som kan ha ett sämre skydd. Sedan 1990 vaccinerar man inte heller rutinmässigt de som gör lumpen, eftersom vaccinationsprogrammet räcker.
 
Att det ändrades från 30 till 20 år beror som sagt på att difteriskyddet behöver fyllas på. Rekommendationen för stelkrampsvaccin specifikt ser olika ut på olika ställen, 20 år är ingen universell sanning.

Sedan 1965 ingår 4 doser i det allmänna vaccinprogrammet, så det är kvinnor födda innan dess som kan ha ett sämre skydd. Sedan 1990 vaccinerar man inte heller rutinmässigt de som gör lumpen, eftersom vaccinationsprogrammet räcker.
Jag har iaf fått stränga order om att fylla på från infetionsläkare eftersom jag är i riskzonen för att få sår med hundsaliv och hästbajs.

Icke djurmänniskor klarar sig säkert bra.
 
Sluta lägg ord i munnen på mig för att du tolkar saker på ett vist sätt. Jag tror inte du är så dum så du inte förstår vad jag menar när andra gör det.

Jag har jobbat som assistent och gör det delvis ibland i mitt jobb och jo, vi har rätt att avsäga oss jobb i miljöer som inte funkar.
Jag har också flera besök i hem där det förekommer rök och mögel. Vi får bara göra ett vist antal besök och tim i veckan i dessa hem och det är med andningsskydd om vi önskar. Det sker att kommunen säger upp vårduppdrag om personalens hälsa inte kan säkras.

De som inom Humanvården åker till Ebolaområden gör det frivilligt. Det är inget som ingår i Svensk sjukvårdspersonals arbetsuppgifter.


Vad bra att ni tar det på allvar i kommunen. Låter som hemtjänst, det verkar ju förhållandevis väl uppstyrt i kommunal regi.
De vårduppdragen kommunen säger upp går väl till privat aktör? Istället för etablerade och antagligen utbildade fetaost blir det någon som är långt från arbetsmarknaden som får ta rökarens hem.

Både vet och läkare är utbildade för bra mycket mer smktsamma sjukdomar än rabies var poängen.
 
Jag skriver bara den info ges av Folkhälsomyndigheten respektive WHO.

Jag tror att det är få som läser den här diskussionen som inte är djurmänniskor. ;)
Just därför delar jag gärna vad jag fått för råd. Gällande vaccin finns aldrig absolut sanning, de reagerar olika I olika kroppar och statistiken kanske inte räknar med djupt stickaår med dynggrep. 😉
 
Just därför delar jag gärna vad jag fått för råd. Gällande vaccin finns aldrig absolut sanning, de reagerar olika I olika kroppar och statistiken kanske inte räknar med djupt stickaår med dynggrep. 😉

Det är inte statistik som FHM gick efter när de skrev att man hade fullgott skydd, utan nivåerna av antikroppar.

Men inget vaccin är 100%-igt. Det är dock inga skäl till att tro att det skulle vara en katastrof för en 50-årig kvinna att sticka sig med dynggrepen. Risken för stelkramp skulle f ö vara densamma för hennes 45-åriga man gjorde det.
 
Vad bra att ni tar det på allvar i kommunen. Låter som hemtjänst, det verkar ju förhållandevis väl uppstyrt i kommunal regi.
De vårduppdragen kommunen säger upp går väl till privat aktör? Istället för etablerade och antagligen utbildade fetaost blir det någon som är långt från arbetsmarknaden som får ta rökarens hem.

Både vet och läkare är utbildade för bra mycket mer smktsamma sjukdomar än rabies var poängen.
Nej. Det går inte till privata aktörer. Hos oss finns inga privata men även privata säger upp och ställer krav. Det finns regler runt arbetsmiljöer.

Sen om du läser rätt så säger jag att jag ÄR i rökares hem. MEN max 3 besök i veckan och max 45 min åt gången. Med andningsskydd.
Det är knappast 100% dödligt.
 
Det var du som sa att man inte ska bli utsatt för risker på jobbet, vilket alla blir.

Veterinärer gamblar betydligt mer med sina liv när de kör till gränsen och möter lastbilar än när de undersöker djuren.

Ja, rabies är 100% dödlig efter symptom, men du får inte med största sannolikhet inte symtom om du är vaccinerad. Frontar du med en lastbil är du rätt död också.

Tobaksrök dödar rätt bra det med och går inte att vaccinera mig mot. Personliga assistenter borde inte få arbeta alls, under de villkoren de har nu, där är en riktigt utsatt grupp.

Nej, jag tycker inte synd om veterinärer, de är högutbildade och i en maktposition där de kan välja jobb och dessutom har all kunskap som krävs att hantera smitta. Motsvarande inom humanvården åker ju till ebolaområden.
Och det är det här som du har som argument för att låta rabies härja fritt i landet?
Alltså kom igen. Jag förstår absolut inte varför du skulle skulle vilja ändra på de lagar och införselregler som finns, varför i hela friden är det bra att öka risken för att bli sjuk i rabies?
Sjuka smuggelhundar ska avlivas, sluta köpa smuggelhundar så försvinner problemet.
 
Nej. Det går inte till privata aktörer. Hos oss finns inga privata men även privata säger upp och ställer krav. Det finns regler runt arbetsmiljöer.

Sen om du läser rätt så säger jag att jag ÄR i rökares hem. MEN max 3 besök i veckan och max 45 min åt gången. Med andningsskydd.
Det är knappast 100% dödligt.
Där jag bor finns 75% tjänster som assistent i rökares hem, kanske heltid med, men har bara kollat deltid. Sett det flera gånger. Verkar vara en bra kommun du jobbar i (ingen ironi)
 
Och det är det här som du har som argument för att låta rabies härja fritt i landet?
Alltså kom igen. Jag förstår absolut inte varför du skulle skulle vilja ändra på de lagar och införselregler som finns, varför i hela friden är det bra att öka risken för att bli sjuk i rabies?
Sjuka smuggelhundar ska avlivas, sluta köpa smuggelhundar så försvinner problemet.
Jag vill ha starka införselregler och konsekvent hantering.

Om jag är för eller mot avlivning av ytligt sett friska djur vet jag inte riktigt. Det håller på att växa fram.

Diskussionen om rabies handlar om gräns personalen, inte om att släppa gränsen
 
Det upptäcks då och då fall av rabies i EU hos djur som tagits in illegalt(dvs att man inte följt reglerna om vaccinering). I Frankrike hann en hund som tagits dit från Gambia 2008 smitta två andra hundar i Frankrike innan sjukdomen upptäcktes. Den inhemska smittspridningen gjorde att Frankrike förlorade sin status som rabiesfritt land i två år.

För mig är det självklart att man inte ska chansa med hundar som först in illegalt, även om de för tillfället inte visar symptom på sjukdom. Rabies kan ha en inkubationstid på flera månader, och för att kunna ställa en helt säker diagnos behöver man undersöka hjärnvävnad.
 
Jag vill ha starka införselregler och konsekvent hantering.

Om jag är för eller mot avlivning av ytligt sett friska djur vet jag inte riktigt. Det håller på att växa fram.

Diskussionen om rabies handlar om gräns personalen, inte om att släppa gränsen

Nej du tack, rabiesdiskussionen är i högsta grad relevant för vilken veterinärklinik som helst. Vi får in många misstänkta smuggelhundar varje år. Några bekräftade och så kan vi lägga till några katter. Det är både djurägare, djurvårdare, djursjukskötare och veterinärer som riskerar att smittas av rabies. Du får känna dig hur lugn hur som helst gällande rabies men vi som kommer i kontakt med sjuka smuggeldjur vardagligen börjar bli nervösa. Det är klart vi har rutiner för hur misstänkta zoonoser ska hanteras, problemet är ju att djurägarna inte direkt anmäler sina djur som smuggeldjur i receptionen! Vi har redan kommit nära djuren när det börjar nystas upp en story som antyder att saker inte gått helt korrekt till.

Nonchalans och brist på respekt för zoonoser är det som kommer leda till det första inhemska rabiesfallet.

När det gäller katter är det om möjligt ännu värre eftersom de ofta får gå lösa ute. Det vore en mardröm om en rabiessmittad katt släpps ut som utekatt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag börjar känna mig rätt uppgiven och ledsen över min hundsituation och skulle behöva lite goda råd... I höstas tog jag en...
2
Svar
34
· Visningar
3 052
Senast: Hyzenthlay
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 359
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp