Omplacering brukshund, unghane, pris?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Havrepuff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 4 832
H

Havrepuff

Ja, jag försökte få med allt i rubriken... Jag ska köpa en ny hund och har hittat en tänkbar.

Det jag undrar är vad för pris som är skäligt att ta för en 18 månader gammal hane av bruskras?
Han har gjort MH, röntgad med A på höfter och ua på armbågar.

Träningsmässigt så är han ganska rå, kan i stort sett bara sitt, ligg och namnet, så där finns mycket att jobba på. Lika så med vardagslydnad, han drar i koppel och är inte så van att bli hanterad.

Annars så är han en supertrevlig hane, social, glad, föremålsintresse, kamplust osv som jag söker i min nya träningskompis.

Men frågan är alltså vad som är skäligt att ge för honom?

Sv: Omplacering brukshund, unghane, pris?

Vad är det för ras?
Hur ser MHt ut? Att hunden gjort MH kan både höja och sänka priset beroende på hur det ser ut.

Om MHt ser bra ut och hunden har bra stam skulle jag kunna tänka mig runt 10 000. Mer om MHt ser riktigt bra ut och hunden är trevlig i sättet.

Håller delvis med, men, 10 lakan för en ouppfostrad slyngel skulle jag inte ge, lite beroende på stam o hur släktens HD/MH ser ut.

mvh

Det är en hoffe.
Mh't ser okej ut. Jag skulle önska högre siffror på lek. Men med tanke på att hunden inte var speciellt tränad innan så visar han på fin kamplust. Nu, sen uppfödaren fått hem honom har hunden bättre kamplust, så det går ju att träna upp.
Av det man kan utläsa av MH't så har han lite rädsla och mycket nyfikenhet. Han är skottfast.

Jag har även träffat honom, så jag har mer att gå på än bara siffror på ett MH, och det är en mycket trevlig hund. Har även träffat andra släktingar som är mycket trevliga, arbetsvilliga och arbetsdugliga hundar.

Av 8 syskon är 1 oröntgad och en har B/C, resten har A och B. Alla röntgade är ua armbågar.

6 av 8 syskon har gjort MH. Alla är glada och sociala och skottfasta.

Mamman är korad, tjänstehund försvarsmakten, gk lägre klass spår, 1:a pris lkl1, HD A ed ua. Cert i bruksklass utställning.
Pappan är utländsk. Hd A. Har gjort mentaltester som ser bra ut, ett unghundstest och ett lämplighetstest för avel. Har även avkommor i andra länder.

10 000 är inga pengar för en friröntgad och frisk unghund. Det är han helt klart värd. Beroende på stam och mentalitet är jag själv beredd att ge upp till 30 papp för en hund. Nuvarande kostade 15 000 plus två parningar.

Att hunden inte är jobbad med kan många gånger vara en fördel. Då har den inte lärt sig en massa fel.

Precis så tycker jag med.
Med denna hund vet jag mer vad jag får och kan börja jobba med hunden ganska direkt, till skillnad med att köpa en valp.

Tack för alla era synpunkter! :)

Beror kanske på ur o varför han blir omplacerad...jag köpte en leonberger på 2 år för 2 500. Enda felet var en separation och flytt till en mindre lägehet från hus på landet

Han blir omplacerad pga att förra ägaren inte tog hand om honom ordentligt.

Vad begär hon då för honnom:confused:
Tycker du det är för mycket, eftersom du frågar här?

Jag tycker att 10.000 verkar vara ett vettigt pris för denna hund.
PM:ar dig!

Då tycker jag inte att du ska betala fullpris iallafall..kan han bara sitt o ligg och är 18 månader...

Å andra sidan tar det ju 5 minuter att lära en normalintelligent hund. Det är väl inte det man betalar för? Som Jadzia skriver är det väl bra att man får lära in hur man vill ha det själv, så slipper du lära om något felaktigt.

Att den inte blivit lärd nåt innan då om det är så enkelt..Jag skulle aldrig betala fullpris för en hund som inte har kvalifikationer för det.

Men det kan ju bero på många saker. Det kan vara en ägare som inte har intresse av att hunden ska kunna mer än sitt och ligg tex. Alla vill ju inte tävla och briljera. Är hunden däremot uttalat en problemhund där det inte har GÅTT och lära den är det en helt annan sak.

Jag tror inte du tittar på hunden ur ett bruksperspektiv, att den är röntgad, frisk och färdig att användas, utan du tycker den är lite "begagnad".

Vad begär hon då för honnom:confused:
Tycker du det är för mycket, eftersom du frågar här?

Nejdå, jag tycker inte att uppfödaren begär för mycket för honom. Jag ville mest bara få bekräftat mina tankegångar kring köpet.

Då tycker jag inte att du ska betala fullpris iallafall..kan han bara sitt o ligg och är 18 månader...

Men det går ju snabbt att lära. Det är inte för att han är dum eller trög som han inte kan mer, utan för att ingen lärt honom mer. Ägaren har inte haft något intresse i att lära in lydnadsmoment eller andra cirkuskonster. Han har haft hunden som promenadkompis och inte så mycket mer.

Mmm, jag ser nog honom som lite begagnad och har för mig att man inte brukar betala fullpris för äldre hundar om dom inte har nåt extra speciellt som utställnings/jakt meriter.

Ditt tänk är tyvärr ganska vanligt i Sverige, medan det räcker att åka över sundet för att unghundar snabbt blir dyrare än valpar!

Varför skulle man inte betala valppris + omkostnaderna för de "kontroller" hunden genomgått, minst?

Istället för att chansa och köpa en valp där du inte vet någon om hälsa, mentalitet, arbets kapacitet, varför inte betala lite mer och få en hund där du kan få en del svar på en gång?

För en frisk, sund unghund med bra motorer och inte en massa ofog hade jag kunnat belata 10' - 20'. Mer än det om hunden varit av en stam som jag ex skulle vilja ta in i aveln!

/Swat

Mmm, jag ser nog honom som lite begagnad och har för mig att man inte brukar betala fullpris för äldre hundar om dom inte har nåt extra speciellt som utställnings/jakt meriter.

Hade hunden haft tävlingsmeriter eller varit mycket tränad tror jag vi hade pratat andra priser än runt 10.000 ca.

ja,men jag skulle inte betala fullpris, det var det jag diskuterade...antar att dom kostar så som valpar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka