Omplacering brukshund, unghane, pris?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Havrepuff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 4 832
Sv: Omplacering brukshund, unghane, pris?

ja, för ostartad är den ju slut .

Men min åsikt i detta är att jag personligen alldeles själv inte skulle betala fullpris för en 18 månadershund, då skulle jag hellre köpa en valp om jag var intresserad av att tävla med den . Mankan aldrig veta vad hunden har med sig i bagaget, den kanske har bitit ett barn, ägaren ? Hoffar är inga ullbjörnar utan skarpa hundar.

Och jag som absolut ska tävla och gärna så högt det bara går vill ha en unghund så att jag verkligen kan se vad för mentalitet den har. Chansar helst inte med en valp. Köper man den dessutom från rätt personer så har den inga knepigheter med sig. Man får också se till att testa hunden ordentligt. Bruksvärlden är dessutom ganska liten, i alla fall inom min sport. En hund som ska säljas på grund av att den bits får man ganska snart höras ryktas om.

Ingen skulle sälja en lovande tävlingshund till dig för reducerat pris. Det är jag övertygad om.

Tycker du har fått många bra svar här redan!

Hunden du tittat på är säkert värd 10 000:- men det beror ju även på efterfrågan.
Hur många av den ras finns det att få tag i som är röntkade, mh´ade och färdiga att börja träna riktigt med?
I de flesta fall så styrs ju pris mycket av efterfrågan...

Och jag som absolut ska tävla och gärna så högt det bara går vill ha en unghund så att jag verkligen kan se vad för mentalitet den har. Chansar helst inte med en valp. Köper man den dessutom från rätt personer så har den inga knepigheter med sig. Man får också se till att testa hunden ordentligt. Bruksvärlden är dessutom ganska liten, i alla fall inom min sport. En hund som ska säljas på grund av att den bits får man ganska snart höras ryktas om.

Ingen skulle sälja en lovande tävlingshund till dig för reducerat pris. Det är jag övertygad om.

Jag håller med. 10 000-15000 tycker jag är helt rimligt. Det är ju en FÖRDEL att att köpa äldre hund om man vill tävla. För då vet man mer säkert att hunden är frisk och vettig i skallen. En valp är alltid ett osäkert kort och då har man kanske lagt ner ett helt år i onödan.

..och helt plötsligt blev hunden som kan sitt o ligg en lovande tävlingshund...
Nu är du väl liiite OT iallafall.

Nu har jag inte direkt några egna erfarenheter av just brukshundar, men jag skriver ett litet svar ändå :laugh:

Nästa hund jag köper kommer definitivt vara en valp (8v), för det händer ju så otroligt mkt första veckorna bara. Känns som att man får större chanser att få ett bra förhållande om man har dem sedan valp, man kan bestämma allting själv och hur man vill lära in saker, miljöträna osv.

Men, det är klart att man kommer att vara nervös inför MH, röntgen (och i mitt fall även patellakontroll och ögonlysning).
Så det är ju helt klart ett plus om hunden är ua på allt det innan man köper den också.
Sen ser man ju bättre på en unghund hur den kan komma att bli exteriört än på en åttaveckorsvalp.

Hm, nu när jag skriver känns det som att allt talar för att köpa en unghund :angel:

Har dock aldrig haft en valp från scratch, så jag kommer att pröva det nästa gång iallafall:D

Det är inte vad hunden kan som är intressant när det gäller blivande tävlingshundar. Det är mentaliteten och potentialen. Kommandon kan den alltid lära sig senare.

Det är inte vad hunden kan som är intressant när det gäller blivande tävlingshundar. Det är mentaliteten och potentialen. Kommandon kan den alltid lära sig senare.

Japp, och det är inte sällan de bästa tävlings och arbetshundarna faktiskt är tämligen svårhanterliga i tonåren för just svenssonhundägaren.

När jag hjälpte till på hundstallet/hundpanget så hände det att man gjorde Ltest med omplacerings eller omhändertagna hundar och sålde vidare dom till tjänst.

Håller med dig..

Ska man tävla/avla whatever, så vet man ju vad man får!
En valp kan ju bli helt tvärtom än vad man trodde från början!

Jag köper mer än gärna en vuxen hund, då vet jag ju vad jag får och chansar inte.

Håller med dig..

Ska man tävla/avla whatever, så vet man ju vad man får!
En valp kan ju bli helt tvärtom än vad man trodde från början!

Jag köper mer än gärna en vuxen hund, då vet jag ju vad jag får och chansar inte.

Instämmer. Jag har ikväll konstaterat att jag aldrig mer skall köpa en valp. Jag orkar inte med allt bus och stök. :crazy:

Just nu är jag väldigt less på ett stycke vild hund som förvisso är glad, men som kör med överväxel mest hela tiden. Nej, kan man ställa in henne i ett skåp och plocka fram henne när hon är 18 mån vore jag eviugt tacksam. Jag har vuxit ifrån det där stadiet med gulliga och roliga valpar.

Det är inte särskilt roligt alls, just nu. Så svaret till TS - go for it! Du kommer att ha kul med den hunden, det är jag övertygad om.

Varför inte bara inse att du inte har kunskap inom detta :D
Du pratar om sitt och ligg, och det handlar inte ens om det.

Japp, och det är inte sällan de bästa tävlings och arbetshundarna faktiskt är tämligen svårhanterliga i tonåren för just svenssonhundägaren.

När jag hjälpte till på hundstallet/hundpanget så hände det att man gjorde Ltest med omplacerings eller omhändertagna hundar och sålde vidare dom till tjänst.
Eftersom polis och vaktbolagen såg fördelar med att få in just hundar i "slyngelålder" med "bevisat" bra fysik och skalle istället för valpar som är okända kort.

Att dom sen inte kunde sitt, ätit upp ett halvt hus eller tagit en och annan tugga av någon/något ansågs som mindre problem om hunden i grund och botten var bra men bara inte fått rätt förutsättningar. Lydnad och uppfostran går alltid att fixa på en sån hund och är betydligt lättare att åtgärda i jämförelse med en hund som är skit mentalt men väluppfostrad och lydnadstränad.

Senast ändrad:

Friröntgad och Mh:ad borde ge en värdehöjning i mina ögon. Vill man ha en hund som är tränad också, och rätt tränad för den delen, så får man nog studsa upp ett antal tusenlappar till. Är hunden feltränad så tappar den värde och då tar jag hellre en orörd hund.

Ja, är den röntgad och mh:ad redan kan jag tänka mig betala något mer. Aldrig mer än 15 dock (outbildad) . Utbildad hund är jag inte intresserad av, jag vill lägga alla grunder själv. Om det även denna gånge hade handlat om en hund med avelspotential så hade det nog kvittat däremot.

Nu har jag förvisso gett 12 för min terrier i valppris och det är dyrt även för rasen, men å andra sidan hade jag letat efter den här individen i två år både in och utrikes så där hade jag utan att blinka betalat mer om jag var tvungen.

Annars har valppris gällt på alla andra hundar jag ägt,oavsett om de varit vuxna eller valpar och det är väl dit jag drar mig om det inte är något extraordinärt.

För att svaramer konkret på TS fråga. Jag vet inte vad prisförlaget är,men valppris är definitivt och någon tusenlapp mer.

Senast ändrad:

*KL*

En kompis till mig har ganska nyligen köpt in en vuxen hund som hon anser har de absolut bästa linjerna för Hennes nystartade avel. Hon betalade 13'000 norska för en vuxen tik - friröntgad och tyvärr även tränad. Hunden har fått massor av pryl och antagligen även blivit elad kors och tvärs. Som tur är verkar hunden ha alla hönsen på plats och börjar så smått landa, men hon kunde lika gärna vara ett psykiskt vrak.

Det är inte alltid en fördel att köpa in vuxet.

Jag förstod inte riktigt, skulle hon ha hunden till träning eller avel? För om det var i största mån sistnämnda kanske det inte gör så mycket att den är tränad? (Sen är det givetvis förbannat synd att den har tränats med idiotmetoder)

*KL*

Jag tycker priset är rimligt eftersom hunden är röntgad och har gjort MH = du har lite mer koll på vad du får hem, utöver det faktum att hunden är trevlig och bra att ha och göra med.

Hade hunden inte haft röntgen och MH så hade jag däremot pressat ner priset. Har själv en unghund som behövde nytt hem och han var inte röntgad och inte MHad men var en trevlig hund som inte hade gjort så mycket. Pris därefter naturligtvis.

Kan hålla med vissa om att det mellan varven upplevs som att man rear bort omplaceringar, vilket är lite synd. En hund med röntgen, MH, träning mm kan jag tycka är värd mer än en valp. För mig är det värdefullt att få en hund som jag kan köra igång och träna med direkt. Men så är jag av den otåliga sorten som nog både för min egen och hundens skull, inte ska ha valpar :grin:

Eftersom polis och vaktbolagen såg fördelar med att få in just hundar i "slyngelålder" med "bevisat" bra fysik och skalle istället för valpar som är okända kort.

Att dom sen inte kunde sitt, ätit upp ett halvt hus eller tagit en och annan tugga av någon/något ansågs som mindre problem om hunden i grund och botten var bra men bara inte fått rätt förutsättningar. Lydnad och uppfostran går alltid att fixa på en sån hund och är betydligt lättare att åtgärda i jämförelse med en hund som är skit mentalt men väluppfostrad och lydnadstränad.

:bow: WORD :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka