Omplacering...

D

Dean

Varför kan folk inte bara inse att alla INTE kan ha hund?
Nu är det en stackars ridgeback hane som (med största sannorlikhet) kommer att bli lidande. :(

Han är två år och kastrerad. Min sambos jobbarkompis kompis skaffade honom som omplacerad för inte så länge sedan. De har redan en ridgeback tik och tyvärr så är hon elak mot hanen så de måste nu omplacera honom-igen.
Vi tänkte att han kunde få ett hem hos oss om han funkar med vår hund. Vi har ju redan erfarenhet av rasen och skulle garantera honom ett bra och livslångt hem.
Men nu har sambons jobbarkompis (som inte har någon hunderfarenhet) bestämt sig för att ta hunden. Han är en av få människor som jag tycker är riktigt dum i huvudet. Han kör sin egen bana, lyssnar inte på någon, vägrar ta råd och hjälp. Är helt övertygad om att det inte kommer vara några problem att ha hunden hemma när han jobbar "den är tränad till att vara ensam mkt". Alltså kommer den stackars hunden vara ensam mellan ca 6.15 - 16.45 mån till fre. För undantag av att någon går ut med den mitt på dagen (hoppas jag).
Min sambo har verkligen försökt att prata med honom och berätta vad det är för en hund han tänker skaffa. Det är ingen familje hund som han kan gå ut med när det passar honom. De behöver mkt stimulans och motion.
Han har även försökt säga på ett mer "smart" sätt att "vad gör du när den blir understimulerad och biter sönder halva huset eller bilen?" Vad han kommer att göra med hunden då, vill jag inte ens tänka på. Jag tror inte att han tvekar att slå till hunden...

Det finns verkligen ingen annan person jag kan tänka mig som passar sämre ihop med en hund :(
Vad händer med den stackars hunden när han inser att den är "jobbig och ouppfostrad" för att den bitit sönder hemma eller är allmänt understimulerad. Ska den omplaceras igen då???

...ville bara skriva av mig lite...
 
Ja du, det låter som om det inte skulle gå att hitta en mindre lämplig person att ta hand om denna hund om man verkligen försökte.

Man blir lite mörkrädd när man hör om Ridgebacks (ofta hannar) som måste omplaceras. Jag är iofs förvånad över att man inte hör om fler men jag tror tyvärr att det kommer att bli ett växande problem framöver.
Det är alldeles för många människor som skaffar hund utan att veta vad de ger sig in på och utan att veta vad som krävs för att hunden ska må bra.

Verkligen beklämmande! :(

/Lisa - ägare till en lycklig ridgeback
 
Hmmm, när jag påstod att ridgeback hanar var "svårare" hundar så fick jag till svar att det var inge somhelst problem med dom... :crazy:
en hund vemsomhelst kan ha, bara man har lite hundvana... :confused:
 
Ridgebacken är nog ingen nybörjar hund och hanar är väl nog lite hårdare än tikarna.
Så är det ju bland de flesta raser..

Har en kompis dock som räddade en ridgeback från avlivning, hon har bara haft katter innan men det gick tipp topp.

Men det första hon gjorde var att var att gå på kurs med vovven.. :) Så måla inte fan på vägen ännu :)...
 
Vår ridgeback hane är vår första hund. Det går än så länge bra. Visst är han jobbig till och från, men inte så att vi inte klarar av honom. Jag tror att det viktigaste är att våga ta hjälp när man får ett problem. Vi har gått kurser och rådfrågar mer än gärna så fort det dyker upp en situation eller problem där vi är osäkra på vad vi ska göra.

Det jobbigaste med ridgebacken (av egen erfarenhet) är separationsångesten. Därför känns den här omplaceringen så himla fel. Först måste hunden byta husse/matte för tredje gången samtidigit som den ska vänja sig vid miljön, de nya mnniskorna och nya regler under stor del av dagen ensam.

Det kan nog inte gå mer än käpprätt åt ******
 
Hejsan!
Ja, visst är det sorgligt... :(
Praktiserade på ett hundcenter där det bl.a. fanns omplaceringshundar.
Det vart hemskt och se och helst av allt ville man ta med sig alla hem.
Värst vart det då det vart en omplaceringshund som någon ville ha men tyckte att den vart för stor eller det vart för mycket ansvar då de väl fick hem den... Sådant är verkligen hemskt... :(

/Frida

______________________________

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
De som ska omplacera hunden kan väl själva välja vem hunden ska till. Varför lämnar de inte den till er i stället för till den här killen? För vad jag förstod så var ni ju intresserade av att ta honom. Bättre att en sådan hund får komma till hundvana människor.
 
Vem är hundens uppfödare? Är det någon som pratat med denne? De flesta av oss RR-uppfödare (seriösa) tar tillbaka sina valpar om de måste omplaceras och hittar nya, br ahem till dem.
 
Han som ska ta hunden är kompis med dem som har den nu.

Det värsta han sa om hunduppfostran fick jag höra nyss från min sambo " Om hunden inte gör som jag säger, så har X ett elstackel som jag kan låna"


:mad: :mad: :mad: :cry:
 
Jag vet inte vem uppfödaren är. Fick nyss höra att hunden redan är omplacerad två gånger innan den kom till familjen med tiken.
 
kan du inte försöka ta reda på det, han kanske har ett reg. bevis du kan kolla upp det på t ex. Eller så kan du fråga vad han egentligen heter och kolla upp det i SKK hunddata (om den inte har kennelnamn förstås). Eller ta reda på det och fråga mig sedan ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 896
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 320
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 771
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 179
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp