11 år gammal hund börjar skälla när ensam

Bukefalos 30 år!

Dundeyr

Trådstartare
Hej! Vi har en nu elva år gammal amstaff som vi adopterade för strax under två år sedan. Fantastisk hund, världens snällaste. Alltid lugn och trygg. Fungerar med barn, kattungar, på restaurang, you name it.

Vi är så lyckligt lottade att jag eller min sambo är hemma alla dagar utom ons-fre. Då går vi på morgonen, hundpassare kommer ca 10 och är hemma hos oss fram til ca 14, sen kommer sambo hem 16isch. Det har alltid fungerat fint, aldrig tidigare varit problem att lämna hunden dagtid. På kvällen har vi märkt att han blir stressad av att vara ensam, och lämnar honom inte själv kvällstid.

Nu dock sedan ca 2v har vi märkt att han skäller när vi kommer hem, och vår mammalediga granne har också märkt att han skäller ihållande när vi är borta.

vi har inte gjort några större förändringar i vår vardag, och han är fortfarande vår vanliga lugna, trygga hund när vi är hemma. Någon som har förslag på varför han plötsligt börjat med detta beteende, och vad man kan göra?

Tack på förhand!

Hej! Vi har en nu elva år gammal amstaff som vi adopterade för strax under två år sedan. Fantastisk hund, världens snällaste. Alltid lugn och trygg. Fungerar med barn, kattungar, på restaurang, you name it.

Vi är så lyckligt lottade att jag eller min sambo är hemma alla dagar utom ons-fre. Då går vi på morgonen, hundpassare kommer ca 10 och är hemma hos oss fram til ca 14, sen kommer sambo hem 16isch. Det har alltid fungerat fint, aldrig tidigare varit problem att lämna hunden dagtid. På kvällen har vi märkt att han blir stressad av att vara ensam, och lämnar honom inte själv kvällstid.

Nu dock sedan ca 2v har vi märkt att han skäller när vi kommer hem, och vår mammalediga granne har också märkt att han skäller ihållande när vi är borta.

vi har inte gjort några större förändringar i vår vardag, och han är fortfarande vår vanliga lugna, trygga hund när vi är hemma. Någon som har förslag på varför han plötsligt börjat med detta beteende, och vad man kan göra?

Tack på förhand!
Vilken trevlig hund ni verkar ha. Angående hundens förändrade beteende så tänker jag att en del hundar utvecklar oro och ångest när de blir äldre. Han känner sig ensam, ledsen och övergiven. Jag har tyvärr inte många tips för stöd, kanske lugnande musik, mjukis djur eller en kamera med högtalare som ni kan lugna när han blir orolig. Hoppas ni hittar något som fungerar.

Några tankar på vad som skulle kunna ha förändrats: Något med kisseriet så att han behöver ut oftare, försämrad syn eller hörsel som gör honom förvirrad, smärta i leder eller dylikt?

• Gilla
Reactions: Sel
Det var ju också en klok tanke. Både kisseri och leder är bra aktuellt, även om han hade ont i lederna i vintras men det gick som tur var över.

Ibland har vi funderat på pm han ser lite dåligt, men det är så svårt att avgöra. Det är i vart fall ingen katastrof.

Denna veckan har han i vart fall varit lugn och harmonisk när vi kommit hem, så håller tummarna för att det var något temporärt.

Liknande trådar

• Småbarn och hundträning.
  • Omplacera igen?
  • Då hundlivet inte blev som man tänkt
  • Avsluta försäkring på gammal hund?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat