Omstoppas efter 2 månader??!!

Piccadilly

Trådstartare
Har hört att nya(!) sadlar av märket Pfiff är i behov av omstoppning redan efter 100 timmars ridning. Är detta verkligen sant? Har själv en sådan dressyrsadel, men har inte märkt att den ändrat sig något. Är det någon som vet vad jag pratar om? Eller är det bara nån löjlig skröna? :confused:

Sv: Omstoppas efter 2 månader??!!

Vad jag har hört rent allmänt är att det inte egentligen går att säga antal timmar, om när sadeln ska stoppas om. Dom har vissa riktmärken, men det beror på hur mycket man ridit i sadeln, hur mycket man väger som ryttare, och hur man rider.

Vet tyvärr inte om det är något speciellt med Pfiff sadlar

Piccadilly skrev:
Har hört att nya(!) sadlar av märket Pfiff är i behov av omstoppning redan efter 100 timmars ridning. Är detta verkligen sant? Har själv en sådan dressyrsadel, men har inte märkt att den ändrat sig något. Är det någon som vet vad jag pratar om? Eller är det bara nån löjlig skröna? :confused:
Det jag har fått berättat för mig av sadelmakare är att just Pfiffen ÄR löst stoppad från fabrik just därför att du ska rida in den efter hästen och sen fyllnadsstoppar en duktig sadelmakare sadeln efter hur den satt sig på hästen. Då får du alltså en perfekt anpassad sadel. Så ja, Pfiffen ska du fyllnadstoppa efter inridning.

Men det är olika från märke till märke. Min Prestige jag köpte behöver inte stoppas om nu när den är inriden då stoppningen är perfekt.

//Alice

En sadel med ullstoppning (vilket Pfiff inte har, de har syntet) ska man stoppa om efter ca 50-60 timmars ridning. För sen brukar ullen ha satt sig, så man måste fylla på lite.

Diabolical_Kitten skrev:
En sadel med ullstoppning (vilket Pfiff inte har, de har syntet) ska man stoppa om efter ca 50-60 timmars ridning. För sen brukar ullen ha satt sig, så man måste fylla på lite.
Förlåt att jag säger emot dig IGEN! :D ;) Men det är långt ifrån säkert. Jag hade också fått lära mig det, tills en bekant provat ut en ny sadel av en mkt duktig och känd utprovare. Denne sa att man ska INTE ALLS stoppa om/fyllnadstoppa en vanlig ullstoppad sadel efter inridning eftersom stoppningen SKA sätta sig lite efter hästen. Det är lite det som är poängen med ullstoppningen...Pfiffen är här undantaget som bekräftar regeln, eftersom tillverkaren med flit stoppat sadeln mycket löst. Den ska fyllnadsstoppas hos en sadelmakare som gör det efter hästen och inte efter en standardmall.
Omstoppning ska ske när stoppningen börjar bli knölig eller på annat sätt bli dålig, inte efter x antal år/månader/ridtimmar. Inte slänger du bort ett par väl ingångna skor??? Snarare tvärt om...dessa behåller du mer än gärna då de blir skönare när man gått in dom efter foten... ;) Samma med sadlar! JAG tycker det låter mycket logiskt!

Apocalypsen: Håller du med eller är jag ute och cyklar???

Det var just därför jag skulle köpa mig en ullstoppad prestige och inte en av de permanentstoppade varianterna för att sadeln var liiiiiiiite för böjd i stoppningen för min häst. Nu har stoppningen satt sig efter hästen och sadeln ligger perfekt! Skulle aldrig falla mig in att lämna in sadeln på fyllnadsstoppning eftersom det INTE BEHÖVS och då skulle jag ju få en sadel som bara sitter till 85% istället för, som nu, 100%. Eller hur?

//Alice

Diabolical_Kitten skrev:
(vilket Pfiff inte har, de har syntet)
Det ska jag passa på att titta på när sadelmakaren kommer till stallet för att stoppa om min Pfiff efter min häst. :idea: Tyvärr dröjer det nog tills efter nyåret pga pengabrist. :( :crazy:

//Alice

alice skrev:
Förlåt att jag säger emot dig IGEN! :D ;) Men det är långt ifrån säkert. Jag hade också fått lära mig det, tills en bekant provat ut en ny sadel av en mkt duktig och känd utprovare. Denne sa att man ska INTE ALLS stoppa om/fyllnadstoppa en vanlig ullstoppad sadel efter inridning eftersom stoppningen SKA sätta sig lite efter hästen. Det är lite det som är poängen med ullstoppningen...

Enligt Strömsholms sadelmakare så ska alla nya sadlar med ullstoppning stoppas om efter 50-60 ggrs ridning eller ett par månader. Stoppningen i nya sadlar är INTE av den kaliber som bäst och rätt formar sig efter hästen, stoppningen är sån att den lätt klumpar sig och blir ojämn. Därför stoppas de om med ny ullstoppning som sen formar sig på ett jämt sätt efter den individuella hästen. Han visade mig tillochmed skillnaden mellan stoppnings materialet i en ny sadel och det han lägger in vid omstoppning.

Det man med säkerhet kan säga är att alla nya sadlar ska kollas av sadelmakare efter 50-60 timmar. Om den sen behöver stoppas om det är en annan femma. Min Stübben som jag hade tidigare, behövde stoppas om eftersom den sjönk ihop mer bak än fram och blev lite för smal fram, vilket löstes med att justera om stoppningen. En kompis sadel (likadan) behövde inte alls stoppas om - den låg helt perfekt och stoppningen var fin.

Men kolla bör man.

/Camilla

mackan skrev:
Enligt Strömsholms sadelmakare så ska alla nya sadlar med ullstoppning stoppas om efter 50-60 ggrs ridning eller ett par månader. Stoppningen i nya sadlar är INTE av den kaliber som bäst och rätt formar sig efter hästen, stoppningen är sån att den lätt klumpar sig och blir ojämn. Därför stoppas de om med ny ullstoppning som sen formar sig på ett jämt sätt efter den individuella hästen. Han visade mig tillochmed skillnaden mellan stoppnings materialet i en ny sadel och det han lägger in vid omstoppning.
Strömsholms sadelmakare är inte en av de jag litar på, tyvärr! Har inte varit nöjd med de omstoppningar han gjort....Lika så utprovningar. Men det är jag det....Däremot är han mkt duktig på läderarbeten/lagningar.

Ang stoppningen i nya sadlar borde det rimligtvis variera från märke till märke....Vissa har syntetstoppning och vissa har ullstoppning. Vilket märke kom den stoppningen från som han visade dig? *nyfiken*

//Alice

Man ska inte byta stoppningen efter 50-60 timamr! Man ska fylla på för att när originalstoppningen har satt sigf (den ska vara mjukt stoppad) så blir stoppningen ofta för tunn. Därför fyller man på med stoppning. Sedan korrigerar man också eventuella fel, t.ex. om den blivit sned eller liknande (och ser avd orsaken är för nåt, om det är häst eller ryttare eller både och). Sadeln är formad efter hästen då, men lägger ett lager med ull ovanpå det. DÄRFÖR är det så viktigt med en bra sadelmakare som tar av bossan istället för att peta in stoppningen med en pinne.

Fat det varierar mellan märkena. Dock ska man ha samma typ av material, och det är det som brukar skilja sig. Vissa sadelmakare använder abra ull, vissa använder abra syntet osv.
Men dyrare märken som FB, Passier, M&N, County osv har ullstoppning.

Diabolical_Kitten skrev:
Man ska inte byta stoppningen efter 50-60 timamr! Man ska fylla på för att när originalstoppningen har satt sigf (den ska vara mjukt stoppad) så blir stoppningen ofta för tunn. Därför fyller man på med stoppning. Sedan korrigerar man också eventuella fel, t.ex. om den blivit sned eller liknande (och ser avd orsaken är för nåt, om det är häst eller ryttare eller både och). Sadeln är formad efter hästen då, men lägger ett lager med ull ovanpå det. DÄRFÖR är det så viktigt med en bra sadelmakare som tar av bossan istället för att peta in stoppningen med en pinne.
Jag har inte sagt att man ska byta stoppning! :confused: Jisses! :crazy: Vi har ju pratat om fyllnadsstoppning, eller?
Om man ska fyllnadsstoppa eller inte beror ju på märke, men generellt bör/behöver man inte göra det. Jag behöver inte göra det på min sadel, däremot ska man göra det med Pfiff (som tråden ursprungligt handlade om) eftersom tillverkaren stoppat den sadeln väldigt löst.

Är man osäker så kontakta en duktig sadelmakare och fråga! De vet. De borde också ha skaplig koll på vilka sadlar av vilket märke man bör fyllnadsstoppa och vilka man inte behöver göra det med. Bukes verklighet är en, den vi lever i är en annan! :smirk:

//Alice

Piccadilly skrev:

Kära nån, nu måste vi genast stoppa om sonens Pfiff som han har ridit i över ett år, konstigt för den ligger perfekt på hästen och på träningen i lördags sa tränaren (tillhör svenska eliten) att sadeln låg perfekt på hästen, men vi kanske ska ta hit en sadelutprovare istället, för h*n kanske vet bättre än en ur svenska eliten......
Det är nog en skröna! :banana: :banana: :banana:

Rätt fånigt inlägg, bara för att man är i svenska eliten behöver man väl inte kunna ett skvatt om sadlar?! Med tanke på vissa utrustningsdetaljer tycker jag att man ser belägg för rakt motsatt påstående...

Lovisaleonora_ skrev:
Rätt fånigt inlägg, bara för att man är i svenska eliten behöver man väl inte kunna ett skvatt om sadlar?! Med tanke på vissa utrustningsdetaljer tycker jag att man ser belägg för rakt motsatt påstående...
Jag ska genast framföra din åsikt till personen i fråga. Jag förmodar att du tävlar svår klass och deltagit i Olympiska spelen?
Det värmer i hjärtat att veta att detta forumär fullt av så kunniga medmänniskor :bow: :bow: :bow:

Jag har träffat veterinärer som gett sådana foderråd att man som glad amatör storknat (en husdjursagronom hade dött!).

Den här föreställningen att bara för att man är bra på det ena ger det automatiskt goda kunskaper i det andra tycker jag är rätt farlig. Om jag är en medelgod ryttare har jag alltså per automatik medelgoda kunskaper i hästrelaterade frågor som foder och utrustning?

Oj, oj, oj.. det va många åsikter :smirk:
men med andra ord, så behöver man inte göra något så länge sadeln ligger bra på hästen, inte sjunkigt ngt, eller så länge det inte blivit några knölar i bossorna.. eller?

/alexandra

Om du har tillräcklig kunskap för att se att sadeln inte ändrat sig och fortfarande passar hästen, då behöver du inte vidta någon åtgärd.

Är du det minsta osäker: be seriös sadelmakare titta på hästen och sadeln och rekommendera åtgärd. Det är billigare än en skadas häst...

Piccadilly skrev:
Oj, oj, oj.. det va många åsikter :smirk:
men med andra ord, så behöver man inte göra något så länge sadeln ligger bra på hästen, inte sjunkigt ngt, eller så länge det inte blivit några knölar i bossorna.. eller?

/alexandra
Varför ändra något som passar?
Vår sadel är ett år gammal och ligger perfekt på hästen, var uppmärksam och kolla hur sadeln ligger, tids nog ser du om det behövs göra något.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 786
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 1. Min chef verkar inte kunna skriva ett arbetsgivarintyg, tim-antalet ser inte ut att stämma. På två av månaderna ser det ut att vara...
Svar
0
· Visningar
707
Senast: emma74
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 890
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 713
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka