omusklad häst! (HJÄLP)

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Jessie14
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 5 166
J

Jessie14

Hej, köpte en 7 årig valack (fullblod/halvblod) för en vecka sen. Han är helt underbar och så. MEN han är omusklad, han har blivit "promenad riden" i 1,5 år nu och innan dess har han blivit tränad upp till 110 banor. NU ska jag starta upp han igen :D Några tips på övningar, både hopp, dressyr och andra övningar vill jag ha :D Speciellt lite tips på vägen och så. :) vill gärna veta hur det går för er som också har hästar mellan 5-10 år som är under utbildning. :) :rofl:

Sv: omusklad häst! (HJÄLP)

Kom ihåg att klättra med hästen minst vartannan vecka om du har möjlighet, det ger jätte bra muskler.
När det gäller dressyr kan du vända upp vid A och träna halt, avsaktning samt igångsättning. gör sen så att i höger varv lägger du volter, ska endast gå till mitten och försök göra så många som möjligt längst långsidan, vänd upp vid A gör halt osv. och i vänster varv gör du skänkelvikning mot mitten och sedan ut igen.(Alternativ öppna/sluta.) Glöm inte byta varv och detta kan göras i alla gångarter. Har till och med gjort det på en ardenner :) arbeta även mycket på bommar så att du får upp hans fötter. Lycka till :)

Glöm inte bort att SKRITTA mycket. De bygger mycket mer muskler än man kan tro. Gå gärna i skog och mark
Halter bygger också fina muskler

Anna-Carin

Nu beror det väl på vad man anser som "promenadridning", men ta det lugnt i början så du inte börjar tokrida på en gång. Det är då det kan komma skador:grin:

Jag tycker om att jobba mycket med dressyren i skogen, då har de en naturlig framåtbjudning så det brukar bli lättare att "lura" dem att jobba bättre. Mycket övergångar i alla gångarter så du får honom lydig på dina hjälper. Du kan även göra skänkelvikning tvärs över vägen osv. Musklerna brukar komma rätt snabbt om man börjar så. Hoppningen lämnar jag till ngn annan att hjälpa dig med:angel:

Framförallt kom ihåg att ha roligt:) Lycka till med din nya häst!

Fast det är lite väl tidigt att göra 100 000 volter med en häst som är omusklad och oriden:grin: Det gör verkligen mer skada än nytta....:devil:

Angående rådet:
Lucern är jättebra, MEN hästen kommer bli rejält mycket piggare:D
Kan vara bra att komma ihåg, så börja med en liten dos och höj vartefter du behöver..!

Det är väl inte så säkert? Min ponny blev inte det... Det är ju inte direkt hög energimängd om man jämför med annat foder. Även om mer foder alltid innebär mer energi, men menar bara att många fodersorter har högre energiinnehåll än just lusern.

http://www.krafft.nu/default.asp?menuItem=3&subMenuItem=55&subContentItem=24

/Sanna

Du har fått många bra tips på ridövningar, men en sak måste du tänka på. Hästen har fått ny ryttare, nytt underlag, nytt stall, ny hovslagare osv, så sätt igång honom sakta. Trots att han varit igång hos förra ägaren, ta inte bara vid och börja rida för hårt för tidigt, det är då skadorna kommer. Rid honom som om han vore en unghäst. Korta turer på rakt spår i början, sen successivt långsamt ökande.

Det är så lätt att man blir för taggad med ny häst, det är ju så kul! :bump: Men man måste ha is i magen och ta det väldigt lugnt i början!

Lycka till,har du ingen bild på pållen?

Du kanske redan fått dem, svarar ändå.
Proteiner, samt ridning i skog & mark. :D

Klättra och intervallträning när hästen börjar känna sig hemmastadd och ni känner varann =) Skritta och låååånga travsträckor i lågform är också bra

23014635.jpg

En liten bild på han :)

Jättefin! Härlig mörk skimmelfärg! Som sagt, ut i skogen, bort från stigarna, skritta mkt off-road så att säga! För att sen kunna där det är underlag tillräckligt bra, öka tempot!

Har också en häst med dåliga muskler.. Fått tipset om att hoppa lite lägre hinder för bakmusklerna. Få hästen i form för rygg och halsmusklerna. Klättra för ryggmusklerna. Skritt för benmusklerna. Trav i uppförsbacke för lårmusklerna och galopp i uppförsbacke för ryggmusklerna. Galoppera 300 meter på två-tre sekunder, sen sakta av, för bakbensmusklerna. Bomarbete för att få kontroll på benen för uteritt i svårare terräng :D Lycka till!

Angående rådet:
Lucern är jättebra, MEN hästen kommer bli rejält mycket piggare:D
Kan vara bra att komma ihåg, så börja med en liten dos och höj vartefter du behöver..!

Har aldrig varit med om att en häst blir piggare av lusern, Sen så behöver man inte börja med så små mängder då det går som grovfoder.

Till TS tempoväxlingar är bra och galoppfattningar, sedan trava över upphöjda bommar.

okej tack för tipsen! vissa gärna bilder på era hästar! :D

Galoppfattningar gjorde undervärk med min förra häst som var omusklad, då ska de ju inte springa in i dom utan vara väldigt samlade sedan galopperar man bara 4-5 steg sen bryta av och fatta om. Har tur med min pålle han är bara sutten på i skritt ännu så har inga ridmuskler ännu men har mer muskler än de flesta ridna halvblod har iaf :p så ska bli intressant att se hur biffig han blir när han blivit riden ett tag och fått muskler pga det me :d Tyvär funkar inte pixbox för stunden så får visa bild på honom senare :)

Liknande trådar

Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 253
Senast: ufot
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 053
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik... 2 3
Svar
48
· Visningar
8 933
Senast: Strandad
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka