Bukefalos 28 år!

Only in America.....eller?

Sv: Only in America.....eller?

Så du tycker att servicehundar är förkastligt? Får hunden motion och aktivering, mat och kärlek kan jag inte se varför det är så illa om den gör sina behov inne emellanåt. Det är ju knappast nåt hunden far illa av ...

Jag tycker inte alls att servicehundar är förkastligt, det är jättebra.
Tror att både den som behöver hunden mår bra av det och att hunden mår bra av att arbeta.
Men tycker även att hundar har rätt att komma ut för att göra sina behov och "läsa tidningen".
 
Sv: Only in America.....eller?

Jag tycker inte alls att servicehundar är förkastligt, det är jättebra.
Tror att både den som behöver hunden mår bra av det och att hunden mår bra av att arbeta.
Men tycker även att hundar har rätt att komma ut för att göra sina behov och "läsa tidningen".

Ja, men var har jag skrivit att den bara ska gå på låda? Du skrev i ditt första svar till mig att "kan man inte ta hand om sin hund så ska man inte ha någon". Om hundägaren av någon anledning inte kan ta ut sin hund själv, men får hjälp ett par ggr om dagen med det, så är en sån här låda bra resterande tiden tycker jag. såklart förutsatt att hunden får aktivering och motion utöver innetiden.
 
Sv: Only in America.....eller?

Jag testade faktiskt en gång när hunden hade diarré att lägga torv som jag hade till kaninerna i en stor ikea låda (som man har under sängen) på balkongen. Men nupp hunden vägrar kissa i spån eller på asfalt osv. Bara GRÄS duger. Jag önskar han kunde velat göra ifrån sig i krislägen i -15 mitt i vintern när han ha risig kista och bor i lägenhet utan trädgård....

Precis som min som vagrade att bajsa utan gras. Det gar val bra har hemma ... men jag jag spenderade 4 dagar att kora tvars over oknar var det inte kul. Onskar att jag hade lart henne att konstgras ar lika bra som vanligt gras fran dag ett. :p

<snip>
Men tycker även att hundar har rätt att komma ut för att göra sina behov och "läsa tidningen".

Och varfor tror du inte att nagon med "lada" till hunden tar ut den och rastar for motion och "tidnings lasande"? Det finns ingen orsak att det ena utesluter det andra.
 
Sv: Only in America.....eller?

Och att den rekommenderas vid kall väderlek, hur bekväm får man bli?
Allting är ju relativt också. Min hund tycker att jag är extremt elak som tvingar ut henne i ur och skur för att gå promenader. Hon hade hellre än helst legat inne på soffan och kissat på konstgräs istället för att tvingas ut när det regnar! Hon gör alltid ett försök att vända och gå in igen när man öppnar dörren och hon inser att det regnar ute. ;)

Däremot uppskattar hon långa promenader när det är solsken och varmt. Hon är antagligen den mest värmetåliga hunden jag varit med om och lägger sig mer än gärna på mina föräldrars helt sjukt varma altan mitt på dagen, när ingen annan av oss orkar med att sitta där.
 
Sv: Only in America.....eller?

KL

Problemet jag ser med en sådan låda är att fel människor skulle använda den, och på fel sätt. Räcker det inte med alla dessa hundägare som tror att en hund inte behöver aktivering? Om hundlådor skulle säljas i djuraffären skulle det anses vara "okej" att ha en lådhund. Och i många fall vara "okej" att inte gå ut 4 ggr om dagen.

Jag har en lådhund i min närhet som jag ofta är hundvakt åt. Hunden köptes till min reumatiska mormor som hade svårt att ta sig ut större delen av året. När jag fick planerna presenterade för mig satte jag mig på tvären direkt. Helt oacceptabelt. Men mig lyssnade dom inte på. Nu har dom ju haft tur med denna hunden (snäll och lydig) så någon läxa har dom inte lärt sig. Visst har han överskottsenergi men svårt att avgöra om det är pga aktiveringsbristen eller för att han är en liten glad skit. Men han är rädd för andra hundar, mörker och ljud. Som tur är engagerar sig jag och min mor mkt i hunden (långa promenader och lådförbud här hemma förutom nattetid) och har börjat få dom som har hunden numera att inse att han behöver ut mer och oftare.

Dock växer den 10-åriga dottern upp med tron att när hon skaffar en egen chihuahua kan den också gå på låda :grin: Denna syn på hundhållning jobbar jag aktivt på att få bort.

Att använda lådan i speciella fall kan säkert vara en fördel (mina hundar har fått lära sig att gilla alla väder) men om det är på grund av ägarens hälsa så betyder ju det indirekt att hunden inte kommer få den aktivering den behöver.
 
Sv: Only in America.....eller?

Sa bara for att inte alla gjor ratt kan inte de som gjor det ha lada menar du? Det ar som att saga att bara for att vissa satter sig och kor bil nar de har drukit alkohol forbjuder vi bilar helt.
 
Sv: Only in America.....eller?

Men titta, hundlåda!
Flera än jag som tycker att det är en bra ide alltså.
 
Sv: Only in America.....eller?

Men tycker även att hundar har rätt att komma ut för att göra sina behov och "läsa tidningen".

Frågan är om hunden verkligen bryr sig.
Jag för min del tror att det är människor som tycker så.
Folk har så mycket nojor och fixeringar vid toalettbesök, både egna och hundens.
 
Sv: Only in America.....eller?

Och att den rekommenderas vid kall väderlek, hur bekväm får man bli?

Det får du väl fråga de hundar som skulle älska att slippa gå ut och kissa i kylan.
Om hunden tycker att det är bättre att slippa, vad är det för fel med det?

Små frusna hundar skulle nog älska det där.
 
Sv: Only in America.....eller?

Skulle du ställa en häst i box 24/7?

Utomhusvistelse och att få använda näsan är nödvändigt för att de flesta hundar ska må bra. Många människor skulle säkert vilja slippa det, så promenaderna ute är knappast för människans skull.

Betänk vad hunden är för djur och vilka dess naturliga beteenden och drifter är. Då inser man att lådhundar är en dålig idé. Att sedan vissa raser har blivit så förstörda att de tappat mycket av sitt naturliga beteende är en annan diskussion.
 
Sv: Only in America.....eller?

Min Chihuahua hade älskat den uppfinningen! När det är -25 till -30 grader i dagar, ibland veckor i sträck så måste jag åka till ridhuset för att han ska få rasta sig ordentligt.

Ingenting jag hade använt mig av daglig dags men perfekt till "extrema" situationer.
 
Sv: Only in America.....eller?

Skulle du ställa en häst i box 24/7?

Nej absolut inte.
Men jag skulle inte förbjuda den att kissa och bajsa under de 8 timmar som jag tycker att de kan stå där eller om hästen är sjuk och måste stå på box 24/7.
Jag tycker att det verkar utmärkt att ge hunden möjlighet att göra sina behov när den det behöver i stället för när människan har tid och lust.
Det måste ju vara roligare att använda sin tid med hunden till umgänge än åt hundens kiss och bajs?

Jag för min del tycker att det är rent sadistiskt att lämna hundar ensamma i flera timmar utan att ge dem möjlighet att göra sina behov.
 
Sv: Only in America.....eller?

Det är väl klart dom bryr sig? Dom flesta hundar älskar att nosa på nya platser och se lite av världen. Tycker otroligt synd om hundar som inte får se mer än trädgården.

Men varför skulle en hundlåda hindra det?
Det är bara en toalett.
Inte låter du bli att gå ut och titta på världen bara för att du går på toaletten inne?
Eller måste du få skita ute för att kunna göra roliga saker utanför trädgården?
 
Sv: Only in America.....eller?

Sa bara for att inte alla gjor ratt kan inte de som gjor det ha lada menar du? Det ar som att saga att bara for att vissa satter sig och kor bil nar de har drukit alkohol forbjuder vi bilar helt.

Fast att jämföra en sak som bilkörning med att införa hundlådor känns lite väl drastiskt va? Och för den sakens skulle är det bara att köpa en random låda med kanter och hälla i kattsand, så det är ingen raketforskning att lösa ändå. Men det vore tråkigt om en sådan här grejj blir okej och gör att fler hundar får mindre utomhustid. Iallafall om det går att undvika. Det är väl knappast en livsnödvändighet med hundlåda? :confused:
 
Sv: Only in America.....eller?

Nej absolut inte.
Men jag skulle inte förbjuda den att kissa och bajsa under de 8 timmar som jag tycker att de kan stå där eller om hästen är sjuk och måste stå på box 24/7.
Jag tycker att det verkar utmärkt att ge hunden möjlighet att göra sina behov när den det behöver i stället för när människan har tid och lust.
Det måste ju vara roligare att använda sin tid med hunden till umgänge än åt hundens kiss och bajs?

Jag för min del tycker att det är rent sadistiskt att lämna hundar ensamma i flera timmar utan att ge dem möjlighet att göra sina behov.
De flesta rumsrena hundar tycker inte om att göra ifrån sig inne, många undviker även att göra ifrån sig i trädgården/rastgården.

jag tog över en vanskött hund som tvingats göra alla sina behov inne under lång tid, hon hade helt enkelt inte varit utomhus på många månader, så fort hon upptäckte att hon fick gå ut flera gånger om dagen så blev hon rumsren på nolltid.

Jag förespråkar absolut inte att man ska lämna hundar ensamma länge, men då handlar det mer om hundens behov av sällskap och stimulans än behov av att kissa.

Hundar som är tryggt avslappnade kan vara passiva länge, det är liksom uppbyggda för att gå i viloläge om de inte gör något.

Ovan nämna tik fick man ibland tvinga ut och kommendera att göra sina behov i ruskväder - trots att hon kunde ha gått ut närsomhelst hon velat. Hon höll sig hellre om inte dumma matte tvingat ut henne i novemberegn.
Men hon hade förmodligen blåvägrat att kissa i en låda inomhus om det funnits något annat alternativ.
 
Senast ändrad:
Sv: Only in America.....eller?

Nej absolut inte.
Men jag skulle inte förbjuda den att kissa och bajsa under de 8 timmar som jag tycker att de kan stå där eller om hästen är sjuk och måste stå på box 24/7.
Jag tycker att det verkar utmärkt att ge hunden möjlighet att göra sina behov när den det behöver i stället för när människan har tid och lust.
Det måste ju vara roligare att använda sin tid med hunden till umgänge än åt hundens kiss och bajs?

Jag för min del tycker att det är rent sadistiskt att lämna hundar ensamma i flera timmar utan att ge dem möjlighet att göra sina behov.

Det ÄR rent sadistiskt att låta hundar sova bort sina liv i ensamhet.
Men sover dom behöver dom inte gå på Toa ;)


Det händer nästan aldrig (går lätt att räkna på en hand och få fingrar över på ett år) de gånger min hund behöver säga till om att gå ut. Oavsett hur långa sovmorgnar vi än har. Det behövs helt enkelt inte när han vilar.
Säger han till är det för plötslig magknip eller att de druckit upp en smärre sjö när de badat.
Det är av helt andra skäl som han inte lämnas ensam hemma någon längre stund.
 
Senast ändrad:
Sv: Only in America.....eller?

¨Håller med. Att släppa ut hunden för att kissa i trädgården är väl egentligen lika "illa" som att låta den ha en toalett inne? Jag kan vara ärlig och säga att jag brukar släppa ut min hund i trädgården på morgonen för första kissen så jag antingen kan ligga längre, eller äta frukost och klä på mig i lugn och ro. Dessutom är det väldigt praktiskt då jag jobbar natt och vill inte behöva klä på mig för att ta honom på kissrunda mitt på dagen. Men jag kanske borde göra mig av med honom eftersom jag inte tar hand om honom som jag ska ...

I min trädgård är det fullt av dofter och saker att undersöka. Även på morgonkissen när de är ute själva i tio min så gör de bra mycket mer än att bara pinka och gå in.

En låda i hallen hade inte erbjudit någon typ av stimulans alls.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp