Bukefalos 28 år!

Only in America.....eller?

Sv: Only in America.....eller?

Jo men då så har du ju en trädgård också.
Och kanske så skall man kräva att hundar har tillgång till det?

Vår hund kommer att få hundgård för de ensamma timmarna.
 
Sv: Only in America.....eller?

Men då så är det ju hundens eget val.
Jag tänker också på några småhundar som jag vet om som inte vill gå ut alls i kylan utan hellre orsakar olycka inne.
De skulle ha nytta av en hundlåda.

Och för egen del på äventyr i stad eller andra ställen där lämplig rastplats saknas.
Så att hunden kan vara med mera.
 
Sv: Only in America.....eller?

<snip>
Men det vore tråkigt om en sådan här grejj blir okej och gör att fler hundar får mindre utomhustid. Iallafall om det går att undvika. Det är väl knappast en livsnödvändighet med hundlåda? :confused:

Fast det ar precis det jag sager ... VARFOR skulle en hundlada innebara mindre utomhustid? Det innebar bara att hunden inte behover vanta och halla sig om den ar ensam hemma. For den Jack Russel jag namnde innebar det bara att den kunde fa riktigt langa promenader nar det passade agaren istallet for en 'snabb kiss' nar hunden behovde ga ut.
Jag vet att nar jag ar ute och reser och inte kan oppna dorren nar hunden behover ga ut blir det ibland kortare promenader bara for att jag inte kan ta tid att vara ute lange just nar hon behover ga ut.
 
Sv: Only in America.....eller?

Jag vet att nar jag ar ute och reser och inte kan oppna dorren nar hunden behover ga ut blir det ibland kortare promenader bara for att jag inte kan ta tid att vara ute lange just nar hon behover ga ut.

Så du tycker det är okej att byta ut promenader (korta eller ej) mot att kissa i en låda innanför samma 4 väggar som hunden redan ser ofta nog?
 
Sv: Only in America.....eller?

Man kan ju dela på det.
I stället fören kort promenad kl 14 för att hunden är kissnödig så kan det bli kissa på låda kl 13 och en trevlig litet längre promenad kl 15 då det passar bättre.
Varför skall trevliga promenader styras av kissande?
 
Sv: Only in America.....eller?

Vår hund kommer att få hundgård för de ensamma timmarna.
Jag känner massor med hundgårdshundar som aldrig hade varken kissat eller bajsat i hundgården, utan de väntar tills de kommer ut ur hundgården innan ge gör ifrån sig. Vilket är någonting ägarna tycker är ett problem för syftet med hundgården var just att hunden skulle kunna göra ifrån sig ute så att det inte behövde stressas hem för att hunden skulle få gå ut och göra sina behov.
 
Sv: Only in America.....eller?

Man kan ju dela på det.
I stället fören kort promenad kl 14 för att hunden är kissnödig så kan det bli kissa på låda kl 13 och en trevlig litet längre promenad kl 15 då det passar bättre.
Varför skall trevliga promenader styras av kissande?
Det är väldigt sällan som man behöver gå ut precis kl 14 för att hunden skulle vara kissenödig. Oftast vilar hundar om inget händer och då blir de sällan kissenödiga. Däremot kan de behöva gå ut för att inte vara passiva (och då gör de sina behov)

Min erfarenhet är att hundars behov av både mat och rastning är kopplat till aktivitet.
Min lilla har oftast torrmat i skålen men han bryr sig inte alls om den förens han går upp i aktivitet tillexempel när jag skramlar med kopplet för att gå ut eller om vi kommit in.

händer inget så sover hunden. Men man går ut regelbundet för att hunden inte ska sova bort sitt liv.

Jag skulle kunna föreställa mig att lådan kanske skulle veta bra för någon sjuk hund, men det kan nog vara svårt att övertyga en normalt sett rumsren hund att pinka eller skita inne.

(jag lyckades ju visserligen stoppa en stressad sängkissande hund genom att medicinera den andre Hunden mot inkontinens, men sånt är rätt ovanligt och har noll med rastning att göra)
 
Senast ändrad:
Sv: Only in America.....eller?

Jag tycker inte heller man ska räkna med att hunden gör av sig i hundgården.

Min stora hund gör tex inte det, han väntar tills han får komma ut.
Medan vår lilla dalmatin gladligen gör av sig i hundgård, och inomhus om hon inte får komma ut i tid (hon inser ofta sina behov med ganska kort varsel :p).

Vi har våra i hundgård på sommaren några timmar då och då,tex om vi ska handla eller om vi behöver ha dörren öppen och vädra och inte vill ha dom lösa.
Men vi skulle aldrig lämna dom där i många timmar och anta att dom gör sina behov.

Tycker många (:o) hundgårdsmänniskor är lata, och knappt går ut med sina hundar, tyvärr. Förhoppningsvis har jag bara träffat fel folk.
 
Sv: Only in America.....eller?

Man kan ju dela på det.
I stället fören kort promenad kl 14 för att hunden är kissnödig så kan det bli kissa på låda kl 13 och en trevlig litet längre promenad kl 15 då det passar bättre.
Varför skall trevliga promenader styras av kissande?

Jag kanske är bortskämd med min hund som inte skulle höja på ögonbrynet av att vänta nån timme med promenaden.
 
Sv: Only in America.....eller?

Jag kanske är bortskämd med min hund som inte skulle höja på ögonbrynet av att vänta nån timme med promenaden.

Men hur snällt är det att kontrollera en annan individs toalettbesök?
Varför kan inte hundar få göra sina behov när de själva vill?
 
Sv: Only in America.....eller?

Men då så är det ju hundens eget val.
Inte något som den är dresserad till.

Rumsrena hundar vill inte kacka i eget bo, när de ibland tvingas göra det så mår de väldigt dåligt.
Det som händer är att de förlänger bilden av eget bo till att gälla både hundgård o tomt, nåja, iaf fungerar många hundar så.

För ett antal år sedan så vart vi totalt insnöade, över natten kom det så mycket snö att det gick upp på halva mitt lår. Försökte skotta, eller iaf göra något gångvänligt ner till bil o tomtgräns, jag kom inte ens 10 meter.
Hundarna gick med benen i kors, tills jag kom på den briljanta idén att kasta snöbollar utanför tomtgränsen: Lyckliga onödiga vovvar kom tbx.
 
Sv: Only in America.....eller?

Men då så är det ju hundens eget val.
Inte något som den är dresserad till.

Man dresserar egentligen inte en hund till att bli rumsren. Man dresserar snarare sig själv tull att se när det är dags valpar har så små blåsoroch
Och att de växlar så fort.
Men även på åtta veckors valpar är det kopplat till aktivitet, när de lekt, ätit eller just vaknat.
Om man går ut några gånger om dagen så gör hunden snarare toabesök för att den går ut inte att den går ut gör att göra toabesök.

Det ärhelt enkelt ett ickeproblem gör en normal frisk hund som har ett meningsfullt liv.
Fördelen med en rastgård i mitt tyckte är att det händer mer saker utomhus och st frisk luft är bra än att hunden kan pinka som den vill.
 
Senast ändrad:
Sv: Only in America.....eller?

Jo men det kan ju inte vara ett argument till varför hundar som kan behöva eller uppskatta en hundlåda inte skall få tillgång till det.
Bara för att andra hundar inte vill eller behöver.

Jag för min egen del har hellre tillgång till ett utedass än inget dass alls bara för att andra bara kan gå på WC.
Med det inte sagt att man skall ta bort något WC för att ersätta det med torrdass.
 
Sv: Only in America.....eller?

Jo men det kan ju inte vara ett argument till varför hundar som kan behöva eller uppskatta en hundlåda inte skall få tillgång till det.
Bara för att andra hundar inte vill eller behöver.

Fast vilka hundar skulle egentligen vara i behov av en låda tänker du? Är det frågan om hundar som behöver göra ifrån sig titt som tätt så beror det antingen på att de är unga eller sjuka hundar. Unga eller sjuka hundar lämnar man inte ensamma mer än möjligen korta stunder. Blir hunden då nödig så finns det inget behov av lådan eftersom man är hemma och kan gå ut med den när den säger till. Likväl som hunden går på en låda så kan den säga till att det är dags att gå ut.

Vad gäller om friska vuxna hundar hellre skulle uppskatta att gå på låda än att gå ut så säger jag att deras vilja står i skogen och växer. Visst, det gör väl ingen skada om hunden har en låda inne om den samtidigt får komma ut på ordentliga promenader flera gånger per dag. Men det känns ju lite onödigt att behöva städa en hundlåda när det är så enkelt att gå ut.
 
Sv: Only in America.....eller?

Fast vilka hundar skulle egentligen vara i behov av en låda tänker du? Är det frågan om hundar som behöver göra ifrån sig titt som tätt så beror det antingen på att de är unga eller sjuka hundar. Unga eller sjuka hundar lämnar man inte ensamma mer än möjligen korta stunder. Blir hunden då nödig så finns det inget behov av lådan eftersom man är hemma och kan gå ut med den när den säger till. Likväl som hunden går på en låda så kan den säga till att det är dags att gå ut.

Vad gäller om friska vuxna hundar hellre skulle uppskatta att gå på låda än att gå ut så säger jag att deras vilja står i skogen och växer. Visst, det gör väl ingen skada om hunden har en låda inne om den samtidigt får komma ut på ordentliga promenader flera gånger per dag. Men det känns ju lite onödigt att behöva städa en hundlåda när det är så enkelt att gå ut.

Jamen precis. Tar man ut hunden tillräckligt ofta för att den mår bra mentalt så finns inte behovet. möjligen om hunden är sjuk.

Man får inte lämna små valpar ensamma. Hade det handlat om deras behov att få kissa och bajsa så har man helt enkelt kunnat ha dom i bur (små valpar brukar inte bry sig var de pinka)

inte ung -Tänk hund, inte människa. Det är olika behov som styr, precis som människor sällan har behov av lika långa ättider som hästar.

Hundars behov av att göra ifrån sig är oftast kopplat till aktivetetshöjning.
Hundar har behov av sällskap ock aktiviteter och då brukar toabehoven lösa sig av sig själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Only in America.....eller?

Fast vilka hundar skulle egentligen vara i behov av en låda tänker du?
Sjuka hundar som har svårt att gå ut, t.ex. efter ett benbrott.
Eller små hundar som fryser sig halvt ihjäl i kyla under -20.

Men det känns ju lite onödigt att behöva städa en hundlåda när det är så enkelt att gå ut.
Ja det är ju inte roligt.
Men bajset måste ju plockas upp ändå om man bor så till.
 
Sv: Only in America.....eller?

Hundars behov av att göra ifrån sig är oftast kopplat till aktivetetshöjning.
Hundar har behov av sällskap ock aktiviteter och då brukar toabehoven lösa sig av sig själv.
Det beror ju på var man är.
Om där inte finns någon bra plats för rastning så kan väl en toalåda för hunden vara bra?
Tänk mässa eller annan inomhusaktivitet.

Det är inte alltid så enkelt att gå ut med en hund.
Om det vore det så skulle det ju inte ligga hundbajs på en massa fel ställen.
Eller kissas på bostadsrättsföreningarnas gräsmattor i den lilla Stadens centrum.

De som är närmast busstationen har satt upp vädjande skyltar om att de inte vill vara hundtoalett.
Jag ser nog mest toalådan som en sanitär möjlighet för omgivningen.
 
Sv: Only in America.....eller?

Det finns ibland, någon nämnde Finlandsfärjan. Men i hemmen? plockar man inte upp efter hunden så är man ett Pucko och mot det hjälper inga lådor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp