Onödiga utrustningsdelar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare emelit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 149
E

emelit

T ex käkremmen på tränset. Varför i hela friden har man den? Den spänns ju så löst att man ska få en knuten näve emellan ganachen och remmen.
Jag har läst att den användes av dåtidens millitärer, då de varit på färd i flera dagar och hästarna blivit trötta. Då spänndes käkremmen åt hårt så tränset inte skulle glida av när de drog hästarna efter sig.
Så varför finns käkremmarna kvar på tränset då? Iaf på "engelska" träns. Islandstränsen och westerntränsen har ju inga såna.

Finns det några mer onödiga prylar ni stör er på?

Sv: Onödiga utrustningsdelar?

Den versionen jag har hört till varför tränset innehåller så många olika delar och remmar som t.ex. käkremmen som du påpekar inte direkt fyller någon direkt funktion, ska vara för att hästens huvud ser mer "propitonerligt" ut och inte så stort, klumpigt osv.

Hej!

Ja när det gäller ridning så spänns den löst. Så löst att tränset kan åka av om ryttaren råkar knuffa på, tex vid hoppning och hästen tvärnitar så ryttaren kastas framåt :D
Men den är antagligen till för att hindra tränset från att åka av, så nån nytta gör den väl?
Vid körning spänner man hårdare.
Har sett isisar som rids med lång tygel likaså western om det har någon betydelse??

Mvh Lisa

Jasåå, det var en ny version..
Har inte sett så många hästhuvuden utan käkrem, så det kanske stämmer?

Men den gör ju ingen nytta när den spänns så löst, och den ska ju helst inte spännas hårdare då hästen kan tycka den är ivägen när nacken kröks, som den ofta gör då hästen arbetar i form.

Hej!

Jag antar att remmen inte har så stor funktion att den behöver spännas hårt. Bättre löst så slipper hästen störas!

Mvh Lisa

Utan käkrem är det MYCKET lättare att tränset åker av. Det kan såklart åka av med ren med, men jag har provat både med ch utan under min ponnytid (när jag gjorde den del luftfärder över öronen på hästen med tyglarna i näven *vissel*) och utan käkrem är det otroligt lätt att få tränset med sig av, t ex vid ovan nämnda luftfärder eller om hästen KLIAR sig mot knäet. Med korrekt spänd käkrem är det svårare (men inte omöjligt).

Jag red tillslut MED käkrem för jag blev less på att tränsa om, och har fortsatt med det även sedan jag slutat med flygturer, helt enkelt för att jag tycker det är snyggare med rem. Dessutom är den väldigt bra om man vill fixa till tyglarna så hästen inte trampar på den när den t ex betar i vägkanten medan matte är fem meter bort upptagen med att plocka svamp/bär/blommor :angel: (hästen diggar skarpt svamp och bärsäsongen kan tilläggas ;))

Precis som någon skrivit här ovan, så är de till för att tränset inte ska följa med ryttaren av ;)
Anldningen till att den nu för tiden spänns så löst, är vad jag har hört, att när hästen gå i "rätt form" stoppar den andningen (den stryper hästen lite).. Men jag kan bara få det att gå ihop, om man har hästen bakom hand och en jättehårt spännd käkrem...
Någon skrev att westernryttarna inte har ngn. käkrem, men det är för att dom har den där "ögglan" runt örat istället.. :smirk:

Etoile skrev:
Någon skrev att westernryttarna inte har ngn. käkrem, men det är för att dom har den där "ögglan" runt örat istället.. :smirk:
De flesta westernträns har väl faktiskt en käkrem? Sen att det oftast inte ser likadant ut som på ett engelskt träns är en annan femma...

"Ögglan runt örat" är istället för ett vanligt pannband, som användaren över mig skrev, och har ingenting med att hindra nackstycket att åka framåt att göra.

"öglan rut örat" lär ju hindra tränset både från att åka framåt och bakåt!

Hela tränset är väl rätt onödigt....;)

Vem mer än jag kommer ihåg den amerikanska ryttarinnan som på scandinaviumtävlingarna red helt utan träns, med ett bett som spändes fast runt underkäken.....

Borde den inte hålla fast tränset bättre? Eller har jag fel?

Tigertofflan skrev:
De flesta westernträns har väl faktiskt en käkrem? Sen att det oftast inte ser likadant ut som på ett engelskt träns är en annan femma...

"Ögglan runt örat" är istället för ett vanligt pannband, som användaren över mig skrev, och har ingenting med att hindra nackstycket att åka framåt att göra.

Jaså? Westernryttarna i "mitt" stall säger att det är till för att tränaset inte ska åka över huvudet?

Etoile skrev:
Jaså? Westernryttarna i "mitt" stall säger att det är till för att tränaset inte ska åka över huvudet?
Har väldigt svårt att förstå hur det skulle hindra nackstycket att åka över öronen mer än ett vanligt pannband... Men det kanske är så. Jag vet inte.

Palle: What? :crazy:

Tigertofflan skrev:
Har väldigt svårt att förstå hur det skulle hindra nackstycket att åka över öronen mer än ett vanligt pannband... Men det kanske är så. Jag vet inte.

Palle: What? :crazy:

Ingen aning, jag citerade bara vad dom sa :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka