onormal hårfällning + tikfrågor

BulletForMyValentine

Trådstartare
jag har en finnstövartik på 11 månader som har börjat fälla väldigt mycket. det räcker att man drar handen över ryggen så får man hela handn full av hår:crazy:. e det en vanlig fällning eller är det nån brist på nått?
hon har precis haft sitt första löp, så kan det vara det som spökar?
hon äter o dricker bra, eller mer än vad hon gjorde förut. har inte ändrat fodret. ja borstar bort det lösa håret med en mjuk borste, ska ja fortsätta?
hon kliar sig även lite mer änvad hon brukar.

det är första gången ja har en tik, har bara haft hanar innan. så e det nått man ska tänka på när tiken löper? tex:
mat?
motion?
träffa andra hundar, hanar?
förändras temperamentet?
osv

kom gärna med tips
tacksam för alla svar!
 
Sv: onormal hårfällning + tikfrågor

Kan mycket väl vara så att det är första löpet som "spökar". Att hon kliar sig kan ju ha att göra med att det kliar när pälsen lossnar. Men jag skulle ändå för säkerhets skull kolla igenom henne noga så att hon inte fått löss/loppor/övrigt.

Det enda du behöver tänka på när hon löper är att inte ha henne lös ute där det finns minsta risk att hon springer bort eller möter hanhundar och inte låter henne träffa någon hane.
Vissa hundar får förändrat temperament, ofta blir de då slöare men vissa blir griniga och så. Andra märks det inte alls på. Hur din hund är lär du märka och det kan också vara olika från löp till löp. Det är bara att försöka anpassa sig. Blir den tex slö så är det kanske inte allt för kul för den om man ändå vill dra ut den på jättelånga promenader och sådant.
 
Sv: onormal hårfällning + tikfrågor

I "min" ras, afghanen, så kan tikarna fälla ur nästan hela pälsen om man har otur. Dom blir ju inte nakna alltså men underullen (den som är lång på en afghanhund) kan dom fälla ur nästan helt. I samband med löp då alltså. Så jag kan mycket väl tänka mig att det kan ha varit orsaken för din tjej med. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
3 957
Senast: movi
·
Hästvård Jaha, då ska jag dra min story :) Jag ska försöka att dra detta kortfattat så får ni själva fråga om ni saknar ngn info men nu börjar...
Svar
11
· Visningar
1 707
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp