Hej, jag undrar om ngn annan besvärats av ont i ena benet/spändhet i benet vid ridning? Jag har gått på flertalet behandlingar( bl.a stötvåg,djupvåg, akupunktur och fått fysioterapi-övningar) för att komma åt 4-5 st spända "knutar"( muskelfästen?)som löper längs rumpan, baksida lår och ner till knäet. Tränar på gym( övningar jag fått) samt cirkeltränar 2 ggr/vecka.En naprapat trodde att jag har tendinos. Men, vad jag än testar så blir det inte bra....

Mitt ben blir spänt och smärtar vid ridning. Varit såhär ca 6 mån nu. Ngn annan som varit med om det? Försöker värma upp innan ridning med ett specialprogram sjukgymnasten skrev till mig..Vill så gärna fortsätta rida!
Mvh Ledsen ryttare
Tänker samma jag med ang sadeln. Passar den dig?
Jag fick problem för en massa år sedan helt plötsligt. Jag jobbar som tränare och red runt 3-6 hästar/dag utan problem. Ofta i sadlar som inte var utprovade till min kropp.
Hade en häst i heltidsträning som hade samma sadelmodell som min ponny hade. På ponnyn funkade den för mig trots att den inte var optimal. Hade hade dåligt sadelläge och typ bara den passade. Men han hade noll gång och det retade inte min kropp så.
Den andra hästen hade samma bomvidd men större sits. Mitt bäcken tippade gärna framåt i den sadeln på honom. Så jag blev tvungen att spänna emot lite. Då dog min höft som är extremt överrörlig ihop med mitt bäcken som vill ha smal midja på sadel.
Det var både för vid sadel, sadel som satte mig ur balans och att jag behövde spänna mig. Fick så ont att jag skrek högt om hästen skuttade till.
Bytte till en av mina andra sadlar och blev bra rätt fort.
Att lära sig sitta korrekt och avslappnat underlättar extremt om sadeln inte sätter en ur balans eller är för vid och orsakar smärta.
Att lära sig sitta korrekt kan dock göra under för kroppen det med om man nu inte redan sitter väldigt väl.
För mig så hjälper en BRA kiro om jag skulle känna att jag har svårt att komma ner i sadeln.
Träna i all ära.. Men har man smärta kan man ju gärna kompensera och få låsningar. Har man låsningar blir det svårare att sitta och man sliter mer på kroppen.
Kiro har mkt mer utbildning på att lossa låsningar/manipulera än naprapater har. Jag går alla dagar i veckan hellre till kiro än naprapat.
Kan också rekommendera ryttaranalys hos sjukgymnasten som skrev ”Spänst och harmoni i ryttarens sits” om du har möjlighet att ta dig dit.
Hon är mkt kompetent och har bra känsla dessutom.