Ont i fingrarna av ridning?

K

Karin_F

Är det någon mer än jag som ibland får ont i fingrarna av ridning? Jag syftar då inte på uteritter, utan på att sitta och jobba ordentligt med dressyr. Eftersom jag nyligen har köpt häst har jag ridit mer intensivt den senaste tiden. Har känt mig stel och konstig i fingrarna, speciellt på morgonen. Svullnar också lite ibland, fast det kanske är värmen. Antar att detta kan vara träningsvärk - mina fingrar är extremt smala och klena. Men skräcken finns ju ändå att det skulle vara reumatism. Har någon samma problem?

Sv: Ont i fingrarna av ridning?

Låter märkligt, hur använder du dina händer? Spänner du dom/håller hårt i tyglarna? Blir det värre när det är varmt eller kallt?

Jag får ibland otrolig värk i mina fingrar av ridning men det är pga av några gamla krossade leder. Så det är ju inget som borde vara så...

Rumpnissen skrev:
Låter märkligt, hur använder du dina händer? Spänner du dom/håller hårt i tyglarna? Blir det värre när det är varmt eller kallt?

Jag får ibland otrolig värk i mina fingrar av ridning men det är pga av några gamla krossade leder. Så det är ju inget som borde vara så...

Ja, jag har hållit rätt hårt i tyglarna. Har som sagt precis köpt häst och har väl inte riktigt fått in tekniken på honom än. Han har bitvis känts stark när jag ridit honom och då har jag kanske låst mig lite i händerna för att hålla tillbaka honom.

Tänk på att ha KORREKT handställning, och stängd hand utan att spänna den. Håll fasst tyglarna mellan ring och lillfinger. Det bästa du kan göra dig själv är förmodligen att rätta till din spända/hårda hand. :idea:

De problemen har jag, kan inte böja fingararna ordentligt osv. Men jag har också reumatism samt något mer som jag inte kommer ihåg namnet på ( :o läkaren har bara nämnt det 1 gång), symptomen är de här vita fingarana och så vidare. Jag tror dock inte du har det men fortsätter problemen, kolla!

Och sen bara tänka på att inte låsa dig i armen över huvudtaget.

Och bara för att man har reumatism så blir man inte helt handikappad ;) Jag rider ändå och klarar med lätthet av 3-4 hästar om dagen när jag sköter medicin osv :)

Känner igen mig. När jag rider en häst som är tung framtill så blir det lätt att jag försöker "hålla emot" och bära upp hästen med handen. Blir då stel och får lite kramp i fingrarna.
Tror att det blir bättre när du hittat rätt med den nya hästen. Tänk inte så mycket på formen, utan koncentrera dig på att hästen ska bära sig själv, inte att du ska bära den.

kl* jag får ont i fingrarna bara av att hålla tyglarna en längre tid, speciellt på vintern. Hästen behöver inte dra eller ngnting. Så jag har släppt tyglarna och använder dem bara om jag verkligen behöver.

Det är konstigt för jag tecknar väldigt mycket och då får jag aldrig ont i händerna

Jag känner att jag såklart måste koppla till klättring:rofl:
Jag både klättrar och rider och det känns ibland i fingrarna. "träningsvärken" känns likadan för båda, men kanske förvärras av kombinationen. Dricka mycket vatten är tipset.

Och kanske träna upp händerna med en siliconboll eller tuggring för hund eller dylikt. Starka händer är kul att ha hursomhelst.

Men försök vila fingrarna när det gör ont! varför inte göra som Kardinal?

Jag brukar också få ont i händerna, eller förr, när jag red på ridskola, fick rida heta, starka saker då, min tränare sa att jag skulle få skitont i händerna nästa dag. De brukar bli bättre om man rider med handskar, vilket inte jag gjorde så ofta. Men det är väl att du spänner dig och sådär.

jag får rejält ont i fingrarna ibland utan att jag har hållit speciellt hårt i tyglarna eller nåt. Det känns som hela fingret blodfylls och blir helt svullet, sen värker det i upp till en timme innan det går över... Konstigt nog rider jag nästan alltid med handskar numera men det händer då också

Det som brukar hjälpa bäst för mig är att massera fingrarna lite och spola varmt vatten :)

Senast ändrad:

Jag får helt klart träningsvärk i fingrarna ibland, både av ridning och annat.

Fingrar behöver väl också tränas precis som övriga kroppsdelar för att inte "stelna till" antar jag...

Min sjukgymnast tipsade om bollar som man kramar (precis som någon annan här skrev också).

Sedan brukar jag få skavsår av vissa typer av tyglar också.

handskar är bra... försök att hålla fingrarna i rörelse lite också och att inte bli så "låst" plocka lite med tyglarna och så kanske :) sedan är mycket vatten givetvis att rekommendera - speciellt under den varmare delen av året..

mina händer blir lätt stela.. speciellt om jag tex. lutar mig på dem för länge ..tror det har mycket med blodcirculationen att göra så det borde vara samma sak vid ridning :)
kan också känna att fingarna "svullnar" upp om jag inte fått i mig tillräckligt med vätska så drick mycket o rör på fingarna!

Jag tror att det allra viktigaste är att vara mjuk och följsam även om hästen är väldigt het och kanske orolig i munen.
Man måste vara fösiktig så inte hästens mun skadas och sen så är det ju väldigt jobbigt att få ont själv och får man själv ont kan man ju bara tänka sig vad hästen får!!
Försök slappna av och så blir både du och hästen känsligare och det blir mycket betkvämare.. :rofl:

jag vill inte verka elak eller ngåot, men jag tror helt enkelt du ska släppa tyglarna.. Det verkar vara nån konstig idé inom dagens dressyr att man ska "plocka" ner hästen på tygeln.

Länge leve den naturliga balansen!

Ingen som funderar på hur hästen känner sig efter ett ridpass då ryttaren har ont i fingrar och händer?
Såklart med respekt för reumatiker och andra som får ont oavsett hur mjuka de än är i handen, vilket det inte verkade vara frågan om här.

Är det någon mer än jag som ibland får ont i fingrarna av ridning? Jag syftar då inte på uteritter, utan på att sitta och jobba ordentligt med dressyr. Eftersom jag nyligen har köpt häst har jag ridit mer intensivt den senaste tiden. Har känt mig stel och konstig i fingrarna, speciellt på morgonen. Svullnar också lite ibland, fast det kanske är värmen. Antar att detta kan vara träningsvärk - mina fingrar är extremt smala och klena. Men skräcken finns ju ändå att det skulle vara reumatism. Har någon samma problem?
Kanske hästen har lika ont i sin mun som du har i fingrarna? Något att tänka på för alla er som sitter o drar sin häst i munnen i timmar!

jag fick ont i fingrarna i början när jag började träna ordentligt med min häst på dressyrbanan och jag spände mig i händerna och fingrarna så då fick jag ont i dom och även några dagar efteråt. Mitt tips försök att vara avslappnad i händena och fingrarna och när det gör jätte ont i fingrarna tar du en liten skritt paus innan du börjar igen!

Lycka till!

Kan också vara bra att kolla tyglarna. Jag får jätteont i händerna när jag rider med smala lädertyglar men alla andra går bra.

Känner igen mig. När jag rider en häst som är tung framtill så blir det lätt att jag försöker "hålla emot" och bära upp hästen med handen. Blir då stel och får lite kramp i fingrarna.
Tror att det blir bättre när du hittat rätt med den nya hästen. Tänk inte så mycket på formen, utan koncentrera dig på att hästen ska bära sig själv, inte att du ska bära den.

En fråga bara... När hästen bär sig själv går den väl i form..? :crazy:

Ja, får nästan "kramp" av all ridning, men bytte till ett par smalare tyglar, vilket hjälpte mycket :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 632
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
4 140
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
25 325
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Nu vet jag ej om det här är rätt tråd att lägga detta, men verkade vara den mest passande! Jag går på ett ridgymnasium där jag tar hand...
Svar
4
· Visningar
1 984
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka