Sv: Ont i knäna efter ridning
jag har haft samma problem, hade speceillt mycket problem när jag red mer frekvent.. jag var till läkare för inflammationer och överansträngningar om vartannat innan jag hittade "mina" sätt att träna upp musklerna utan att behöva gå till ett trist gym.. knäskydd och "osynlig" träning, det var det som fungerade för mig..
anledningen till att du har ont är att du belastar fel, det gör alla ryttare mer eller mindre, muskler och senor runt knäleden blir försvagade då dom inte används korrekt och du sluter mer på senor och ligament..
mitt råd är att du använder knästöd när du rider, det finns att köpa på sportbutiker och det skall finnas på apoteket..
samtidigt behöver du stärka upp musklerna runt knäna på ett ergonomiskt riktigt sätt, dvs inte på hästryggen utan på gymmet, du kan ochså använda dig av ankelvikter, finns också på sportbutiker.. ha dem runt vristerna och vips stärker du knäna och benen medans du går runt som vanligt, sen skadar det inte att du har dem på dig när du glor på tv och lyfter benen ett i sänder och stärker musklerna än lite till..
när du har byggt upp dina muskler i knäna kan du vänja dig av med knäskydden vid ridning..