Ont i knäna efter ridning

Sv: Ont i knäna efter ridning

Tack! Jag får väl se mej omkring. :)

Sv: Ont i knäna efter ridning

*kl*

Snacka om guld värd tråd! Jättemånga bra tips och idéer ju :)
Undrar dock om det är nån som har lite mer ingående omdöme om BoT-knäskydden att ge?

Jag har nämligen provat många olika sorters skydd och lindor utan någon större förbättring, så nu funderar jag på att prova BoT.

Mitt knäproblem (som hette nåt tjohejsan på latin) är tydligen vanligt hos tjejer i tonåren och brukar "växa bort" när man blir äldre, dock har det bara blivit värre under de ca 5 år jag känt av det, kanske delvis för att jag har trappat upp träningen och i genomsnitt per dag rider tre hästar och cyklar 8km. Uppå det så joggar jag även ca 5-10km nån gång i veckan. Jag känner även av det mycket när jag åker longboard/skateboard och skidor.
Har varit hos läkare och enligt dem är det ingen farlig smärta, den har ingen grund i att det finns något riktigt fel i kroppen. För att slippa smärtan skall man bygga upp musklerna kring knäet så mycket som möjligt för att stötta och avlasta, t.ex. cykla mycket och göra lite hemmaövningar (som jag dock aldrig orkar göra..). Man ska även undvika statisk ansträngning för knäna, såsom upphopp, sitta på huk eller knä m.m.
Vid träning är det bra att använda knäskydd med öppning för knäskålen (med hål i). Dock tycker jag inte att detta funkar vid ridningen då de är lite för tjocka. Kom över ett par knäskydd i någon krafig "väv" med tunna, mjuka skenor på sidorna och hål för knäskålen som har funkat bra att ha utanpå ridbyxorna, dock inte särskilt snyggt. Tror vi hittade dem på apoteket.

Men som sagt, BoT-knäskydden känns lite som en sista lösning för mig nu, så lite omdömen om dem hade uppskattats!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 502
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 376
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 785
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka