Bukefalos 28 år!

Ont i magen av antibiotika

Texaz

Trådstartare
Äter Amoxicillin sen i onsdags, och magen krånglar verkligen. Dels illamående/halsbränna men även diarre. :o
Har provat med Omeprazol utan effekt, funderar på någon probiotika (ska kolla med Apoteket imorgon), men tänkta att någon kanske kan ha ytterligare tips??:idea:
 
Äter Amoxicillin sen i onsdags, och magen krånglar verkligen. Dels illamående/halsbränna men även diarre. :o
Har provat med Omeprazol utan effekt, funderar på någon probiotika (ska kolla med Apoteket imorgon), men tänkta att någon kanske kan ha ytterligare tips??:idea:
Fyll på med bra bakterier, tex yoghurt med bakteriekultur. Du dödar ju alla bakterier i kroppen med antibiotika även de bra i tarmen, så man måste fylla på med nya.
 
Snäll, stoppande mat och så mycket goda bakterier som du kan få i dig. Jag körde med både yoghurt och Proviva senast jag tog penicillin, och det hjälpte ganska bra, men en viss mängd magproblem är i stort sett standard när man tar antibiotika. Det finns inte så mycket annat att göra än att försöka bromsa förlusten av bra bakterier och så stå ut tills kuren är över.
 
Fyll på med bra bakterier, tex yoghurt med bakteriekultur. Du dödar ju alla bakterier i kroppen med antibiotika även de bra i tarmen, så man måste fylla på med nya.
Jo, är där jag tänkte att probiotika vore bra. Vad jag förstått är tabletterna mer koncentrerade än livsmedel?
Men yoghurt ska absolut köpas hem😊
 
Det finns tre varianter för att lindra halsbränna.
Omeprazol, som du provat, minskar bildandet av magsyra.
Novalucol (eller Novaluzid, Rennie m.fl) neutraliserar den befintliga syran liten.
Och Gaviscon lägger sig som ett skum-lock över magsäcksinnehållet.
Den senare är den jag själv tycker är mest effektiv för att lindra halsbränna. (även om den är skitäcklig att svälja, oavsett om man tar den flytande eller som tuggtablett)

Diarre kan du motverka med goda bakterier och liknande. OM jag inte minns galet 🤔 så finns det nåt receptfritt preparat på apoteket som är just för att rädda magen vid antibiotikakur. Men jag kan minnas fel. Fråga personalen på apoteket, de är utbildade för att kunna hjälpa dig med detta!
(Edit: det var nog Precosa jag tänkte på. Fråga om den på apoteket!)
 
Senast ändrad:
Det finns tre varianter för att lindra halsbränna.
Omeprazol, som du provat, minskar bildandet av magsyra.
Novalucol (eller Novaluzid, Rennie m.fl) neutraliserar den befintliga syran liten.
Och Gaviscon lägger sig som ett skum-lock över magsäcksinnehållet.
Den senare är den jag själv tycker är mest effektiv för att lindra halsbränna. (även om den är skitäcklig att svälja, oavsett om man tar den flytande eller som tuggtablett)

Diarre kan du motverka med goda bakterier och liknande. OM jag inte minns galet 🤔 så finns det nåt receptfritt preparat på apoteket som är just för att rädda magen vid antibiotikakur. Men jag kan minnas fel. Fråga personalen på apoteket, de är utbildade för att kunna hjälpa dig med detta!
(Edit: det var nog Precosa jag tänkte på. Fråga om den på apoteket!)
Tack, ska göra så. Tagit även novalucol utan resultat, Gaviscon kan jag testa.

Kollar med apoteket idag:up:
 
Jag fick rekommenderat mjölksyretabletter sist jag fick antibiotika. Jag har ju inget att jämföra med så om det hade effekt vet jag inte, men min mage var ok åtminstone.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: Hoarfrost
·
Kropp & Själ Jag har sån fruktansvärd magkatarr/skov av IBS nu så jag behöver Bukes samlade tips. Lider av IBS och reflux, men nu även gastrit. I...
2
Svar
31
· Visningar
1 946
Senast: Stinaelin
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 683
Senast: Dorinda
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 142
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vilken färg på papper?
  • Dressyrsnack 17
  • Hovlera

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp