Ont i magen av smärtstillande?

Islandshästryttare

Trådstartare
Jag har gjort en operation denna veckan och tar citodon som smärtstillande. Jag har så ont i magen. Kan det bero på det? I kombination med att jag har svårt att äta och dricka ordentligt för att jag är opererad i munnen och har stygn där. Har svårt att tugga och magen känns liksom tom.
 
Jag har gjort en operation denna veckan och tar citodon som smärtstillande. Jag har så ont i magen. Kan det bero på det? I kombination med att jag har svårt att äta och dricka ordentligt för att jag är opererad i munnen och har stygn där. Har svårt att tugga och magen känns liksom tom.
Nu har jag ingen erfarenhet av just citodon, men det låter högst rimligt att du får ont i magen av den i kombination med att du kanske äter lite för lite. Att magen "känns tom" i kombination med ont i magen låter som magkatarr (vilket jag kan få av smärtstillande, typ Ipren, Treo osv). Om det är det, så brukar Omeprazol hjälpa ganska omgående!
 
Jag har gjort en operation denna veckan och tar citodon som smärtstillande. Jag har så ont i magen. Kan det bero på det? I kombination med att jag har svårt att äta och dricka ordentligt för att jag är opererad i munnen och har stygn där. Har svårt att tugga och magen känns liksom tom.

Tar du något lösande för magen, tex movicol eller cilaxoral? Alla morfinpreparat är nämligen förstoppande.
 
Tack alla för svar ska gå till apoteket sen och köpa omeprazol då. Tar inte något annat för magen @Wysiwyg visste inte att man eventuellt behövde det. Lever mest på tomatsoppa och mannagrynsgröt just nu.
 
Tack alla för svar ska gå till apoteket sen och köpa omeprazol då. Tar inte något annat för magen @Wysiwyg visste inte att man eventuellt behövde det. Lever mest på tomatsoppa och mannagrynsgröt just nu.

Köp movicol/laxiriva/moxalole också, fråga på apoteket vad de har i den gruppen. Köp påsarna man blandar i vatten, inte de man kan äta direkt för de smakar skit. Ta inte ViSiblin eller Inolaxol när du äter morfin, det kan öka på förstoppningen och i värsta fall ge stopp i tarmen.

Du kan ta en påse movicol upp till tre gånger per dag, ta minst en per dag så länge du äter citodon för att motverka att du blir hård i magen. Typ alla blir förstoppade av morfin och förstoppning kan också göra ont.

Tillägg: Det är såklart svårt att avgöra över nätet vad buksmärtan beror på. Får du väldigt ont, kräks, är opererad i buken tidigare eller får feber ska du höra av dig till vården för en bedömning.
 
Senast ändrad:
Köp movicol/laxiriva/moxalole också, fråga på apoteket vad de har i den gruppen. Köp påsarna man blandar i vatten, inte de man kan äta direkt för de smakar skit. Ta inte ViSiblin eller Inolaxol när du äter morfin, det kan öka på förstoppningen och i värsta fall ge stopp i tarmen.

Du kan ta en påse movicol upp till tre gånger per dag, ta minst en per dag så länge du äter citodon för att motverka att du blir hård i magen. Typ alla blir förstoppade av morfin och förstoppning kan också göra ont.

Jag förstår inte varför sjukvården inte informerar patienterna om det. Varför de inte skriver ut Movicol (eller liknande) tillsammans med morfinet som standard. Jag tycker att det är jättekonstigt mtp hur otroligt vanligt det är att morfin orsakar förstoppning!
 
Jag förstår inte varför sjukvården inte informerar patienterna om det. Varför de inte skriver ut Movicol (eller liknande) tillsammans med morfinet som standard. Jag tycker att det är jättekonstigt mtp hur otroligt vanligt det är att morfin orsakar förstoppning!

Nä det förstår inte jag heller, det är otroligt dåligt! Och väldigt vanligt att folk inte får den informationen. När man skriver ut morfinpreparat tycker jag det ingår att också informera kring och skriva ut lösande. Det är såklart mänskligt att glömma men jag skriver alltid ut morfin och lösande tillsammans och ger info.
 
Nä det förstår inte jag heller, det är otroligt dåligt! Och väldigt vanligt att folk inte får den informationen. När man skriver ut morfinpreparat tycker jag det ingår att också informera kring och skriva ut lösande. Det är såklart mänskligt att glömma men jag skriver alltid ut morfin och lösande tillsammans och ger info.
Håller med du, det är inte allmänt känt att citodon och andra morfinpreparat förstoppar (och ger torr mun och att många blir lite lulliga).
 
Köp movicol/laxiriva/moxalole också, fråga på apoteket vad de har i den gruppen. Köp påsarna man blandar i vatten, inte de man kan äta direkt för de smakar skit
Och jag tycker att den färdigblandade Movicolen smakar gott! :d
Till TS, Movicol är receptfritt och de mindre förpackningarna finns nog att hitta på hyllan det står "Mage" på hos de flesta apotek. Dulcosoft, som ofta finns på samma hylla, innehåller samma verksamma substans.
 
När sambon hämtade ut mina mediciner så var apoteket noga med att säga att jag måste ta magmedicin också om jag tar morfinet. Här var det ju redan med på recept men dom påminde ändå om det. Väldigt bra när apotekspersonalen också säger till


När jag i samband med förra operationen jag gjorde, har gjort två operationer medläkningemellan, hämtade ut ett rent morfinpreparat så fick jag ingen information alls av varken förskrivare eller apotekspersonal. Det är så dåligt. Smärtan gav inte med sig alls med citodon sist så jag fick ett starkare preparat.
 
När jag i samband med förra operationen jag gjorde, har gjort två operationer medläkningemellan, hämtade ut ett rent morfinpreparat så fick jag ingen information alls av varken förskrivare eller apotekspersonal. Det är så dåligt. Smärtan gav inte med sig alls med citodon sist så jag fick ett starkare preparat.
Jättedålig verkligen.
För mig så har alla varit mycket noga med att säga till. Synd att det skiljer så
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Bet mig själv i kinden väldigt rejält för några dagar sen. Det är väldigt svullet och gör rejält ont. Har svårt sova pga smärtan, för så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 665
Senast: VLMF
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 275
Senast: Lillefrun
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 363
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp