Säga upp försäkring på sjuk hund.

Daff

Trådstartare
Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att det var någon ide att prova operera eller behandla med cellgifter utan hon får äta smärtstillande och hänga med så länge hon mår bra. Än så länge känns hon som vanligt och det är svårt att förstå att hon har cancer när man ser hur pigg hon är.

Hennes försäkring ska förnyas nu i början av januari och jag tänker att jag ska säga upp försäkringen istället men sen började jag fundera om det kan vara dumt? Hon har ingen livförsäkring utan endast veterinärvård.

Försäkringen kostar ca 5000 kr per år och självrisken är på 2 500 kr så för att jag ska tjäna något på att ha kvar försäkringen behöver vi komma upp i kostnader över 7 500 kr. Jag har inte tänkt utsätta henne för någon operation eller omfattande behandling men det är klart att hon kan drabbas av något som jag vill kolla upp men som inte behöver betyda att hon måste avlivas.

Hur hade ni tänkt? Är jag dum om jag säger upp försäkringen?
 
Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att det var någon ide att prova operera eller behandla med cellgifter utan hon får äta smärtstillande och hänga med så länge hon mår bra. Än så länge känns hon som vanligt och det är svårt att förstå att hon har cancer när man ser hur pigg hon är.

Hennes försäkring ska förnyas nu i början av januari och jag tänker att jag ska säga upp försäkringen istället men sen började jag fundera om det kan vara dumt? Hon har ingen livförsäkring utan endast veterinärvård.

Försäkringen kostar ca 5000 kr per år och självrisken är på 2 500 kr så för att jag ska tjäna något på att ha kvar försäkringen behöver vi komma upp i kostnader över 7 500 kr. Jag har inte tänkt utsätta henne för någon operation eller omfattande behandling men det är klart att hon kan drabbas av något som jag vill kolla upp men som inte behöver betyda att hon måste avlivas.

Hur hade ni tänkt? Är jag dum om jag säger upp försäkringen?
Hur dyr är det smärtstillande? Jag har tagit bort försäkringen på både lilldummer och varulven, de kommer avlivas om något händer och varulven troligen redan i år, så då är planen att lilldummer får följa honom på vägen. Jag tror inte han fixar omställningen som ensamhund och några fler hundar har jag inte tid med som det ser ut för närvarande. Jag får se när den dagen kommer, men som det känns nu blir jag hundlös tills vidare från den dagen. 😢
 
Jag sa upp försäkringen på min ena när hon var 12-13år och det inte längre var aktuellt med större ingrepp och på min andra när hon var 9år för hon hade ändå så mycket reservationer att det inte kändes lönt med försäkring. Så länge man är beredd på att antingen betala vad det kostar eller avliva så spelar det ingen roll om man har försäkring eller inte. Det var dock inget jag brukade prata högt om för det känns som att många tycker att man är en sämre ägare om man inte har försäkring, men mina behövde aldrig gå utan vård för jag hade en buffert undanlagd. Nackdelen är att när bufferten är slut så är den slut, till skillnad från försäkringen som man ju får nya pengar varje år.
Hunden jag har nu är försäkrad med Folksams stora, men hon har inga reservationer och är så pass ung att det känns för riskabelt att gå utan försäkring
 
Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att det var någon ide att prova operera eller behandla med cellgifter utan hon får äta smärtstillande och hänga med så länge hon mår bra. Än så länge känns hon som vanligt och det är svårt att förstå att hon har cancer när man ser hur pigg hon är.

Hennes försäkring ska förnyas nu i början av januari och jag tänker att jag ska säga upp försäkringen istället men sen började jag fundera om det kan vara dumt? Hon har ingen livförsäkring utan endast veterinärvård.

Försäkringen kostar ca 5000 kr per år och självrisken är på 2 500 kr så för att jag ska tjäna något på att ha kvar försäkringen behöver vi komma upp i kostnader över 7 500 kr. Jag har inte tänkt utsätta henne för någon operation eller omfattande behandling men det är klart att hon kan drabbas av något som jag vill kolla upp men som inte behöver betyda att hon måste avlivas.

Hur hade ni tänkt? Är jag dum om jag säger upp försäkringen?
Det beror ju på vad hon får för medicin. Försäkringen täcker ju den. Annars så är jag rädd för att det inte behövs någon försäkring då det har en tendens att gå väldigt fort med elakartad cancer.

Går väl att sänka försäkringen dock, så att det iallafall täcker medicinen för den är ju viktig.
 
Medicinen är inte dyr, jag kommer nog knappt upp i självrisken även om om skulle få äta den större delen av året.

Jag har förstått det som du @Grazing - att det kan gå ganska snabbt med cancer men det är så svårt att förstå när hon samtidigt är så pigg 😔

Usch, jag blir så ledsen när jag tänker på att det kan vara slut snart. Jag kan inte tänka på det hela tiden men sen kommer det över mig när jag pratar om något praktskt eller tycker att knölen har växt, ev hittar en ny knöl och då brister det igen.
 
Hur dyr är det smärtstillande? Jag har tagit bort försäkringen på både lilldummer och varulven, de kommer avlivas om något händer och varulven troligen redan i år, så då är planen att lilldummer får följa honom på vägen. Jag tror inte han fixar omställningen som ensamhund och några fler hundar har jag inte tid med som det ser ut för närvarande. Jag får se när den dagen kommer, men som det känns nu blir jag hundlös tills vidare från den dagen. 😢
Jag kommer nog också bli hundlös när Doris är borta. Jag skulle gärna vilja ha hund men jag är beroende av att mina föräldrar är hundvakt nästan 50% av tiden och jag vet inte om dom är så sugna på en valp. Dessutom blir dom tyvärr inte yngre och en hund kan ju leva i 15 år om man har tur.

Men hur ska man leva utan hund? Tanken på att bo i sommarstugan helt ensam till sommaren känns jättetråkigt och jag funderar på om det ens är värt att ha kvar den om jag inte har hund.
 
Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att det var någon ide att prova operera eller behandla med cellgifter utan hon får äta smärtstillande och hänga med så länge hon mår bra. Än så länge känns hon som vanligt och det är svårt att förstå att hon har cancer när man ser hur pigg hon är.

Hennes försäkring ska förnyas nu i början av januari och jag tänker att jag ska säga upp försäkringen istället men sen började jag fundera om det kan vara dumt? Hon har ingen livförsäkring utan endast veterinärvård.

Försäkringen kostar ca 5000 kr per år och självrisken är på 2 500 kr så för att jag ska tjäna något på att ha kvar försäkringen behöver vi komma upp i kostnader över 7 500 kr. Jag har inte tänkt utsätta henne för någon operation eller omfattande behandling men det är klart att hon kan drabbas av något som jag vill kolla upp men som inte behöver betyda att hon måste avlivas.

Hur hade ni tänkt? Är jag dum om jag säger upp försäkringen?
Jag sa upp försäkringen på mina 12-åringar nu. Premien steg med över 100%, jag skulle få betala året ut men den täcker bara tom maj (ett år från utlandsflytten). Inga bolag här försäkrar in så gamla hundar.

Vi kan hosta upp för att täcka sårskador och annat "enkelt". Ingen av dem ska sövas mer i sitt liv ändå.
 
Usch vad jobbigt det var att fatta det här beslutet, har gråtit, gråtit och gråtit ikväll. Jag kan inte förstå hur det är meningen att vi människor ska ta oss igenom sån här sorg. Och hon är ju fortfarande kvar hos mig så egentligen borde jag försöka fokusera på det och vara glad för det. Jag önskar jag hade haft en valp eller iaf en partner som kunde distrahera mig, nu är det som att sorgen sväljer mig.

Har läst flera trådar här på Buke om hundar som har blivit sjuka eller gamla och då gråter man inte direkt mindre :cry: men det är också lite fint att man sen kan se hur personerna (ni) har kunnat gå vidare och mår bra igen. Det ger lite hopp ❤️
 
Usch vad jobbigt det var att fatta det här beslutet, har gråtit, gråtit och gråtit ikväll. Jag kan inte förstå hur det är meningen att vi människor ska ta oss igenom sån här sorg. Och hon är ju fortfarande kvar hos mig så egentligen borde jag försöka fokusera på det och vara glad för det. Jag önskar jag hade haft en valp eller iaf en partner som kunde distrahera mig, nu är det som att sorgen sväljer mig.

Har läst flera trådar här på Buke om hundar som har blivit sjuka eller gamla och då gråter man inte direkt mindre :cry: men det är också lite fint att man sen kan se hur personerna (ni) har kunnat gå vidare och mår bra igen. Det ger lite hopp ❤️
Det suger, och man får gråta hur mycket man vill. Jag grinar varje gång jag öppnar en sådan här tråd och påminns :heart , men än så länge är hon kvar hos dig och hon är pigg! Gör allt ni vill göra och njut av tiden tillsammans.
 
Jag kommer nog också bli hundlös när Doris är borta. Jag skulle gärna vilja ha hund men jag är beroende av att mina föräldrar är hundvakt nästan 50% av tiden och jag vet inte om dom är så sugna på en valp. Dessutom blir dom tyvärr inte yngre och en hund kan ju leva i 15 år om man har tur.

Men hur ska man leva utan hund? Tanken på att bo i sommarstugan helt ensam till sommaren känns jättetråkigt och jag funderar på om det ens är värt att ha kvar den om jag inte har hund.
Om du begraver henne där så har du alltid henne hos dig när du är där? Vi har en djurkyrkogård i fjällen, där begraver vi alla våra hundar och katter, eller rättare sagt, där begraver jag mina, syrran och mammas djur. Morfars hästar finns begravda, men tyvärr inte mina. 💔
 
Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att det var någon ide att prova operera eller behandla med cellgifter utan hon får äta smärtstillande och hänga med så länge hon mår bra. Än så länge känns hon som vanligt och det är svårt att förstå att hon har cancer när man ser hur pigg hon är.

Hennes försäkring ska förnyas nu i början av januari och jag tänker att jag ska säga upp försäkringen istället men sen började jag fundera om det kan vara dumt? Hon har ingen livförsäkring utan endast veterinärvård.

Försäkringen kostar ca 5000 kr per år och självrisken är på 2 500 kr så för att jag ska tjäna något på att ha kvar försäkringen behöver vi komma upp i kostnader över 7 500 kr. Jag har inte tänkt utsätta henne för någon operation eller omfattande behandling men det är klart att hon kan drabbas av något som jag vill kolla upp men som inte behöver betyda att hon måste avlivas.

Hur hade ni tänkt? Är jag dum om jag säger upp försäkringen?
Jag är väldigt glad för att jag INTE sa upp min försäkring, ett akutbesök hos veterinären kan LÄTT kosta 10-15 000 för ultraljud och blodprover utan att de egenskaper gör så mycket. I vårt fall slutade det med nästan 80 000 kr för något så simpelt och osannolikt som en ovanlig bakterie. Jag tänker att så länge hunden mår bra vill man kunna behandla mindre krämpor, men priset på de behandlingarna har stigit helt galet mycket. T ex betalade jag alldeles nyss 6 600 kr för ETT blodprov (planerat besök på dagtid).
 
Jag är väldigt glad för att jag INTE sa upp min försäkring, ett akutbesök hos veterinären kan LÄTT kosta 10-15 000 för ultraljud och blodprover utan att de egenskaper gör så mycket. I vårt fall slutade det med nästan 80 000 kr för något så simpelt och osannolikt som en ovanlig bakterie. Jag tänker att så länge hunden mår bra vill man kunna behandla mindre krämpor, men priset på de behandlingarna har stigit helt galet mycket. T ex betalade jag alldeles nyss 6 600 kr för ETT blodprov (planerat besök på dagtid).
Hunden är 13 år med elakartad cancer, det är snudd på grymt att behandla för andra åkommor i det läget.

Dock att ha kvar en lägre summa som täcker ev sista besöket är inte dumt.
 
Senast ändrad:
Hunden är 13 år med elakartad cancer, det är snudd på grymt att behandla för andra åkommor i det läget.
Är det grymt att behandla ett klokapselbrott? Att sy ihop ett litet sår? Att dra ut en trasig tand? Eller är små åkommor som dessa skäl för avlivning om de uppkommer på en sjuk hund?

Är hunden dålig nu ska den väl också tas bort nu. Har man tänkt behålla den så länge den mår bra är man ändå skyldig att se till att den inte lider av annat. Och kostnaderna springer som sagt iväg otroligt fort, priserna ökade i genomsnitt med 25 % och för vissa ingrepp med 60 % under 2023!
 
Är det grymt att behandla ett klokapselbrott? Att sy ihop ett litet sår? Att dra ut en trasig tand? Eller är små åkommor som dessa skäl för avlivning om de uppkommer på en sjuk hund?

Är hunden dålig nu ska den väl också tas bort nu. Har man tänkt behålla den så länge den mår bra är man ändå skyldig att se till att den inte lider av annat. Och kostnaderna springer som sagt iväg otroligt fort, priserna ökade i genomsnitt med 25 % och för vissa ingrepp med 60 % under 2023!
Att dra ut en tand kräver narkos, knappast jämförbart med att sy ihop ett litet sår.

Jag skulle inte lägga nån av mina gamlingar i narkos igen. Om det blir en tandskada som är sista droppen för dem så är det så.

Här betalade jag 5500 för att sy ihop en trasig tass på jourtid, inkl jouravgifter.
 
Är det grymt att behandla ett klokapselbrott? Att sy ihop ett litet sår? Att dra ut en trasig tand? Eller är små åkommor som dessa skäl för avlivning om de uppkommer på en sjuk hund?

Är hunden dålig nu ska den väl också tas bort nu. Har man tänkt behålla den så länge den mår bra är man ändå skyldig att se till att den inte lider av annat. Och kostnaderna springer som sagt iväg otroligt fort, priserna ökade i genomsnitt med 25 % och för vissa ingrepp med 60 % under 2023!
Jag har haft klokapselbrott två gånger på min förra hund och nej, det gick inte upp i några extrema summor alls. En tand lär inte bli så akut dålig att den måste dras på en 13 år gammal hund som förmodligen inte hade tandproblem när cancern upptäcktes och som dessutom går på smärtstillande redan.

Dom behöver inte vara dåliga på det sättet att dom inte har någon livskvalité bara för att dom har en pågående cancer, däremot så är det jobbigt för kroppen och när det väl är något så går det utför snabbt.
 
Att dra ut en tand kräver narkos, knappast jämförbart med att sy ihop ett litet sår.

Jag skulle inte lägga nån av mina gamlingar i narkos igen. Om det blir en tandskada som är sista droppen för dem så är det så.

Här betalade jag 5500 för att sy ihop en trasig tass på jourtid, inkl jouravgifter.
Men i Norge är det ju mycket billigare. Här kostar det mer än 5500 att få en spruta kräkmedicin av sköterska på jourtid.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 028
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 623
Senast: fejko
·
Avel Har frågat runt lite men behöver nog mer förklaring.... Hingsten jag har använt har följande deal: 5000 kr. Foster-föl försäkring ingår...
Svar
9
· Visningar
1 136
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 487
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp