Ont i nagen efter måltid

alazzi

Trådstartare
Får ont i magen av nästan allt. Provar vad som fungerar och det är väldigt få saker. Keso. Vitt bröd (så det är inte celiaki), riskakor. Jag har försökt att öka grönsaksdelen i min diet men jag får ont i magen av allt. Typ. Det känns som om maten stannar i halsen och inget händer. Och magen sväller upp. Var precis iväg och åt kyckling, ris och grönsaker på restaurang. Totalstopp. Och sen fiser jag blöta fisar som tyvärr har andra biverkningar på ljusa byxor...På lunchen äter jag typ Wasa knäckebröd och det ger också blöta fisar.

Jag äter ju mat ändå men det är jobbigt. Kan inte ha ljusa byxor och jag ser inte fram emot måltider alls.

Min husläkare har inga råd alls utan tycker bara att jag får väl äta ändå vilket jag ju gör. Min kompis kallar mig för shetlandsponby eftersom jag alltid vill äta.

Tillägg. På semestern kunde jag äta allt utan magproblem så det känns som det är stressrelaterat.
 
Senast ändrad:
Tänker direkt IBS, stress kan ge liknande symptom men det beror ju även på om du känner dig stressad. Om du var utomlands och inte fick ont på semestern så kan det handla om hur dom lagar maten, om du åt samma som vanligt så är det antagligen stress.

Har själv IBS och reagerar på olika saker olika gånger, kan bli att jag reagerar på ost om jag redan ätit mycket fet mat dagen innan eller så reagerar jag inte för att magen klarade av den mängden. Men dethär med att din mage sväller upp har jag hört att IBS kan göra så att diafragman (?) åker längre ned när man tuggar istället för att åka upp och gör därför mindre plats åt maten, därav blir man uppsvälld.

Skulle rekommendera att boka tid hos vårdcentralen och berätta om dina symptom. Dom kommer antagligen ta prover för att se så det inte är någon brist innan dom ger en annan diagnos.
 
Får ont i magen av nästan allt. Provar vad som fungerar och det är väldigt få saker. Keso. Vitt bröd (så det är inte celiaki), riskakor. Jag har försökt att öka grönsaksdelen i min diet men jag får ont i magen av allt. Typ. Det känns som om maten stannar i halsen och inget händer. Och magen sväller upp. Var precis iväg och åt kyckling, ris och grönsaker på restaurang. Totalstopp. Och sen fiser jag blöta fisar som tyvärr har andra biverkningar på ljusa byxor...På lunchen äter jag typ Wasa knäckebröd och det ger också blöta fisar.

Jag äter ju mat ändå men det är jobbigt. Kan inte ha ljusa byxor och jag ser inte fram emot måltider alls.

Min husläkare har inga råd alls utan tycker bara att jag får väl äta ändå vilket jag ju gör. Min kompis kallar mig för shetlandsponby eftersom jag alltid vill äta.

Tillägg. På semestern kunde jag äta allt utan magproblem så det känns som det är stressrelaterat.
Hur länge till måste du stanna i den horribla situation du sitter? Tycker det låter rimligt att det är stress men det gör ju inte situationen mer hållbar.
 
Tja. Om jag vill bli hemlös kan jag ju flytta hem till Sverige. Annars måste jag ju jobba 5 år ytterligare.
 
Får ont i magen av nästan allt. Provar vad som fungerar och det är väldigt få saker. Keso. Vitt bröd (så det är inte celiaki), riskakor. Jag har försökt att öka grönsaksdelen i min diet men jag får ont i magen av allt. Typ. Det känns som om maten stannar i halsen och inget händer. Och magen sväller upp. Var precis iväg och åt kyckling, ris och grönsaker på restaurang. Totalstopp. Och sen fiser jag blöta fisar som tyvärr har andra biverkningar på ljusa byxor...På lunchen äter jag typ Wasa knäckebröd och det ger också blöta fisar.

Jag äter ju mat ändå men det är jobbigt. Kan inte ha ljusa byxor och jag ser inte fram emot måltider alls.

Min husläkare har inga råd alls utan tycker bara att jag får väl äta ändå vilket jag ju gör. Min kompis kallar mig för shetlandsponby eftersom jag alltid vill äta.

Tillägg. På semestern kunde jag äta allt utan magproblem så det känns som det är stressrelaterat.
Du har stressmage. Att du kunde äta vad du ville på semestern är tydligt bevis för det. Been there! Jobbar med mindbodymetoden och kan numera äta allt jag vill!
Träna mindfulness och att lugna din hjärna. Tala till dig själv att det är tryggt att äta och att du tål maten du ska äta. Även om du får symtom så är de inte farliga och du behöver inte sluta äta det du vill.
När hjärnan (den undermedvetna) är stressad så stänger den ner matsmältningen och du får symtom från magen. Ont, gaser, reflux, diarré, förstoppning, halsbränna osv är sånt man känner av när matsmältningen inte jobbar som den ska.
Det kluriga är att du kan inte styra den undermedvetna hjärnan medvetet, utan du måste vara tillräckligt övertygande om att du inte är i någon fara för att den ska uppfatta det och på så sätt stänga av larmsignalerna.

Jag "tålde" knappt nånting innan jag började jobba med mindbody och nu äter jag precis allt jag vill utan symtom!
Men direkt jag känner av en viss typ av stress eller ångest så får jag ont i magen. Skillanden är att jag nu vet varför och då blir jag inte orolig för det och på så sätt lugnar magen ner sig. 😊 Med lite andningsövningar och lugnande mantran så försvinner smärtan.
 
Får ont i magen av nästan allt. Provar vad som fungerar och det är väldigt få saker. Keso. Vitt bröd (så det är inte celiaki), riskakor. Jag har försökt att öka grönsaksdelen i min diet men jag får ont i magen av allt. Typ. Det känns som om maten stannar i halsen och inget händer. Och magen sväller upp. Var precis iväg och åt kyckling, ris och grönsaker på restaurang. Totalstopp. Och sen fiser jag blöta fisar som tyvärr har andra biverkningar på ljusa byxor...På lunchen äter jag typ Wasa knäckebröd och det ger också blöta fisar.

Jag äter ju mat ändå men det är jobbigt. Kan inte ha ljusa byxor och jag ser inte fram emot måltider alls.

Min husläkare har inga råd alls utan tycker bara att jag får väl äta ändå vilket jag ju gör. Min kompis kallar mig för shetlandsponby eftersom jag alltid vill äta.

Tillägg. På semestern kunde jag äta allt utan magproblem så det känns som det är stressrelaterat.
Känner igen mig, låter som IBS.
Mina besvär är extremt få nu sedan jag började medicinera.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 050
Småbarn Allt har varit frid och fröjd med vår bebis sen hon föddes för 10 månader sen. Hon är nöjd och glad 99% av tiden, väldigt aktiv och...
Svar
15
· Visningar
6 084
Senast: Hyacinth
·
Kropp & Själ Anonymt nick! Är det någon som känner igen sig/symtomen? Jag har haft problem med magen i ett år, även om det sakta blev bättre i...
2
Svar
26
· Visningar
6 196
Senast: hastflicka
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
38 332
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp