Bukefalos 28 år!

Ont i svanskotan vid ridning.

Cydonia

Trådstartare
Jag har den senaste veckan fått riktigt ont i svanskotan vid ridning, någon som vet vad det kan bero på?
Det känns ju ganska uppenbart att det har blivit något knas med min sits, men det känns inte som det när jag sitter i sadeln. Får dock en strålande smärta från svanskotans spets och upp i ländryggen (där jag har en utläkt skada), och gör därmed ännu ondare.. Det känns inget när jag sitter på stol eller ligger i sängen.

Funderingar? :bow:
 
Sv: Ont i svanskotan vid ridning.

Försök att rida lite lugnare i några dagars tid, typ bara skritta eller promenera/longera, så kan du ju se om det lugnat ner sig? :) Om inte kanske du borde kolla upp det?
 
Sv: Ont i svanskotan vid ridning.

Jag får EXAKT samma ibland :idea:
Har kommit fram till att det beror på att jag har för stela muskler kring höfterna, de drar mitt bäcken i fel vinkel så att det tippar bakåt(blir det väl?) så att svanskotan kommer för långt in under mig.
Stretchar jag rumpa, baksida lår och höftböjaren så blir det bra igen :bow:
 
Sv: Ont i svanskotan vid ridning.

Åhå, då kanske jag får ta och bli bättre med strechandet på kvällarna och se om det hjälper! :D


Eliseeh:
Problemet är att jag arbetar i stall och rider 2-5 hästar/dag, så det är svårt för mig att ta det lugnt med just ridandet, hehe.
Men att kolla upp ryggen borde jag definitivt göra ändå, det är bara det att man ska finna tiden/orken/ekonomin till det också..:angel:
 
Sv: Ont i svanskotan vid ridning.

Googla upp ett antal stretchövningar på muskler i rumpa, baksida lår och höftböjaren så ska du se att du antagligen inte behöver någon doktor :idea:
(inte till det iaf) :p
 
Sv: Ont i svanskotan vid ridning.

jag har problem med min svanskota. Speciellt när det gäller nedsittning. Jag har en gammal hubertus sadel som jag då red varje dag i, men sen köpte jag en bättre beg albion som hade som en liten grop i bakre änden av sätet. Inte ont längre :angel: Så det kan ju kanske bero på att din sadel är lite stum ? Men jag får ju dock ont när ja sitter på hårda stolar också :P
 
Sv: Ont i svanskotan vid ridning.

Du kanske också skulle testa att stretcha lite? :idea:

Annars är det tydligen ett "vanligt" problem, just att man kan få en skada/inflammation i svansen som kan göra svinont. Barnafödande kunde visst knöggla till lilla svansen på det här viset, att trilla och slå sig kan också vara en anledning. Det här kan visst bli riktigt långdraget och jobbigt.

Men som sagt, dyker det upp bara sådär så tror jag på att man har fel vinkel på bäckenet helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 089
Senast: warg
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 299
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 572
Senast: Honey07
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp