ont i vristen som i h-vete

SofiaOfSweden

Trådstartare
Förra veckan när jag skulle hoppa för första gången på ca tre månader så började det helt plötsligt göra jätteont i min högra vrist. Först tänkte jag att det kunde vara så att jag var otränad, men jag har stått i fältsits hela sommaren och har tidigare inte haft problem med vristerna.

Igår när jag var ute och red (rejsade på ängar :angel: ) och stod i fältsits så började min vrist vicka åt sidorna helt okontrollerat, jag hade ingen som helst kontroll över vristen.Det gjorde så jävla ont att det kändes som om jag skulle spy! Har idag väldigt ont i senan som ligger bredvid fotknölen på utsidan, när jag går och rider känns det som senan är jättekort och hela tiden töjs ut. Det kan vara träningsvärk, men det känns inte som det, och varför skulle det helt plötsligt komma nu när jag tidigare inte haft det? Jag rider väldigt mycket inåt med tårna, kan det vara så att jag råkat vricka ut foten eftersom man inte har samma balans i foten då som när man har fötterna lite utåt? Rider btw med Shires "sprenger stigbyglar".

Tacksam för svar.

Sv: ont i vristen som i h-vete

du kan ha vrickat foten... men de borde du isf lagt märke till när det hände... du kan ju ha överbelastat foten också, för mycket träning på för kort tid?
hmm svårt o säga.
lägg på en elastisk linda som avlastar och ger stöd (dowerbindorna är guld, finns på apokteket) blir det inte bättre så gå till någon som kan klämma och känna..

var rädd om dig bara. har man ont så ska man inte pressa kroppen för mycket, jag har gjort de några gånger vilket resulterade i att jag inte kunde fortsätta med gymnstiken alls. :( så var rädd om dig o kolla upp, slitskador är hemska, gör riktigt ont.

Jo, jag misstänker också att jag kan ha vrickat den, eftersom den "vrickades" utåt när jag hoppade. Visst gjorde det ont då, men inte så ont att jag inte kunde forsätta..

Tack för svaret (:

mm då kan de vara så att när du vrickade foten första gången så var det ingen direkt fara, men eftersom du inte vilade nog och lät det läka så har det blivit lite irriterat och blivit värre??
kan vara så att om man skadat en muskel eller sena så använder man automatiskt andra för att avbelasta den skadade, vilket i sin tur kan leda till tillfällig stelhet eftersom de delarna inte är vana att jobba så mycket. va försiktig och hålla koll :)

;) jag har också mkt problem med mina vrsiter jag har brytit benet 2st gånger och har väldigt dålig balns i vristerna! men det är bra att öva upp balansen med balnas plata. Det är jobbigt och gör ont i vrirterna men det är värt att föröka iallfall det fungerar bra på mina fötter. Lycka till! annar om det forstätter att göra ont hela tiden konstka läkare!

;) jag har också mkt problem med mina vrsiter jag har brytit benet 2st gånger och har väldigt dålig balns i vristerna! men det är bra att öva upp balansen med balnas plata. Det är jobbigt och gör ont i vrirterna men det är värt att föröka iallfall det fungerar bra på mina fötter. Lycka till! annar om det forstätter att göra ont hela tiden konstka läkare!

balansplatta är verkligen guld värt! jätte bra träning, sen kan man gå in på tåhäningar med tårna inåt böjda, utåt böjda och sedan om man står på platt fot och lyfter tårna istället. bra träing, men, tråkig.
när jag stukade foten så hade jag ingen som helst tålamod för sånt, jag var ute och sprang på foten efter två veckor, trots att läkaren skrek rakt ut mot mig.. efter de beteendet kan man tycka att jag förtjänade en fot som aldrig läkt (med tanke på att det ofta är resultatet av stukade fötter som man inte är rädd om och kör med ordentlig rehab) men min fot funkar fin fint och jag har aldrig slagit upp skadan.... helt iaf :)

hittade en gammal tråd..
har oxå besvär med en värkande vrist.. hade hoppträning i dag och det gör så förbaskat ont medans man rider.. bara man släpper foten ur stigbygeln så är det poff borta..
har hört att ryttare som "sitter rätt" ofta får så pga ansträngningarna och att det är inflammation. någon mer som hört det?
jäkligt irriterande iaf.. får bli doktorn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Tillbaka