Ont om plats i munnen, typ av bett?

Sv: Ont om plats i munnen, typ av bett?

Hannely skrev:
Totalt hjärnstillestånd, kommer inte ihåg bettstorleken. Tror det är 11,5, iaf inte större. Minimal mun som sagt....

Hur menar du med böj åt olika håll på stången? Sett hängandes i munnen, är det ena med ändarna uppåt och det andra med ändarna bakåt eller?

Tredelat med kula brukar ju vara rätt tjocka, så det har jag inte funderat på. Men man får väl helt enkelt prova sig fram. Det borde finnas nåt slags bettbibliotek där man kan låna bett att testa nån vecka :idea:

Hojta om det är något speciellt du vill prova, jag kanske kan ha det. Jag bygger ju mitt eget lilla bettbibliotek stadigvarande jag, i just storlek 10.5 och 11.5 cm ;)

Ang böjarna så tar jag mig friheten att lägga in två bilder från 'Bettbiblioteket', en suverän sida om bett som Anna BAckman Klein står bakom: http://web.telia.com/~u49818651/Bettbibliotek/cabett.htm

http://web.telia.com/~u49818651/Bettbibliotek/stang3.jpg - Mors l'Hotte

http://web.telia.com/~u49818651/Bettbibliotek/stang4.jpg - Mullen mouth

Ett odelat bett med fasta ringar skulle jag prova. Ett annat bra bett är Billy Allen bett som är ledat men lederna kan bara röra sig lite grann. Bettet kan inte vikas eller gå upp i gommen på hästen. Det senare alternativet är bra om man vill ha det ledade bettets fördelar men undvika att det rör sig för mycket.

min familjs varmblodstravarhingst på 175 cm och 4år, grov som attans med X-full i grimmor, och han har en jättekonkav (utåtstående) nosrygg som ingen nosgrimma någónsin kommer passa till i princip.
Fast han är så stor och har så stort huvud har han 10,5 i bettstorlek, han har ingen vidare liten mun, utan rätt normal.
:p

Hannely skrev:
Eftersom det är en treåring under inridning så vill jag inte ha FÖR skarpt. Även om jag har en mjuk hand kan det ju bli lite sprall och missförstånd, och jag vill inte ge honom en obehaglig bettupplevelse i onödan. Så 6 mm kanske låter i tunnaste laget, men ngt slags rakt bett är ju helt klart ett alternativ.

Det check bettet är toppen bra. Vi har det på våra unghästar. Dom märker knappt av bettet.
Det finns inga skarpa bett, Bara skarpa händer. Så det är bara att vara mjuk i handen. Jag skulle rekomendera det bettet.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 579
Utrustning Min känsliga herre har en tendens att tugga på betten. Varvar med bettlöst (micklem) men behöver även kunna rida med bett då och då...
Svar
13
· Visningar
3 206
Senast: Ray
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 586
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Efter att ha haft problem med hästens mungipor mer eller mindre sedan jag köpte honom så har jag kommit fram till att han är...
Svar
5
· Visningar
1 953
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023