Ont på magen, vad kan det va?

TITTI

Trådstartare
Jag är väldigt orolig för min ena häst i dagsläget och tänkte att jag kunde kanske få lite tips om vad det kan va här.

För en dryg vecka sedan när jag tränade, märkte jag att hästen inte fungerade alls med bakkärran. Kunde inte sätta under sig eller byta galopp, det blev korsgalopp varje gång. Va även lite snubblig med bak.

Kände igenom honom, och märkte att han va ordentligt öm på magen, bara på vä sida och mest bak mot ljumsken till. (bara på magen ingen annan stans på kroppen)

Det gick inte över av vila, så några dagar senar kom vet ut och tog prover. Dagen innan hade han lite feber (38,0) på kvällen. En liten ruva hittades ngr cm från naveln, troligen ett insektsbett.

Han fick en liten svullnad vid "bindvävskanten" under magen mellan skapet och ljumskvecket (svårt att förklara, men alla hästar har en liten kant där). Han va mest öm häröver nu.

Blodproverna visade att det va något, tex allergisk reaktion trodde vet.

Han sattes på Butta.

Nu har han gått på Butta i 5 dagar och ingen förändring överhuvudtaget.
Han har även ont på högersidan nu, vid ljumsken. (så kanske det blivit värre iof)

Imorgon kommer de nog att sätta in kortison på honom.

Jag har ingen aning om vad det kan va, och jag har kollat igenom hans hage utan att hitta något konstigt. Men själv tycker jag att det inte borde va något allergiskt då han har ont på ett ställe liksom.

Har hört inte så roliga saker som nerv ikläm i ryggen och sådant.

Är väldigt tacksam för svar om det är någon som varit med om något liknande, eller har några tankar och ideér kring det hela.

Sv: Ont på magen, vad kan det va?

puttar upp lite...

Nu har hans temp börjat sjunka med, normalt har han 37,7, nu är den på 37,5 och han ser väldigt risig ut. Pälsen har blivit helt matt och ruggig.

Hans aptit är det dock inget fel på, och avföringen är normal, lite lös börjar den bli, men det är nog Buttan.

Ingen som har någon fundering?

Kommer ringa vet imorgonbitti såfort de öppnar...

Vad sa vet, vad kan det vara?

två av mina hästar har haft svullnad just där, men dom var inte almänpåverkade och det rörde sig om vätskefylld svullnad (ödem). låter ju inte riktigt som det samma, men är det en hård eller mjuk svullnad? blir det avtryck i den?

Vi fick åka dit med han, så kom precis hem därifrån.

Vi har fortfarande inte en aning, proverna som man fick svar på idag var bättre nu än förra gången. Muskelprover och borelia/erlicha (eller vad det heter nuförtiden) är i vägskickade.

Han är väldigt lös i magen nu, kan ju bero på Buttan. Så det får han inte mer, han blev ju inte bättre av det heller så det va ingen mening att fortsäta med det.

Vi mommer att behandla mot magsår nu i väntan på svaren från blodproverna.
Kan kanske va det...

Han har väldigt ont fortfarande när man tar på magen iaf. Men förövrigt är han som vanligt.

Usch det är så hemskt att inte veta vad det är.

Mmm jag har varit inne på det med med ödem, det var en mjuk svullnad, men den är borta nu.

Tänkte inte på om det blev avtryck, gick knappt att röra han där.

En annan vet sa att det kunde va som lymfangit i huden, då blev de tydligen väldigt ömma.

Men han har ju haft det i två veckor nu, och borde inte det blivit bättre med buttan? Iof så är ju svullnaden borta...

Nu är han frisk igen:)

Det va förgiftning/allergisk reaktion med njurbelastning och uttorkning som följd, därav att han inte blev bättre med medicin.

Det enda han blev bättre av var magsårsmedicinen.

Orsaken var att jag hade fått blandsäd istället för havrekross där jag köper mitt foder. 50% korn, väldigt mjöligt sådant var det med, har faktiskt haft en innan som blev dålig på korn, men då viste jag ju att jag gett det så det va lättare att komma till rätta med snabbt. Nu räknade jag ju blint med att det va havre i säcken!!

Lite förbaskad är man ju på dem, och de bad inte ens om ursäkt utan tyckte att man fick kolla i säcken själv så man fick rätt (de har likadana säckar till allt):mad:

Undra om försäkringsbolaget tar alla provtagningar som är gjorda? (agria bas vet vård)
Borde ju nästan foderaffären stå för tycker man! Vad tycker/tror ni?

men hämtade inte du säcken själv?? eller fick du en säck som det stod havrekross på men var blandsäd i??

Lite förbaskad ?
Jag hade varit urarg...
Jag häller alltid över mitt foder på Tunnor, och ser då om det är nåt vajsing .
Har hänt att fodret varit mögligt.
Jag tycker absolut att foderhandlaren ska veta vad han säljer !
Hej från hambo

Eme-liie
De hämtade säcken till mig (från deras lagerutrymme) och lastade in den i bilen tom. Det står inget på deras säckar.

Hambo
Jo jag häller alltid också över i tunnor i vanliga fall och hade sett då om det va något antagligen. Men nu höll vi på och städade i stallet så det var kvar i säcken i ett mörkare utrymme, och jag har bara håvat upp vad jag skulle ha ner i en spann, och sedan betfoder på det och blandat med vatten.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har redan kontakt med läkare och har gjort flertalet prover de senaste månaderna utan något precist svar på vad som kan vara fel...
Svar
4
· Visningar
1 386
Senast: Aliche
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle... 2
Svar
22
· Visningar
9 067
Senast: Skywalker
·
Trav Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har...
Svar
3
· Visningar
2 377
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Ja som rubriken säger vad sitter här?? :confused:(inom det rödmarkerade området) Kom ut till Wille i går och tog inhonom och...
Svar
5
· Visningar
1 301
Senast: ishmanda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka