ontologi- epistemologi

Rare

Trådstartare
Finns det någon som kan hjälpa mig förstå dessa begrepp?! Jag förstår att ontologi är kunskap om vad något är och epistemologi är kunskap om hur något fungerar. Men har ni något exempel som gör det lite lättare att förstå? Tycker det är så flummigt och svårt att ta till sig:(

Finns det någon som kan hjälpa mig förstå dessa begrepp?! Jag förstår att ontologi är kunskap om vad något är och epistemologi är kunskap om hur något fungerar. Men har ni något exempel som gör det lite lättare att förstå? Tycker det är så flummigt och svårt att ta till sig:(

Ontologi är läran om hur saker och ting/världen är beskaffad. Frågan man efter någons ontologiska utgångspunkt så frågar man vad personen har för grundläggande synsätt på t.ex. världen och hur den är beskaffad. Utgår man exempelvis från ontologisk realism så antar man att verkligheten är på ett visst sätt oberoende av om en betraktare kan erfara det eller inte. Utgår man istället från ontologisk konstruktivism så förnekar man att världen är beskaffad på ett visst sätt, utan man tänker sig istället att verkligheten så som den ter sig för oss är konstruerad av betraktaren (av den som uttalar sig om hur världen är beskaffad).

Epistemologi är inte läran om hur något fungerar. Epistemologi är kunskapsteori och ställer frågor som Vad kan man veta?; Vad är kunskap?; Hur kan man nå kunskap? Svaret på det senare kan t.ex. vara "Med hjälp av förnuftet" (rationalism); "Med hjälp av förnimmelser och erfarenhet" (empirism); "Det kan vi inte, så vi bör inte uttala oss om det" (skepticism).

Tack så mycket. Kan man säga att det då är viktigt i forskningssammanhang att förstå ontologi då det är individens synsätt som är i fokus?

Begreppen hänger ihop så att jag som forskare har erfarenhet av exempelvis hur rullstolar fungerar (ontologi) och genom epistemologi gör jag ett antagande om att personer med ett ben får en bättre vardag med hjälp av en rullstol? Och det är då min hypotes jag ska utgå från?

(ursäkta om jag är helt ute och cyklar, tycker det är skitsvårt:'( )

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 535
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 440
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 314
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 743
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka