Opålitlig personal!

Timsetim

Trådstartare
Jag hjälper min vän med hennes häst några dagar i veckan. Samarbetet oss emellan är super. Men vi har ett problem som jag gärna skulle vilja ha synpunkter och hjälp på hur man kan lösa.

Det händer ibland (läs alltför ofta) att personalen "glömmer" att ge hästen mat....... Eftersom hon är lite kräsen med maten och därför svårfödd så har vi fått vidta vissa åtgärder. Tex så kan man inte blanda betforn med kraftfodret, för när pellarna blir blöta äter hon inte dom.... Och får hon sitt hö på golvet så sprider hon hellre ut och trampar runt det än äter det. Därför får hon sitt hö i hönät. Dessa hönät, gör jag eller ägaren iordning och ställer i höboxen, det är bara för personalen att hänga in. Men som sagt så händer det att man kommer på fm och så är morgonnätet inte inhängt utan står orört inne i höboxen. När man då frågar varför hon inte fått sitt hö så skrattar peronalen lite förläget och säger "Oooops det har vi glömt"!!!!!!!!!!!!!! :eek: Ja, kära ni. Ni läser rätt..... Jag för min del som har jobbat med/ sysslat med hästar i 22 år kan inte för mitt liv begripa hur man kan ge alla hästar hö utom en? Givetvis föranleder detta till spekulationer. Om de glömmer ge henne hö, glömmer de då även kraftfodret? Det senare är ju svårare att kolla.

Vi har pratat X antal gånger med ägaren till stället men hon bara säger att det är mänskligt att fela. Alternativet är givetvis att flytta. Men det är inte så lätt att hitta ett ställe som är likvärdigt.

Är det någon som varit med om något liknande? Har ni några tips?

Hästen är smal som hon är. Dessutom har hon känslig mage, får lätt kolik så det är helt fel häst som de strular med. (Om det nu kan finnas någon rätt.....)

Ser fram emot era åsikter!

/Timsetim :)
 
Tycker det verkar alldeles galet! Kan inte heller fatta hur man kan "glömma" att fodra EN häst.. :mad:
Om ni inte lyckas lösa det på nå sätt så skulle jag nog ändå försöka flytta. Sådär kan man ju inte ha det och det är ju hästen som blir lidande. :(
 
Jag hade samma problem i mitt förra stall.
Att personalen var slarvig alltså.
Det var allt från att glömma att fodra till att ge FEL foder till hästen.
Eller att släppa ut den i en trasig hage.
Jag flyttade.

Men om din vän nu vill stå kvar i stallet, vad står det i hennes uppstallningskontrakt?
Står det att hästen ska få foder ett visst antal ggr/dag så är det kontraktsbrott om den inte får det. Eftersom det ju är tal om att det glöms mer än ngn enstaka gång.

Vore det jag skulle jag ifrågasätta varför jag ska betala full stallhyra när jag inte får den service jag betalar för.
 
vad irriterande... begär sänkt stallhyra... du/ni ska ju inte behöva betala full stallhyra för någonting som ska ingå men som inte gör det... för varje gång det händer kan du ju säga att du vill ha avdrag... då kankse det hjälper... det är ju en svår situation..
 
Hon vill väl ändå inte ha ett ställe som är likvärdigt?!

Nå, jag ser ingen anledning till att stå kvar i stallet, hästen får ju inte den mat den ska ha!
 
Har varit med om liknande men där var det inte personal utan andra hästägare som inte brydde sig att åka på sina fodringspass eller glömde bort att ge fast de var där och det var deras pass, detta gällde ett helt stall. Så länge jag stod kvar under dessa förhållanden såg jag till att kontrollera och åka själv, men den våren höll både jag och hästen på att få magsår, kolik m.m.
Vilket i.o.f. är helt normal eftersom det inte fanns rutin som var säker.

Antingen så flyttar ni för hästens skull eller tar hand om fodringarna själva. Är det bara ni som råkar ut för detta eller är det fler? Om inte så verkar ju personalen ha något mot er som tyvärr går ut över hästen. Har hästen alltid haft dessa problem med maten och varit svårfödd eller är det bara i detta stall under dessa förhållande? Är det bara nu så har ni nog svaret på om hästen får någon mat alls av dem.

MVH
 
:( :( :( exakt samma sak på klubben. min systers tränare har en häst som är hennes bäbis asså. mkt känslig mage. hon fick ett sår på bakbenet, sedan fick hon kolik eller lik nande och dom var tvugna att göra buköppning. efter det var det jku väääldigt viktigt att hon fick sin olja elelr soja eller va d nu va- hon satte upp en lapp som täckte hjela boxdörren: DET ÄR JÄTTEVIKTIGT att hon FÅR SIN orlja eller soja. GÅNG på GÅNG glömde personalen detta, dom hade ju kunnat lyckas döda hästen.. ta tag i det med personen som ger kraften och förklara hur viktigt det är!..
 
Om nu hästägarem promt vill stå kvar i stallet, kan ni inte hänga in hönäten själva, om hästen är smal som den är, och har känslig mage, så mår den väl bara bättre av att ha mat hela tiden.
Ni kan ju hänga in flera hönät, så att hästen får tillräckligt med hö, så att det räcker till på morgonen oxå.

Men jag hade flyttat.....
 
Dom har alltså verkligen glömt att ge hästen hö? Det är inte så att de bara glömt att häste skulle ha hö i hönätet och kastat in hö på vanligt sätt som de andra hästarna?

Om hästen inte fått hö alls så många gånger och det inte ändrar sig fast ni säger till hade jag nog flyttat eller om inte det är ett alternativ hängt upp flera fyllda hönät i boxen så hästen på det sättet får i sig dygnets behov av hö.

En ganska stadig pik till personalen också...

//L
 
Tack för alla svar!

Lustigt att jag måste skriva att det givetvis inte är slarvet som ska vara likvärdigt, utan anläggningen!!!

Tipset om att hänga in flera hönät har jag fört vidare till ägaren och hon köpte idéen. Den kan nog fungera eftersom hästen äter Horse Hage och det är ju rättså dyrt så "slösar" vi så blir de nog noggrannare! :) :devil:

Sen var det någon som tyckte att vi skulle hänga in hönätet själv och ja, det gör vi på kvällen. Men på morgonen har ingen av oss möjlighet att åka dit.

/Timsetim
 
Alternativet är givetvis att flytta. Men det är inte så lätt att hitta ett ställe som är likvärdigt.

Det borde inte vara så svårt att hitta ett ställe som är bättre, där hästarna t.o.m. får mat! :devil:

Nä ärligt talat så tycker jag det är förjäkligt :eek:! Mat är ju en av de saker som är mest "basic" för en hästs välmående.

Tyvärr har jag inget bra tips. Själv hade jag definitivt letat upp ett annat stall om de inte lyssnar och förstår hur viktigt det är att hästarna får mat. Hur bra kan stallet vara om de inte ens fodrar alla hästarna :mad:?! Vad jag förstår har detta hänt mer än en gång.

Nä jag skulle definitivt flytta hästen om det inte går att tala dem tillrätta.

Lycka till! :crazy: :)
 
Flytta, mitt enda tips.
Har varit i stall där ägarna tror att de är så mycket "mer" än alla andra, tror att de kan allt osv.. det är jobbigt när de inte tar allvar på det man säger.
Är det bra ridvägar, träningsmöjligheter där ni står och det känns tungt att flytta pga det, så tänk på vad som är viktigast för hästen, och er..

det är alltid svårt att hitta bra uppstallning tycker jag. det är alltid nåt som tjorvar, man inte är överens om osv.
Har eget stall nu; underbart! kan göra precis som jag vill :) lite tråkigt ibland att man ite har nån att prata med bara..

:bump:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 217
Hästvård Hejsan, Jag har en undran ang vävning. I mars -18 köpte jag min fina valack, andra dagen så märkte jag att han vävde. Fd ägaren hade...
Svar
10
· Visningar
1 914
Senast: tara
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 120
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan i måndags blev jag då med nu häst i nyt stall. Förutom den allmänna förvirringen med allt det nya så var det direkt min tur att sköta...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp