Opassande pullarnosgrimma

frittan

Trådstartare
Hej!

Har precis köpt pullarnosgrimma till min häst då förra ägaren tipsat om att han går mkt bättre på det än ett skarpare bett, då han blir lite FÖR villig i hoppningen. (vill ej ha svar om rid mer dressyr, detta är främst min dressyrhäst men hoppar också, och frågan gäller passformen på pullarnosgrimman)

I alla fall, när jag satte på pullarnosgrimman så hamnade liksom ringarna lite framför kindbenet/ganaschen... Så att de liksom låg där på benkanten och det måste vara obekvämt på hästen, de ska ju ligga plant längs ganaschen.
Undrar nu, satte jag den för högt upp? För långt ner? Spände jag övre remmen för hårt eller löst? Undre remmen för hårt eller löst? Eller är det liksom fel storlek? :confused:

Det finns lediga hål nedanför och nya kan göras över. Han har full men jag får oftast ha på innersta hålet i träns, ibland göra nya hål.

Tacksam för svar, försökte prova mig fram men blev mest förvirrad :rofl:

Sv: Opassande pullarnosgrimma

Om du gör fler hål låter det ju som att ringer ändå kommer att hamna framför kindbenet men högre upp.. Har du nån marginal, dvs fler hål, när du har spännt den första korsremmen som sitter vi ganaschen? För det brukar gå att flyya själva plattan lite så man får mer rem och då hamnar ringarna inte framför kindbenet. Sen ska där ju så klart vara tillräckligt med rem så man kan spänna den andra också. Hoppas du förstår något av detta, var väldigt svårt att förklara.

Fast jag tog för givet att hon menade att det fanns plats att göra fler hål i remmen uppe alltså den som sitter ovanför bettet inte nackremmen. Då kommer ringarna längre bak. Självklart ska hon inte höja upp det mer.

Jaså, jag fattade det som att du menade nackstycket eftersom du skrev gör hål uppe. Men då menar vi ju samma sak :)

Om du gör fler hål låter det ju som att ringer ändå kommer att hamna framför kindbenet men högre upp.. Har du nån marginal, dvs fler hål, när du har spännt den första korsremmen som sitter vi ganaschen? För det brukar gå att flyya själva plattan lite så man får mer rem och då hamnar ringarna inte framför kindbenet. Sen ska där ju så klart vara tillräckligt med rem så man kan spänna den andra också. Hoppas du förstår något av detta, var väldigt svårt att förklara.

Både "nackstycket" på nosgrimman har jag på innersta hålet, och övre remmen i nosgrimman spände jag också på innersta. Men jag ska alltså göra fler hål i övre remmen i nosgrimman då...? Så kommer ringarna bak?

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 371
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Herrn har ett perfekt cobhuvud vad gäller träns annars, ofta får jag ha nosgrimmorna på något av de inre hålen, snokremmar får jag... 2
Svar
21
· Visningar
1 929
Senast: palle
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 457
Senast: -Catherine-
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka