Operation eller ej?

astronaut

Trådstartare
Mamma ringde nyss och berättade om senaste veterinärbesöket och funderar lite.

Katten: Född 2008, inomhuskatt, pigg, lekfull men klart man märkt av att hon blivit gammal tant nu. Blev 2017 opererad pga TR där de fick dra 3-4 tänder. Inga andra hälsoproblem fram tills i år.

Nu:
-Försämrade levervärden samt så bråkar bukspottskörteln.
-Behöver en operation pga nytt angrepp av TR samt borttagning av tandsten.
-Äter medicin för bukspottskörteln (livet ut).
-Kan inte opereras nu pga dåliga levervärdet.

Hon är som sagt pigg och lekfull i övrigt, lite för smal kanske men hon förlorade rätt mycket när hon blev dålig i bukspottskörteln. Är det någon idé att ens bråka med tandoperationer om både lever och bukspottskörtel bråkar?

Hur hade ni tänkt i denna situation? Självklart kommer hon ju få den vård hon behöver så får man ta beslut vid nästa titt då de inte kunde söva henne just nu ändå. Avlivning är ju inte prio 1 liksom men med dåliga levervärden mm kanske det blir en annan femma än "bara" TR?
 
Mamma ringde nyss och berättade om senaste veterinärbesöket och funderar lite.

Katten: Född 2008, inomhuskatt, pigg, lekfull men klart man märkt av att hon blivit gammal tant nu. Blev 2017 opererad pga TR där de fick dra 3-4 tänder. Inga andra hälsoproblem fram tills i år.

Nu:
-Försämrade levervärden samt så bråkar bukspottskörteln.
-Behöver en operation pga nytt angrepp av TR samt borttagning av tandsten.
-Äter medicin för bukspottskörteln (livet ut).
-Kan inte opereras nu pga dåliga levervärdet.

Hon är som sagt pigg och lekfull i övrigt, lite för smal kanske men hon förlorade rätt mycket när hon blev dålig i bukspottskörteln. Är det någon idé att ens bråka med tandoperationer om både lever och bukspottskörtel bråkar?

Hur hade ni tänkt i denna situation? Självklart kommer hon ju få den vård hon behöver så får man ta beslut vid nästa titt då de inte kunde söva henne just nu ändå. Avlivning är ju inte prio 1 liksom men med dåliga levervärden mm kanske det blir en annan femma än "bara" TR?
Jag hade tagit en diskussion med veterinären om prognosen och vad göra med tanke på levervärdena, om det går att göra något. En lever kan läka, frågan är ju varför hon har dåliga levervärden. :(
 
Jag hade tagit en diskussion med veterinären om prognosen och vad göra med tanke på levervärdena, om det går att göra något. En lever kan läka, frågan är ju varför hon har dåliga levervärden. :(

Ja, det är ju det som är frågan. Hon har ju fri tillgång till torrfoder och blötmat fick hon två gånger/dag.
 
Fast det beror ju inte på maten, hon behöver utredas varför hon har leverskador, något ni måste prata med veterinären om.
Absolut, minns jag rätt från senast tog de massa prover på henne men de pratade inte om just levern. Verkar bara ett nytt fynd i sig.

Det kommer ju tas upp med om varför levern blev påverkad osv.

Sorry, är i lite chock över tillståndet katten hamnat i och tänker nog bara inte riktigt klart.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp