Operation eller inte

B

**BORTTAGEN**

Just nu är jag i stort bryderi, har en goldenkille som blir 10 år i februari och nu har jag hittat en knöl "därbak" på honom, ca 1 dm ner från svansen. Veterinären säger att det är omöjligt att svara på om det är en oskyldig fettknöl eller nåt allvarligare innan man tagit bort den och analyserat den. Men nu till problemet:

Denna goldenkille är extremt "fjantig" av sig, bara veterinären undersöker honom försöker han rymma och gärna gömma sig i min famn så stor han är. Och en tratt på huvudet efteråt ska vi bara inte tala om... Lyckas man MOT FÖRMODAN få på honom en sån blir han skräckslagen och står bara och darrar. Vi har haft tur hittills i hans liv, han har varit helt skade- och sjukdomsfri men vi har ju försökt vänja honom ändå för den dag det ska behövas. Tyvärr utan framgång...

Så nu är frågan: Ska jag tvinga honom igenom hela proceduren eller låta det vara så länge den inte besvärar honom (hoppas på det bästa alltså) :confused:
Behöver råd från er vettiga Bukefalosar!!
 
Ja sålänge ine knölen kan göra honom ngn skada (t.ex ev nya knölar) samt att den inte är irriterande för honom så tycker jag gott den kan sitta.
Men var beredd på att han kan behöva ta bort den i ett senare skede så att inte ta den nu är att skjuta på problemet...

Personligen hade jag tagit bort knölen (hade oxå en "trattfjantig" hund...han fick x-em på svansen och idag rör inte tratten honom i ryggen.

Min lilla tjej ska opereras på Tisdag....ska ta bort livmodern...har ingen aning om hur hon är med tratt men hon får helt enkelt vänja sig. :cool:
 
Skulle det vara något annat än en fettknöl så kanske du ångrar att du inte tog bort den direkt. Min collie var också känslig för trattar...men de "nya" genomskinnliga funkar bra....de får helt enkelt vänja sig :)
Lycka till med vovven/Wera
 
Ja, det går nog ofta bättre än man tror med tratten.
Har aldrig träffat någon hund som har älskat trattar men de brukar vänja sig.
Jag hade också opererat :) om hunden i övrigt mår bra och är frisk.
 
Jag skulle nog inte göra något alls om inte hunden har ont av det. Krasst sett - är det cancer är ju hunden faktiskt så pass gammal att den förtjänar att få somna in utan plågsamma behandlingar och är det en fettknöl så gör det ju inget att den är kvar...
 
Har en collie som är livrädd för veterinären hon skakar och hackar tänder nåt otroigt mycket. Hennes korsband gick av så hon fick opereras för ett halvår sen och nu i sommras också eftersom minisken gick sönder. Jag trodde aldrig hon skulle klara att bli lämnad ensam och sova över men hon var jätte duktig och det gick jätte bra! Tratten var inga problem när hon väl vant sig. Så operera honom för jag tror du skulle ångra dig om du inte gjorde det och det är en farlig knöl. Han kommer klara det jätte bra.
 
Tack för era svar! Har nog mest varit inne på att för grabbens skull låta det vara. Rent teoretiskt är han ju inte "uråldrig", men verkar vara en hund som åldras tidigt, och jag har en känsla av att han inte kommer att bli så gammal...
Om jag opererar honom så är det ju för min skull, för att få ytterligare ett år kanske... inte för hans bästa som jag ser det...
AAAHHH vad svårt det här var :(
 
Hej ici..har ni kommit fram till ngt?

Har tänkt lite på din goldenkille :)
 
Har nog mest varit inne på att för grabbens skull låta det vara. Om jag opererar honom så är det ju för min skull, för att få ytterligare ett år kanske... inte för hans bästa som jag ser det...
Jag tänkte samma sak med min cairnterrier....men jag beslutade att operera honom.....han opererades som 12 åring....jag fick ytterligare 4 år och det var värt varje krona. Men du vet bäst själv hur "pigg" din vovve är.
/Wera
 
Re: Operation eller inte - uppdatering!

Knölen har minskat lite i storlek nu och veterinären tycker vi ska avvakta ett tag och se hur den utvecklas. Håller tummarna! Tack för att ni bryr er :bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp