Operationssårsfråga

Maris_

Trådstartare
Hej!

Tänkte höra lite mer er om ni har några ideer på mitt "problem"!

Min häst buköppnades för ca 6 veckor sen och såret har läkt fint. Hon har dock varit svullen omkring det men det är vanligt vad jag har förstått. Nu har hon dock fått som en svullen bulle vid såret. Den är varm och ryms ungefär i en kupad handflata om ni förstår hur jag menar. Den är inte mjuk. Har ni några ideer på vad det kan vara? Hon har ingen feber och är pigg för övrigt.

Pratade med en vette idag o rådgjorde och hon trodde att hon ev kan ha sparkat sig själv eller nåt sånt, men jag vet inte hur det skulle gått till. Tänkte ringa vanliga vetten i morgon o höra om hon vill kolla på det.

Har ni några ideer på vad det kan vara? Kan det bli inflammerat såhär lång tid efteråt? Kan det vara något med stygnen? De har ju tagit de yttersta stygnen men jag antar att de sytt flera lager innut i henne.

/ Maris
 
Kan ju vara en reaktion på de inre stygnen. Min katt som blev steriliserad reagerade mot de inre stygnen och kroppen hennes "stötte bort" dem så de trängde ut genom skinnet. Det blev lite bulligt först.
Men rådfråga du en veterinär!
 
Så, har pratat med vetten nu. Hon trodde på sårinfektion eller magbrock, det var väl de teorier hon hade. Ska avvakta några dagar och se vad som händer. Skulle prova att se om det går att "trycka upp" bölden i "magen" eller om den liksom ligger på utsidan. Skulle även höra av mig om den blir större.

Håll tummarna för att det går tillbaka av sig självt!

/ Maris
 
Låter som det kan ha blivit inflamerad, eller någon sorts inkapsling... Låt vet. titta på det, så är du säker! Förhoppningsvis är det inget farligt, men det vore ju hemskt tråkigt om det förvärrades också
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
982
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 301
Senast: cf234k
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 006
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 997
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp