Operera navelbråck eller ej???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Skruttan1982
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 9 721
S

Skruttan1982

Mitt lilla sto :love: (3mån) har navelbråck, har aldrig varit med om det förut...alla säger olika men hur är det egenterligen med att operera nu? Ska man göra det eller vänta och se om det går bort själv? *orolig* :confused:

Sv: Operera navelbråck eller ej???

hej
vet ej om det är samma som min hingst har,han är 1 1/2 månad. De har förklarat att det är som en böld inne i buken (av naveln). Är det samma som din har??
Min ska opereras den 18 juli och de vill inte vänta då han är äter medicin. Jag frågade hur det funkar nu i värmen , men de sa att det inte var någon större fara eftersom han ska stå inne till såret är läkt.
Märker din av navelråket eller??
Hoppas allt går bra

oh :) ...läste om din lillkille förut att ni inte hade haft sådan jättebra början...gick det bra för dig med den lille, är det lugnt för er nu, förutom bölden? Det är nog inte samma tror jag...är bölden mjuk och sitter utanpå eller sitter den innuti? navelbråcket är mjukt och sitter utanpå och det ska inte vara nån böld utan del av tarmarna, hon märker inte av det vad jag sett iaf...vissa vet tycker att jag ska operera innan hon är ett år och vissa säger att jag kan vänta tills hon är två och se om den går bort av sig själv (om den håller sig mjuk) annars räknar man det som "skönhetsoperation" . Splittrad i tankarna nu, hu men men...lycka till nu! Har du bilder på din lilla?? nyfiken på hur han ser ut :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Vi brukar vänta tills dom är avvanda innan operation men naturligtvis med daglig koll att ingen tarmslinga letat sig ner i bråcket och klämts fast.

När man bestämmer om ett navelbråck ska opereras eller ej finns det några saker att ta hänsyn till;
Hur stort är bråcket?
Går bråcket att reponera (dvs kan man tömma bråckpåsen och få in innehållet till buken igen)?

Är bråcket mjukt, öppningen in till buken är <5 cm och man kan reponera det brukar bråcket läka ihop eller dra ihop sig rejält de första 6-9 månaderna, först då kan man ta beslut om fölet ska opereras eller ej.

Är bråcket större än en grapefrukt eller om öppningen in till buken är >10 cm kommer fölet troligen behöva opereras.

Om bråcket växer i storlek eller om bukinnehåll faller ut och kläms fast måste fölet opereras.

Som ägare finns det några saker man kan göra innan fölet är gammalt nog för att opereras;
Kontrollera fölets allmäntillstånd varje dag, känn på bråcket så att det är mjukt Tryck försiktigt in innehållet i bråcket in i buken, gör detta varje dag, helst flera gånger.

Skulle bråcket bli hårt, varmt och/eller svullet måste genast en veterinär kontaktas, det kan vara ett tecken på att tarm har kommit ut i bråcket ock klämts fast, det kan kräva en akut operation!

Tänk dig noga och mycket för innan du väljer att operera din häst, det finns alltid risker med narkos! Hästar är stora och tunga djur som lätt skadar sig då de ostadiga försöker resa sig upp efter en operation.

Lycka till med din fölis!!

Hej igen
Min föl pojk mår mycket bättre men skulle opereras nu på måndag den 18 juli, men de ringde ifrån strömsholm att de kanske har fått in kvarka där så de törs inte ta in lill Abbe. man kan inte se på honom att han varit så sjuk som har förrutom att han är rakad på en del ställen där kanylerna har suttit. Han springer runt överallt och är jätte gosig.Hoppas att det löser sig med din föllis. En operation är alltid riskfull.På mina hundvalpar som jag hade för ett par år sen, fick ett par navelråck men det låter man vara om de inte börja växa annars räknades de bara som skönhetsfel.. Lycksa till med lillen

Bråcket är mjukt och mindre än 5 cm, känner flera gånger om dagen på det så det inte är hårt eller varmt, men har inte vetat att man ska klämma på det, men ska börja göra det då, är rädd för att göra fel :crazy:! Ska man bara trycka på det försiktigt tills handen ligger jäms med buken och sedan släppa igen?

Tar upp denna gamla tråd igen eftersom mitt lilla stoföl 5 dygn har lite navelbråck. Hur skall jag göra, skall jag "trycka" in bråcket? Det är mjukt och ej varmt.

Tar upp denna gamla tråd igen eftersom mitt lilla stoföl 5 dygn har lite navelbråck. Hur skall jag göra, skall jag "trycka" in bråcket? Det är mjukt och ej varmt.

Min hingst hade också det, och gu´vad man oroar sig, jag vet - suck...
Nu är han ett år och det är nästan helt borta, bara den tomma påsen (som tarmen låg i) är kvar. Den försvinner väl när han växer i skinnet antar jag..
Jag tryckte in tarmen ett tag men såg ingen direkt effekt, så då lät jag det bara vara...

Så ta det lugnt, det fixar sig :).

Hur gick det med era hästar med navelbråck? Har själv ett föl med navelbråck.

*puttar upp ¨å jag undrar om någon varit med om detta och vad har ni gjort?*

Mitt sto fick 2006 ett stoföl med navelbråck, ganska stort, veterinären rekommenderade operation. Inga problem alls under uppväxttiden och operation bokades i januari då hon var sju månader och avvand. Men knappt en vecka innan slutade hon att äta kraftfoder och petade bara i höet, ingen feber eller hosta eller snuva men ganska hängig. Avföring hade hon men matlusten var det dåligt med så det lutade åt att det var något krångel med mage och/eller tarm

Så jag ringde djursjukhuset och fick komma dagen efter (lång resa). Det är mycket möjligt att en tarmslinga trillat ner i bråcket så att säga men de kunde inte se något på ultraljudet de gjorde när vi precis kommit ner. Hon opererades inte förrän dagen efter i alla fall för hon var relativt pigg och åt lite och hade avföring. Operationen gick bra och sedan dess har hon inte haft några problem alls med magen och matlusten. Tvärtom matlusten kunde gärna vara lite mindre :grin:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 240
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
1 005
Senast: cassina
·
Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
549
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Börjar med att säga att jag har kontaktat veterinär men jag vet inte om jag är hysterisk, igen. Min lilla hund knasade till en klo...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka