Operera skendräktig tik

Carmenzitaflower

Trådstartare
Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9 åriga havanaistjej. Hon har opererats 4 gånger tidigare och det har alltid gått bra. Men nu är hon skendräktig också vilket innebär en lite större risk enligt vår veterinär. Vi har dragit ut på operationen så länge vi kunnat men skendräktigheten har inte velat släppa och därav behöver hon nu opereras trots detta.
Jag var hos veterinären för två veckor sedan och fick då utskrivet Galastop som vi skulle testa, tyvärr läste jag listan på biverkningarna som gjorde mig livrädd samt att medicinen är i form av olja som min tjej inte tål alls utan får då akut pankreatit så jag gav henne inte den...

Nu ligger jag med totalpanik och vet verkligen inte hur jag ska göra. Jag tänker att jag åker in henne på månad morgon som planerat så borde väl veterinären i sådana fall avbryta operationen om han anser att det är för riskfyllt?
Finns det någon annan som opererat sin hund under skendräktighet/löp?

Jag kan inte leva utan min pälskling så detta MÅSTE gå bra, finns inget annat.

Tacksam för alla tips och råd jag kan få, även lugnande berättelser om era hundars operationer är mer än välkommet.

Kramis :heart
 
En av mina tikar kastrerades vid skendräktighet, gick hur bra som helst.

Den andra kastrerade jag åtta veckor efter förlossning, gick också bra men förlorade en del blod under operationen så fick ligga ett par timmar extra med dropp. Men i övrigt inga konstigheter.
 
Om juvertumörerna är små, varför kan man inte vänta?
Varför kontaktade du inte veterinär och bollade dina frågor när du beslutade att inte ge galastop? Mitt förslag är att du tar upp dina farhågor på måndag med veterinären, det bästa hade ju varit att du ringt innan helgen såklart men nu är det som det är. Förutsättningarna för operationen är ju kanske inte som veterinären hade räknat med nu när hon fortfarande är skendräktig men denne kan nog bedöma hurvida ni ska operera eller inte.
 
En av mina tikar kastrerades vid skendräktighet, gick hur bra som helst.

Den andra kastrerade jag åtta veckor efter förlossning, gick också bra men förlorade en del blod under operationen så fick ligga ett par timmar extra med dropp. Men i övrigt inga konstigheter.
Tusen tack, skönt att höra :heart
 
Om juvertumörerna är små, varför kan man inte vänta?
Varför kontaktade du inte veterinär och bollade dina frågor när du beslutade att inte ge galastop? Mitt förslag är att du tar upp dina farhågor på måndag med veterinären, det bästa hade ju varit att du ringt innan helgen såklart men nu är det som det är. Förutsättningarna för operationen är ju kanske inte som veterinären hade räknat med nu när hon fortfarande är skendräktig men denne kan nog bedöma hurvida ni ska operera eller inte.
För har väntat sedan i somras och veterinären tyckte vi skulle göra detta nu annars blir det inte förrän i mitten av januari ☹️
Vet det är så jäkla dumt och jag hatar mig själv för att det blev så här, jag vågade först inte ringa honom för i fall han skulle få mig ge henne dom ändå och att hon sen skulle få pankreatit igen eller någon av dom andra hemska biverkningarna som kramp eller ataxi... Skulle ringt denna veckan men har legat med 40 graders feber sedan i söndags så har inte haft möjlighet att ringa då jag knappt vart vid medvetande själv förrän igår kväll när febern äntligen började ge med sig 😞 Kanske ska ringa på måndag morgon istället och säga att jag betalar vad operationen hade kostat, och så får jag helt enkelt bara ha is i magen och avvakta till januari och betala en ny operation? Allt är bara kaos och kan inte göra annat än att bara gråta just nu 😭
 
För har väntat sedan i somras och veterinären tyckte vi skulle göra detta nu annars blir det inte förrän i mitten av januari ☹️
Vet det är så jäkla dumt och jag hatar mig själv för att det blev så här, jag vågade först inte ringa honom för i fall han skulle få mig ge henne dom ändå och att hon sen skulle få pankreatit igen eller någon av dom andra hemska biverkningarna som kramp eller ataxi... Skulle ringt denna veckan men har legat med 40 graders feber sedan i söndags så har inte haft möjlighet att ringa då jag knappt vart vid medvetande själv förrän igår kväll när febern äntligen började ge med sig 😞 Kanske ska ringa på måndag morgon istället och säga att jag betalar vad operationen hade kostat, och så får jag helt enkelt bara ha is i magen och avvakta till januari och betala en ny operation? Allt är bara kaos och kan inte göra annat än att bara gråta just nu 😭

Försök andas och ta en dialog med vet på måndag. Ingenting blir bättre av att du oroar ihjäl dig nu över helgen ❤️.

Jag personligen hade ju övervägt art kastrera om skendräktigheten är så utdragen. Kastrerade min egen tik i samband med operation av juvertumör.
Kanske bör man kolla att det inte problem med livmodern om varit skendräktig så länge? Kanske går det att göra på tiden du har på måndag?
 
Försök andas och ta en dialog med vet på måndag. Ingenting blir bättre av att du oroar ihjäl dig nu över helgen ❤️.

Jag personligen hade ju övervägt art kastrera om skendräktigheten är så utdragen. Kastrerade min egen tik i samband med operation av juvertumör.
Kanske bör man kolla att det inte problem med livmodern om varit skendräktig så länge? Kanske går det att göra på tiden du har på måndag?
Tack fina :heart Allt känns så överväldigande nu, speciellt i den här feberdimman, har gråtit nästan konstant sedan igår för att jag är så orolig.
Har diskuterat kastration med min veterinär men han tycker inte att vi bör göra det pga risk för inkontinens osv. Jag tror skendräktigheten sitter så länge på grund av vår andra tik som är en hormonexplosion, dom löper och är skendräktiga samtidigt och triggar varandra.
Men en koll på livmodern låter klokt, är det ultraljud man gör då?
Önskar man kunde lägga alla hennes problem på mig istället, hade genomgått 1000 operationer för att hon skulle slippa 😣
 
nåt helt annat men jag akut-opererade min gamla hund för livmoderinflammation mitt i ett löp och efter det har hennes juvertumörer slutat växa. Nu är min hund gammal och jag tog beslut att inte röra juvret men utåt har de inte växt mer. Kollade förra året igen och det syntes inget då heller.
 
Med den problematiken hade jag verkligen övervägt kastration. De sista åren med min tik var jag konstant rädd för akut livmoderinflammation och var så arg på mig själv att jag aldrig kastrerade henne. Är trots allt betydligt säkrare att göra innan det är i ett akut läge.
 
Med den problematiken hade jag verkligen övervägt kastration. De sista åren med min tik var jag konstant rädd för akut livmoderinflammation och var så arg på mig själv att jag aldrig kastrerade henne. Är trots allt betydligt säkrare att göra innan det är i ett akut läge.
Samma här. Ska jag ha nån mer hund och det är en tik ska jag kastrera den så fort som möjligt.
 
Med den problematiken hade jag verkligen övervägt kastration. De sista åren med min tik var jag konstant rädd för akut livmoderinflammation och var så arg på mig själv att jag aldrig kastrerade henne. Är trots allt betydligt säkrare att göra innan det är i ett akut läge.
Har haft diskussion med min veterinär kring det, men han tycker inte att jag bör göra det. Min tik är väldigt liten och jag bör i sådana fall göra titthålskastration och då tar man ju inte bort livmodern så oron för livmoderinflammation skulle då ändå kvarstå. Jag ångrar såå att jag inte kastrerade båda tikarna när dom var yngre, men nu vet jag bättre och kommer göra det med vår tredje när vi skaffar den. Men ja, funderar ofta på kastrering, blir dock lite avskräckt när min veterinär berättar om alla biverkningar det kan ge...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 177
Senast: Sel
·
Hundhälsa Min snart 11 åriga blandrastik har haft en konstig hosta senaste tiden, I samband med ansträngning har hon haft en torrare hosta och...
Svar
5
· Visningar
2 073
Senast: sommarvind
·
Hundhälsa Rubriken är något missvisande, men jag kom inte på något bättre. Ni får väl läsa vidare. OBS!! Jag vet att ni inte kan ta detta...
Svar
11
· Visningar
5 739
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp