funderingar kring juvertumörer och sköljprov

sommarvind

Trådstartare
Min snart 11 åriga blandrastik har haft en konstig hosta senaste tiden, I samband med ansträngning har hon haft en torrare hosta och ibland med en harkel/kräkreflex. Hostan visade sig i början ca 2 dagar i veckan och sedan kom den mer tätare. Det kan röra sig om 2-3 hostningar/harklingar per dag.


I samband med ett veterinärbesök då vi sökte för just hostan så upptäcktes 3 juvertumörer/förändingar. Det åtgärder som gjordes var en följd blodprover samt en hjärt och lung röntgen.

Ingenting hittas på röntgen, det man kan konstatera är sk ålderstätningar kring lungorna, vilket ska vara helt normalt.

Även livmodern såg normal ut.

Blodproverna såg bra ut. Det var en lång rad prover av olika slag.

Då hon hade en hel del mjölk i juvrerna efter en skendräktighet så skickades hon hem med Galastop samt antibiotika för urinvägsinfektionen. Hostan kom dom ej underfund med utan dom hoppades att den antibiotikan hon fick stå på även skulle ta ner hostan. Med tanke på att hon hade såpass mycket mjölk i juvren samt att hon hade hostan kom vi överens om att avvakta operation av juverförändringarna.



Hostan blev något bättre av antibiotikakuren men fanns ändå kvar varje dag. På återbesöket konstaterades att nästan all mjölk försvunnit samt att juvertumörerna krympt ihop avsevärt i samband med att mjölken sinat.

Trots att dom krympt ihop en hel del så tycker jag att det känns olustigt att dom finns där och även veterinären tycker att vi ska operera bort dom, men dom tycker att första steget nu är att göra ett sköljprov på henne för att utesluta att det skulle finnas cancerceller i lungorna för då hjälper man ju inte tiken så mycket genom att operera bort juvertumörerna.


Är det någon som vet hur ett sköljprov går till? Hon blir remitterad till ett större djursjukhus där detta ska göras.

Pratade med djursjukhuset som ska undersöka henne och fick till mig att dom först ska göra ett ultraljud och sedan ska vi prata om hur vi ska fortsätta. Bakteriena i urinen kvartstår trots antibotika kur. Känns inte som om urinvägsinfektionen är kopplad till huvudproblemen men delge så mycket information som möjligt.

Jag har hela tiden vart inställd på att det kommer att kosta en hel del och även om hon är försäkrad så kommer det inte att räcka till, utan jag måste lägga till utöver en hel del.

Jag fattade som att den veterinären jag vart hos först propsade på sköljprov dels för att komma tillrätta med problemet men också för att jag inte ska lägga ut 10 000 på en juveroperation om det sköljprovet skulle visa cancerceller. Det kan jag helt förstå. Men när jag fick reda på att alla undersökningar som ultraljud samt sköljprov kan gå upp emot ca 11 000 så funderar jag på vad man skulle ha att förlora på att endast nöja sig med att operera bort juvertumörerna?

Jag menar skulle de nu visa sig att det visar cancer då har jag lagt ner 11 000, skulle de dock visa sig att det inte är cancer så kommer jag vilja att hennes juvertumörer opereras bort och då skulle jag få lägga ut 21 000 konor totalt.

Tänker jag fel som funderar på om det kanske inte skulle räcka med att operera bort juvertumörerna?

Å andra sidan så vill jag ju veta om sköljprovet visar cancerceller för då vill jag ju givetvis att hon ska få medicinering så länge hon mår bra.

Hon är lika pigg och glad som hon brukar och givetvis vill jag som hennes hundägare göra allt för att hon ska få ett så långt liv som möjligt, samtidigt som jag inte vill bli lurad och vill minimera undersökningar som egentligen inte behövs. Jag känner mig orolig och något utlämnad i denna situationen gällande vad som är pengartänk från deras sida och inte.

Vad är det mest vettiga att göra? Hur hade ni gjort? Någon som är insatt i dessa undersökningar?

glömde tillägga att hon är avmaskad med utskrivet preparat för att utesluta parasitangrepp ( ang hostan)
 
Senast ändrad:
Sv: funderingar kring juvertumörer och sköljprov

En tanke som slagit mig är att hostningarna/harklingarna kommer oftast när hon ligger i vår säng. Dock ibland i samband med att hon anstränger sig ute också men 8 av tio fall så förekommer det när hon ligger i vår säng..
 
Sv: funderingar kring juvertumörer och sköljprov

Hej!
Min tik har opererat 5 juvertumörer vid tre olika tillfällen. Kommer att opereras i september för tre till. Hennes tidigare tumörer har efter analys visat sig vara godartade långsamväxande, men det känns bra att dom är borta. Tiken har återhämtat sig snabbt efter operationerna. Ena op tog dom tre juverdelar sedan har de övriga tagits isolerade. Vissa typer av tumörer som är goda kan tydligen ombildas till elaka därför kommer hon även nästa gång att ta tre juverdelar. Vad innebär ett sköljprov? Min vet har aldrig nämnt detta för mig. Konstigt.
 
Sv: funderingar kring juvertumörer och sköljprov

Jag (som lekman, så chansen är god att jag har fel) tolkar det som att veterinären inte känner sig säker på att de förtätningar som han eller hon ser på röntgen är ofarliga med tanke på att hostan fortgår och därför (med hjälp av sköljprov av lungorna, samt ultraljud av lever, njurar och lymfkörtlar) vill utesluta spridning till lungorna innan ev. operation. Har hunden spridning till lungorna så är det inte försvarlig med operation.

Jag hoppas att allt går bra med din hund, men jag tycker att du ska prata med veterinären igen så att du får ett tydligt svar på varför veterinären vill göra dessa undersökningar.
 
Sv: funderingar kring juvertumörer och sköljprov

Har man kollat hjärtat? Det finns något som kallas för hjärthosta och då behövs det någon medicin för att lindra/ta bort den.
Har man kollat i halsen? Om hon brukar äta gräs kan ett grässtrå ha fastnat och irriterar ibland. Jag vet en som fick söva hunden och ta bort ett grässtrå som snurrat in sig i mandlarna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 421
Hundhälsa Hej, Jag har en tik på nyss fyllda åtta år. I vintras tog hon bort två små juvertumörer och nu i somras en till. Endast tumörerna togs...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 262
Senast: Zazu
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 043
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 681
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp