Ophena stigbyglar

Plantan

Trådstartare
Magnetiska stigbyglar från Ophena.

Nån som rider med dem? Sitter de bra? Finns ingen risk att man glider ur dem, åt sidan, där det inte finns nåt stopp? Funkar lika bra att rida både dressyr och hoppa?

Ni som provat, vad tycker ni om dem? Läste om nån som tyckte de kändes läskiga att rida i, rädd jag skulle göra det jag med. Känns de säkra?
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230513_133709_Chrome.jpg
    Screenshot_20230513_133709_Chrome.jpg
    61,5 KB · Visningar: 33
Jag har såna och älskar dem. Nej man glider inte ur eftersom magneten håller foten på plats. Jag har en del ridrädsla i bagaget och en faktor som kan öka min rädsla är om jag tappar stigbyglarna, en eller båda, ifall hästen tar ett skutt så att jag kommer ur balans. Då spänner jag mig vilket ofta resulterar i ännu sämre balans och risk att hästen skuttar ännu mer. Med magnetiska stigbyglar behöver jag inte oroa mig för det.

Det kan ta ett tag att vänja sig vid känslan av att stigbyglarna "sitter fast" på foten. Även om det inte är några problem att få loss dem så är det ju ändå lite mer joxande än med vanliga stigbyglar. Man kan inte bara släppa stigbygeln på en halv millisekund utan man behöver vrida foten på ett visst sätt för att få magneten att lossa. Men eftersom det är just magnetism som håller foten i stigbygeln och man inte behöver förlita sig på en mekanisk mekanism ifall man åker av så känns det för mig säkrare jämfört med många andra säkerhetsstigbyglar.

Det är en trevlig tyngd i dem och eftersom bygeln är formad som den är så hänger stigbygeln rätt redan från början och stiglädret ligger platt hela vägen, man behöver således inte vrida stigbygeln för att få den på foten.

Det är dock viktigt att man ser till att rätt stigbygel är på rätt sida. Jag var lite fundersam i början och förstod inte varför magneten inte vill greppa min sko ordentligt och ville sitta på snedden hela tiden, sen insåg jag att jag hade stigbyglarna på fel sida.
 
Jag har såna och älskar dem. Nej man glider inte ur eftersom magneten håller foten på plats. Jag har en del ridrädsla i bagaget och en faktor som kan öka min rädsla är om jag tappar stigbyglarna, en eller båda, ifall hästen tar ett skutt så att jag kommer ur balans. Då spänner jag mig vilket ofta resulterar i ännu sämre balans och risk att hästen skuttar ännu mer. Med magnetiska stigbyglar behöver jag inte oroa mig för det.

Det kan ta ett tag att vänja sig vid känslan av att stigbyglarna "sitter fast" på foten. Även om det inte är några problem att få loss dem så är det ju ändå lite mer joxande än med vanliga stigbyglar. Man kan inte bara släppa stigbygeln på en halv millisekund utan man behöver vrida foten på ett visst sätt för att få magneten att lossa. Men eftersom det är just magnetism som håller foten i stigbygeln och man inte behöver förlita sig på en mekanisk mekanism ifall man åker av så känns det för mig säkrare jämfört med många andra säkerhetsstigbyglar.

Det är en trevlig tyngd i dem och eftersom bygeln är formad som den är så hänger stigbygeln rätt redan från början och stiglädret ligger platt hela vägen, man behöver således inte vrida stigbygeln för att få den på foten.

Det är dock viktigt att man ser till att rätt stigbygel är på rätt sida. Jag var lite fundersam i början och förstod inte varför magneten inte vill greppa min sko ordentligt och ville sitta på snedden hela tiden, sen insåg jag att jag hade stigbyglarna på fel sida.
Tack för svar! Det lutar åt att jag skaffar såna!

:up:
 
@iNHALE
Kan man bara köpa magnetstigbyglar hos Ophena? Verkar inte finnas hon nån annan, eller är jag lite blind på ögonen? O_o
 
Jag köpte dem för nåt år sen men lämnade faktiskt tillbaka. De sitter väldigt stadigt och stabilt på foten, men jag upplevde de som "läskiga".
 
Jag har också ett par, köpte mina precis när de var en start up.
Tycker det är de säkraste jag kan hitta. Är livrädd för att fastna och min häst är stökig ibland så jag nästan fått hoppa av i farten. Är glad att jag inte behöver tänka på stigbyglarna också i de lägena, bara att kasta sig av liksom

Nackdelarna är att de inte funkar med alla skor/stövlar och jag tappar faktiskt mina ibland. Nu finns de med extra stark magnet men jag tycker sulorna är lite dyra att köpa lösa.
Använder dem till allt, byter oftast när jag byter sadel (dressyr/hopp) för att jag vill vara säker.
 
Oj, varför då? O_o
För att du sitter fast (på både gott och ont). Jag upplever det som läskigt att jag inte kan som på vanliga stigbyglar kasta av mig dem på en millisekund ifall jag känner att jag vill hoppa av NU. Med Ophena måste man vrida foten på ett visst sätt för att få av sig dem. Men å andra sidan var det en ganska skön känsla att man slapp fundera över att inte tappa stigbyglarna 😊
 
För att du sitter fast (på både gott och ont). Jag upplever det som läskigt att jag inte kan som på vanliga stigbyglar kasta av mig dem på en millisekund ifall jag känner att jag vill hoppa av NU. Med Ophena måste man vrida foten på ett visst sätt för att få av sig dem. Men å andra sidan var det en ganska skön känsla att man slapp fundera över att inte tappa stigbyglarna 😊
Ophena släpper ju? På millisekunden. I de lägena behöver du inte vrida loss som när man hoppar av vanligt. De sitter inte kvar på foten om du kommer med lite högre fart/tryck.
I en vanlig stigbygel måste du aktivt ta ut foten rak bakåt ur bygeln för att inte riskera att fastna.

Jag brukar för övrigt skaka min fot litegrann för att få loss stigbygeln :)
 
Ophena släpper ju? På millisekunden. I de lägena behöver du inte vrida loss som när man hoppar av vanligt. De sitter inte kvar på foten om du kommer med lite högre fart/tryck.
I en vanlig stigbygel måste du aktivt ta ut foten rak bakåt ur bygeln för att inte riskera att fastna.

Jag brukar för övrigt skaka min fot litegrann för att få loss stigbygeln :)
Jag upplevde det inte så. Men så hade jag också de extra starka sulorna.
 
Ophena släpper ju? På millisekunden. I de lägena behöver du inte vrida loss som när man hoppar av vanligt. De sitter inte kvar på foten om du kommer med lite högre fart/tryck.
I en vanlig stigbygel måste du aktivt ta ut foten rak bakåt ur bygeln för att inte riskera att fastna.

Jag brukar för övrigt skaka min fot litegrann för att få loss stigbygeln :)
Jag upplevde det inte så. Men så hade jag också de extra starka sulorna.
Det beror lite på hur tjock sulan på skorna är. Har man väldigt tunna sulor blir ju den magnetiska kraften starkare och har man dessutom extra starka sulor sitter dem väldigt hårt. Jag har vanliga sulor i mina sommarridskor och extra starka sulor i mina vinterridskor. Har man "normaltjocka" sulor på sina skor är de extra starka sulorna i de flesta fall alldeles för starka och det kan bli frustrerande att få loss fötterna när man ska sitta av tex. Ibland kan jag tom tycka att de vanliga sulorna är aningen för starka i mina sommarridskor. När jag testade de extra starka sulorna i mina sommarridskor fick jag böja mig ned och fysiskt kränga loss stigbyglarna från foten med handen eftersom magnetismen var för stark för att jag skulle kunna skaka av dem på vanligt sätt.

Man kan också testa att lägga i en vanlig tunn sula i skon mellan magnetsulan och skon för att göra magnetismen svagare.

Jag har för mig att Ophena främst rekommenderar extra starka sulor till just skor med tjocka sulor, tex vinterskor alt till personer som behöver extra mycket grepp, tex para-ryttare.
 
@Oknytt och @iNHALE bra förtydligande!
Jag har ju de vanliga, och det stämmer nog att jag mest tappar dem med mina grövre jodphurs.
Mina köpte jag som sagt när de precis kom och man kunde boka i förhand till mycket förmånligt pris, så de har väl utvecklats sedan dess också.
 
Jag blir rätt sugen på att prova igen dock, denna gång med de vanliga sulorna 😊
Det tycker jag du ska göra om du gillade dem i övrigt. Magnetismen kan man som sagt styra en del och tycker man att magneten i sulan sitter fel i förhållande till var man vill ha stigbygelplattan på foten kan man specialbeställa sulor med magneten på valfritt ställe istället.
 
Det tycker jag du ska göra om du gillade dem i övrigt. Magnetismen kan man som sagt styra en del och tycker man att magneten i sulan sitter fel i förhållande till var man vill ha stigbygelplattan på foten kan man specialbeställa sulor med magneten på valfritt ställe istället.
Jo precis, himla bra!
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 190
Senast: Oknytt
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
847
Senast: Anna-KarinO
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 667
Senast: Dentaku
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp