Öppna & Sluta?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare malin101
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 804
Sv: Öppna & Sluta?

Hej, Hur gör man när man öppnar och sluter??

Om jag skall beskriva detta mkt kortfattat... Öppna motsvarar den formen på hästen som den får när du rider längs fyrkantsspåret och skall svänga in på stora mittvolten. Skillnaden är att nu skall du få hästen att behålla den kroppsformen, men förflytta sig rakt fram. Den inre skänkeln måste alltså blockera hästen från att faktiskt göra svängen in mot volten. Låt den inre skänkeln komma något framåt och vara mer aktiv så kanske du kan förmå hästen till några steg i öppna?

Sluta är tvärtom den kroppsform som hästen har när du går från en volt till att rida på fyrkantsspåret... hästen har alltså fått in framdelen på spåret men har rumpan kvar på volten. Nu är din uppgift att förmå hästen att hålla kvar positionen medan den går rakt fram... det blir alltså en trespårig rörelse precis som öppna... använd ytterskänkeln något mer aktivt och något längre bak för att förmå hästen att behålla sin kroppsform.

Jag kan inte förklara det på ett enklare sätt. Mitt bästa råd; ta hjälp av en kunnig och engagerad tränare!

Sv: Öppna & Sluta?

om du använder sökfunktionen så får du upp bra många trådar om det med många svar och förklaringar hur man gör. även förvänd sluta.

Liknande trådar

Träning Hej! Min häst får panik i transport och sparkar, trycker sig mot väggarna och gör allt för att slippa ut. Vi ska köpa bredare transport...
Svar
15
· Visningar
1 328
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 627
Senast: Edla
·
Hästvård Jag vet att det står i info att en öppnad flaska metacam håller i 6 månader, men är det en så än där lite överdrivet snål...
Svar
18
· Visningar
841
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
375
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka