Orange urin

HEXE

Trådstartare
En av mina hästar kissar mörkt, mörkt orange!!! Detta visade sig nu när första snön har kommit.
Jag köpte honom i sommras och tyckte att han dricker och kissar ovanligt mycket men för övrigt ser jag inget konstigt med honom. Men nu som sagt så ser det jätte konstigt ut.
Självklart skall jag kontakta vet men tänkte höra om någon här har erfarenhet av detta fenomen och ev vet vad det är.
mvh Carina

Sv: Orange urin

Har varje vinter(vid snö) samma fenomen. Blev livrädd första gången, men det beror på att de äter granbarr. Så har du granar i din hage så vet du svaret.

Vid brist på vitamin E kan de röda blodkropparna "skadas" och släpper då ut färgämnet myoglobin i urinen vilket ger den en mörk färg.

Myoglobin frisätts till blodet vid muskelsönderfall. Färgämnet i de röda blodkropparna heter hemoglobin.

Är hästen frisk är varken det ena eller det andra troligt, det skulle ge andra symptom.

Mörk urin i snö är ett vanligt fenomen och betyder inte att hästen är sjuk.

Tack snälla ni för svar!
Det finns gott om gran (och en himmla massa annat) i deras stora hage.
Han visade jätte stort intresse för mineralerna när han kom till mig så det är inte omöjligt att han varit lite eftersatt på mineral-vitamin området så jag skall genast köpa extra E vitamin till honom och ha lite is i magen och avvakta då han inte visar några tecken på att må dåligt... men urinen är orange som en morot :eek:
Ha det gott!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
796
Senast: WildWilma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 443
Senast: Lavinia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 563
Senast: Ragdoll
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka