Ordbok för hundar

domino

Trådstartare
:rofl:

"BAD: Detta är en process där människorna blöter ner golv, väggar och dem själva. Du kan hjälpa dem genom att skaka dig mycket och ofta.

CYKLAR: Tvåhjuliga motionsmaskiner, uppfunna för att vi hundar ska kunna kontrollera vår vikt på ett effektivt sätt. För att uppnå maximal effekt bör du gömma dig bakom en buske och sedan störta fram, skälla högt och springa bredvid den några meter. Efter detta brukar personen svänga och falla ner i buskarna, varpå du kan strutta iväg och invänta nästa motionspass.

DREGLA: Är vad du gör då dina personer har mat och du inte har det. För att göra detta på rätt sätt måste du sitta så nära dem du bara kan, se ledsen ut och låta dregglet droppa ner på mattan, eller ännu bättre, i deras knän.

DÖVHET: Detta är en sjukdom som drabbar hundar då deras personer vill att de ska komma in, men vi vill stanna ute. Ett vanligt symptom är ett meningslöst stirrande på personen, och sedan springa i den motsatta riktningen.

HUNDSÄNG: Vilken mjuk och ren yta som helst. Exempel är de vita sängkläderna i gästrummet eller de nyuppuffade kuddarna i vardagsrummets soffa.

KOPPEL: En rem som fästs i ditt halsband, som gör det möjligt att föra din person vartän du vill att han/hon ska gå.

SNIFFA: En social vana som du använder dig av då du möter andra hundar. Placera din nos så nära den andra hundens bakdel du kan och andas in djupt och länge. Upprepa ett flertal gånger, eller tills din person får dig att sluta.

SOFFA: Är för hundar vad servetter är för människor. Efter du har ätit färdigt är det artigt att springa fram och tillbaka framför soffan och torka rent dina morrhår.

SOPTUNNA: En behållare som dina grannar ställer ut en gång i veckan för att testa dig. Du måste stå på bakbenen och försöka få av locket med din nos. Om du gör detta helt korrekt belönas du med margarinpaket att slita sönder, köttben att tugga på och mögliga brödbitar att gräva ner i rosenrabatten.

PAPPERSKORG: Detta är en hundleksak fylld med papper, kuvert och gamla godisförpackningar. Då du är uttråkad, vänd paperskorgen upp-och-ner och sprid samtliga papper över hela huset eller lägenheten tills din person kommer hem.

ÅSKA: Detta är en signal om att världen är på väg att gå under. Människor brukar konstigt nog behålla sitt lugn under dessa åskväder, så det är av största vikt att varna dem genom att darra okontrollerat, flämta och flåsa, rulla med ögonen och följa dem i hälarna." /okänd

:D
 
Sv: Ordbok för hundar

:rofl: Samtliga stämde in på mina GD-valp

Speciellt att hoppa upp i soffan efter att ha intagit blötlagd mat och torka läpparna på kuddarna och ryggstödet :devil: :D
 
Sv: Ordbok för hundar

Det hade även sambons hund (Colliehane) en förskärlek till... Då hade vi skinnsoffa, lätt att torka av ;) nu har vi tyg och ingen hund... :(
 
Senast ändrad:
Sv: Ordbok för hundar

Mina hundar vill göra lite tillägg.. :devil:

"BAD: Detta är en process där människorna blöter ner golv, väggar och dem själva. Du kan hjälpa dem genom att skaka dig mycket och ofta.

Man kan med fördel se till att människorna motionerar sig själva innan badet. När de har 'den där blicken' och närmar sig dig för att ta dig till badrummet - springa undan och låt på så sätt människan jogga sig varm. Sen låter du människan få tag i dig, men sprtade med benen, slingra sig som en hal ål och gör allt du kan för att inte hamna i duschen/badkaret. När de är genomsvettiga kan du låta dig placeras på avsedd plats och sen låta människorna blöta ner sig och hela tummet. Ev kan de få blöta ner dig med. Stå då still tills människan slappnar av, ta då, dyblöt och ingnuggade med sachampoo, och avlägsna dig så snabbt du kan ur badrummet. Försökt kleta ner så stor del av lägenheten/huset med shampoo som möjligt. Upprepa sedan motionsproceduren med människan igen.


HUNDSÄNG: Vilken mjuk och ren yta som helst. Exempel är de vita sängkläderna i gästrummet eller de nyuppuffade kuddarna i vardagsrummets soffa.

Ska absolut inte förväxlas med låga, oftast runda eller fyrkantiga mjuka möbler med liten kant på som står på golvet alternativt rottingmöbler med samma utseende. Detta är absolut inte en hundsäng, och bör bara nyttjas som sådan i absolut nödfall (dvs när soffan är fullsatt och det skapar fullt krig genom att försöka klämma sig ner där eller försöka putta ur människor). Tillbringa ingen längre stund i de låga möblerna på golvet utan bara så lång stund som krävs för att invagga människan i falsk säkerhet. Om du absolut inte kan ligga i en säng eller soffa, ligg hellre på mattan än i de där låga möblerna på golvet. Lägg dig ABSOLUT inte i dem om du är blöt/lerig/smutsig.

KOPPEL: En rem som fästs i ditt halsband, som gör det möjligt att föra din person vartän du vill att han/hon ska gå.

Om du vills lippa ha personen med dig, vägra kissa när kopplet är fäst i halsbandet. Kniiip och vägra konsekvent att kissa och gå och se olycklig ut. Efter 5-10 minuter kommer du belönas med att människan frivilligt kopplar loss sig själv och du kan nu göra det du vill UTAN att ha en människa och släpa runt på. Kan med fördel kombineras med anfall av selektiv dövhet.



PAPPERSKORG: Detta är en hundleksak fylld med papper, kuvert och gamla godisförpackningar. Då du är uttråkad, vänd paperskorgen upp-och-ner och sprid samtliga papper över hela huset eller lägenheten tills din person kommer hem.

För att glädje människan extra mycket kan du göra konfetti åt henne genom att noga och i mycket små bitar STRIMLA innehållet i papperskorgen. Kan du strimla ett gammalt kaffefilter med sump i blir de extra glada.

ÅSKA: Detta är en signal om att världen är på väg att gå under. Människor brukar konstigt nog behålla sitt lugn under dessa åskväder, så det är av största vikt att varna dem genom att darra okontrollerat, flämta och flåsa, rulla med ögonen och följa dem i hälarna."

OM din människa ändå inte förstår, låt henne eller honom för allt i världen INTE vara själv. Var npga med att konstant tala om för dem dels hur farlig situationen är, men också att du minsann inte tänker svika dem i denna nödens stund utan kommer finnas vid hans eller hennes sida, eller allra helst (spec om du är en stor hund) PÅ människan när domedagen kommer.

Mina hundar har tack och lov bara skummat den där ordboken, men till fullo förstått de två sista, åska och papperskorgar.

Sen vill de göra ett tillägg ang innebörden av 'Mitt' - Allting som din person inte kan övervaka eller inte ser att du tar är att anse som ditt. OM människan mot all förmodan skulle tappa förståndet och banna dig för att du tog vad som rättmätigen är ditt, se enormt förorättad och nedslagen ut. Sucka gärna, häng med huvudet, ligg långa stundar och stirra anklagande på människan, försök om det går att hela tiden flytta runt så du kan stirra dem i ögonen hela tiden. Sucka tung med jämna mellanrum.

:D[/QUOTE]
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 334
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Behöver skriva av mig och få höra lite fler synpunkter från er hundägare, då jag fick en väldigt oväntad kommentar vad gäller min natt...
2
Svar
26
· Visningar
2 834
Senast: Bewildered
·
G
Övr. Hund Hundordbok: Koppel: Ett rep som sitter fast i ditt halsband och gört det möjligt att leda din person dit du vill att han/hon ska gå...
Svar
5
· Visningar
846
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Här kommer en liten ordbok för er som behöver öka er förståelse för vad ord betyder för hunden ;): KOPPEL: Ett rep som sitter fast i...
Svar
2
· Visningar
795
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp