Lös hund-situation

Bluefish

Trådstartare
Behöver skriva av mig och få höra lite fler synpunkter från er hundägare, då jag fick en väldigt oväntad kommentar vad gäller min natt.

Ja, inatt var jag på väg hem till mig till fots. Med mig hade jag en väns hund, en rottweilertik som är väldresserad, varför jag fick ta med den. Jag ser mig inte som en hundmänniska och vet inte mycket om hur de agerar och varför, dålig på att gå med dem i koppel och sådant. Det är ofta hunden som släpar runt på mig. Sedan är jag ganska rädd för hundar, särskilt om de är stora och hoppar/biter. Även om de tycker det är på lek så tycker inte jag det.
Nå, vi hade kommit en bit på vägen då det helt plöstligt kommer ner en hund från bostadsområdet bredvid mitt. Ser direkt att den är ensam och helt lös. Inget halsband heller. Fyra gånger så stor som min, i mina ögon en riktigt stor hund.

Den får syn på oss och kommer i full fart. Jag blev så himla rädd så jag stod bara där, tills den kommit fram och börjar nosa på min hund. Då sjasar jag iväg den, eftersom min hund verkar besvärad. Ändå kommer den tillbaka hela tiden och cirkulerar omkring oss. Den försöker nosa min hund i baken, vilket den inte får för mig. Jag är livrädd att de ska börja bråka där, mitt i natten och någon komma till skada. Min hund markerar en gång genom att visa tänderna och skälla, när den andra är helt inpå henne. Sedan tittar den bara på mig och ignorerar den andra trots att den försöker komma åt henne. Tror att det var en hane, den kissade flera gånger och småskvättar här och var. Lyfte på benet liksom. När den andra inte ger sig och går hem får jag panik och försöker skrika åt den att gå. Resulterar i att den lägger bak och öronen och visar tänderna, lägger sig på marken men viftar på svansen. Då skyndar jag mig hem med min.

Hela tiden gör den såhär, försöker komma åt min och visar tänderna, morrar dock inte. När vi kommit till huset försöker den tränga sig in i trapphuset med oss. Det får den inte, men när vi försvinner upp börjar den hoppa på dörren och skälla. Först när vi låst om oss i lägenheten slutar den, men den fortsätter springa runt huset, på parkeringen och villaträdgårdarna runtom. Ringde polisen och anmälde den försvunnen.

På detta får jag reaktionen " Stackars hund. Den var antagligen bortsprungen, rädd och hungrig. Om den hade haft för avsikt att skada dig eller hunden så hade den gjort det, så den kan knappast ha varit aggressiv. Den var nog bara glad över att se en människa OCH en hund som den kunde få sällskap av, och ville säkert med in i värmen när ni gick in. Avskyr personer som har fördomar för hundar. Att du tänker "nu kommer jag dö" och liknande bevisar ju vilka fördomar du har. "

Ja, den kanske tyckte vi var skitroliga lekkamrater, men det tyckte inte jag. Jag var rädd, inte minst för hundens skull som inte ens är min. Jag har tänkt att det här är hundägarens "fel", som inte haft uppsikt. Eller är det inte så? Var det jag som ställde till det? Gjorde jag fel? Hur hade ni gjort? Känner mig fortfarande ganska uppskakad och kan inte släppa det riktigt.

/ Hundrädd Bluefish som undviker att gå den vägen hem
 
Sv: Lös hund-situation

Jag tycker absolut ägaren borde ha bättre koll på sin hund! Vissa hundar reagerar negativt om de är kopplade och en lös hund kommer fram till dem. Jag skulle också varit rädd.
 
Sv: Lös hund-situation

Det ar aldrig roligt med frammande losa hundar! I synnerhet inte om man inte ar saker pa den hunden man sjalv har i snoret...

Ska arligt saga att jag ar inte saker pa hur jag hade gjort, som du skriver lat den mest glad och forvirrad och osaker. Troligen hade jag tagit med den in, om min hund ar schysst och jag kande att jag kunde reda ut situationen. Hit kommer det da och da losa hundar, vi ringer vet station och fragar vem som har en hund som ser ut si och sa och brukar da fa vettiga agargissningar, sen ringer vi agarna och kor hem hunden. Gar inte det sa binds den upp eller hystas in i stora hastslapet. Vill inte ha frammande losspringande hundar pa garden alls sa pa nagot satt ser vi till att ha dom under "kontrollerade former" dar de inte kan mucka gral med vara och/eller ge dom nan smitta.

Jag tycker faktiskt, utifran situationen och ditt eget kunnande att du gjorde ratt som inte tog in den, forsokte halla den fran den hunden du hade med dig och sen ringde polisen. Personen som skallde pa dig tycker jag daremot gjorde fel... bara for att vissa manniskor alskar hundar betyder ju inte det att alla gor det... och det ar inte alla ganger det ar vettigt som hundradd att ta in en frammande hund eftersom radsla/spanningar kan forflytta sig fran dig till hundarna.

TACK for att du ringde polisen och informerade :bow: Det tycker jag var valdigt vettigt gjort!

/Bewwan som alskar hundar - men anda inte blir sarskilt lugn eller glad av losspringande frammande jyckar...
 
Sv: Lös hund-situation

Den var nog bara glad över att se en människa OCH en hund som den kunde få sällskap av, och ville säkert med in i värmen när ni gick in. Avskyr personer som har fördomar för hundar. "

Ja, den kanske tyckte vi var skitroliga lekkamrater, men det tyckte inte jag. Jag var rädd, inte minst för hundens skull som inte ens är min. Jag har tänkt att det här är hundägarens "fel", som inte haft uppsikt. Eller är det inte så?

Självklart är det så. Som hundägare har man strikt ansvar för sin hund i alla situationer och om det hade kommit till slagsmål eller någon blivit skadad hade båda ägarna haft rättsligt ansvar för skadorna som orsakades av den egna hunden. Vad du gjorde var alltså att skydda dig själv och den hund du hade ansvar för från att drabbas av en situation som hade kunnat leda till skador. Helt rätt. Vad som gick bra ute, med gott om plats runt om och den ena hunden lös, hade kunnat urarta helt inne i en trång lägenhet om det t ex ställdes fram mat eller annat som var värt att bråka om.

Hunden var säkert inte aggressiv och säkert var det som polisen sa att den hade kommit bort och ville få skydd och mat och sällskap. Att hunden vill detta är inte samma sak som att du är skyldig att bidra.

Rätt ofta när en hund har "sprungit bort" är ägaren inte så långt borta. Jag har själv letat halvt ihjäl mig efter min svarte när han fick upp spår i skogen och försvann som en avlöning. När han var på väg tillbaka till mig kom en snäll hundvän som plockade upp hunden och tog den i bilen - jättesnällt men hans bil körde ju inte direkt genom skogen, så det tog ett bra tag innan hunden och jag hittade varann. Hade nog gått på fem minuter annars.

Med detta menar jag inte att man ska skita i hundar man hittar men att ta med dem in är inte alltid en bra ide. Och det är aldrig en bra ide att ta med sig en främmande hund när man inte känner sig trygg med situationen själv. Du gjorde rätt och skulle inte ha blivit bemött på det sättet av när du ringde polis.
 
Sv: Lös hund-situation

Ja jag tänkte tanken på att ta in den, och sedan ringa polisen och höra om de kunde hämta den. Men då har jag bara ett rum den kan vara avskärmad i, och om den betett sig som vid porten hade jag garanterat blivit vräkt. Sedan vet jag inte om jag vågat i praktiken. Jag övervägde det men ringde istället bara.
 
Sv: Lös hund-situation

Jag formulerade mig luddigt, det var inte polisen som sa så utan en utomstående hundägare som verkade tycka att jag agerat fel och var fördomsfull som inte tog mig an hunden. Polisen tog mitt nummer och skulle invänta en anmälan om försvunnen hund, men det lät inte som att de tänkte hämta in den.
 
Sv: Lös hund-situation

Jag formulerade mig luddigt, det var inte polisen som sa så utan en utomstående hundägare som verkade tycka att jag agerat fel

Ja då var det ju lite bättre. Den personen har rätt till sin åsikt förstås men jag delar inte åsikten. Själv hade jag nog tagit hem hunden men jag har hus och hundgård och mycket erfarenhet. Det du säger om dig själv gör att jag tänker att du var klok som inte tog in den, eftersom det hade kunnat leda till en betydligt mer allvarlig situation som du kanske inte klarat av. Nu strök hunden omkring och kanske hittade hem, kanske hittade någon annan som hjälpte den. Mycket bättre än att det blev hundslagsmål i din lägenhet med allt som det kunde ha inneburit i form av skador på hundar, skadestånd och kanske skador på dig. Bluefish, man måste inte vara världsbäst på allt. Det är en styrka att inse att man ska backa i vissa lägen.
 
Sv: Lös hund-situation

Jag hade nog tagit mig an hunden, fört hem den jag hade och sedan försökt få fast den som hoppade på dörren och skällde. Hade inte med gott samvete kunnat gå in och lämna en ensam hund utanför. Det lät ju inte heller som den var aggressiv, och då hade jag ännu hellre hjälpt den. Hade nog inte tagit in den till den andra hunden i första taget, om jag inte kunnat dela på dem på något sätt (dörr eller galler av något slag), men jag hade gjort mitt yttersta för att se till att hunden inte strövade omkring ensam.

Då är jag ju inte heller hundrädd för fem öre, inte heller för lösspringande hundar som skäller och har sig. Och anser mig faktiskt, som människa, ha ett ansvar gentemot lösspringande djur som inte själva klarar att lösa sin situation (det är ju främst ägarens ansvar att se till det, men finns inte denne till hands behöver ju hunden någon annan till hjälp).

Jag tycker du borde gjort mer för att hjälpa hunden, ja, därmed inte sagt att kommentaren du fick var rätt. Men jag är som sagt inte hundrädd själv och har svårt att sätta mig in i en hundrädds situation, så det är ju egentligen svårt att säga.
 
Sv: Lös hund-situation

Jag hade också tagit med mig hunden, tycker inte att hunden ska lida för ägarens dumhet, det är trots allt fortfarande kallt på nätterna och dessutom finns det risk att hunden blir överkörd eller skadad när den stryker runt på egen hand. Men är man oerfaren och rädd så är det nog inte så lätt att tänka så. Man kan knappast skylla på dig i en sån här situation. Väldigt märklig och oväntad händelse måste jag säga-
 
Sv: Lös hund-situation

Å ena sidan håller jag med de som sagt till dig att hunden förmodligen var bortsprungen och inte var av en elak natur. Den visade ingen agressivitet om jag förstår rätt. Å andra sidan håller jag inte med dem om att du visat dig fördomsfull. Det tycker jag absolut inte. Du är inte så hundvan och bekväm bland hundar och blir såklart väldigt osäker i en sådan situation. Fullt normalt. Tycker du gjorde helt rätt som ringde polisen. Hade du varit en van hundmänniska hade du förmodligen tagit med hunden hem och ringt polisen sen, men det gör man inte i din situation. Det har jag full förståelse för.
 
Sv: Lös hund-situation

På din beskrivning av hundens beteende så gjorde den lekinviter och ville få igång din hund för bus. Din hund visade att den inte ville.

Som flera här skriver så hade jag gjort likadant. Jag hade tagit med mig hunden in och ringt Polisen. Hundar ska inte springa omkring ensamma i bostadsområden och riskera att bli överkörda eller stulna.
 
Sv: Lös hund-situation

Å andra sidan kan hundägare som inte har ordning på sina hundar förvänta sig att en icke hundvan person ska ta ansvar för deras bortsprungna djur.

Till TS jag tycker att du gjorde rätt. Vad hade hänt om hundarna blivit stressade i din lägenhet och börjat slåss eller dylikt? Du har INGET ansvar för att den hunden.

På din beskrivning av hundens beteende så gjorde den lekinviter och ville få igång din hund för bus. Din hund visade att den inte ville.

Som flera här skriver så hade jag gjort likadant. Jag hade tagit med mig hunden in och ringt Polisen. Hundar ska inte springa omkring ensamma i bostadsområden och riskera att bli överkörda eller stulna.
 
Sv: Lös hund-situation

Å andra sidan kan hundägare som inte har ordning på sina hundar förvänta sig att en icke hundvan person ska ta ansvar för deras bortsprungna djur.

Till TS jag tycker att du gjorde rätt. Vad hade hänt om hundarna blivit stressade i din lägenhet och börjat slåss eller dylikt? Du har INGET ansvar för att den hunden.

Jag skrev vad jag hade gjort i samma situation.
Hade det inte fungerat inomhus hade jag stängt in den ena i ett annat rum. Man har ju alltid en toalett att kunna sätta in dem i så länge.
 
Sv: Lös hund-situation

Med en stressad hund som skäller & beter sig som den vill riva stället? Njae.. vet inte. Särskilt inte om polisen vägrar att hämta den.. vad gör man då?


Jag skrev vad jag hade gjort i samma situation.
Hade det inte fungerat inomhus hade jag stängt in den ena i ett annat rum. Man har ju alltid en toalett att kunna sätta in dem i så länge.
 
Sv: Lös hund-situation

Du har inte gjort något fel! Tvärtom tycker jag att du har agerat helt rätt när du försökte skydda din kompis hund som inte uppskattade närmandena. Det är absolut synd om den bortsprungna hunden, som nog inte menade något illa, men ingen kan begära att en icke hundvan och dessutom hundrädd person ska ta sig an en främmande stor hund. Det är helt orimligt. Är man hundvan, kan läsa hundspråk och vet hur man ska hantera en hund är det kanske naturligt att man tar sig an hunden, men det är något helt annat. Jag är faktiskt inte säker på att jag hade tagit hunden med mig, fastän jag själv är hundägare. Jag tycker inte att jag är så bra på att läsa av hundar att jag hade vågat försöka koppla en för mig främmande och stor hund om jag inte hade känt mig väldigt säker på att hunden var vänligt sinnad. Jag tar inte sådana risker med min egen och mina hundars säkerhet.

Genom att omgående ringa polisen tycker jag att du har gjort allt som kan begäras av dig.
 
Sv: Lös hund-situation

Ja du gjorde rätt utefter din situation.

Hade jag gått med MIN hund och mött den där och inte sett någon ägare på ett tag, så hade jag tagit med den hem.

Men inte om jag hade gått med någon annans hund och dessutom upplevt obehag.

Du gjorde ju vad du kunde utefter dina förutsättningar!
 
Sv: Lös hund-situation

kl

Skönt att se att ni inte tycker jag förvärrat något eller gjort helt fel. Jag tänkte ju som sagt tanken att ta in hunden, men vågade inte. Dels för att den kanske levt rövare och jag bor i lyhört hyreshus, dels för att den var så rackarns stor. Det är inte vältrafikerat här, det ligger lite avsides. Men jag var orolig att det skulle hända den något, så jag ringde för att polisen skulle hämta den. De sa inget om att jag kanske kunde förvara den, så då antog jag att det vore en dum idé.
 
Sv: Lös hund-situation

Antar att du menar att hundägarna INTE kan förvänta sig att andra ska ta ansvar för deras djur? I så fall tycker jag att man faktiskt har ett ansvar gentemot djuret - inte dess ägare. Det är ju lite som att säga att jag inte har ansvar för någon annans bortkomne unge. Varken ett barn eller en hund (ingen av dem har möjlighet att hjälpa sig själv) ska behöva sota för att mamma/pappa/matte/husse inte har koll, då tycker jag man som vuxen och människa får rycka in.
 
Sv: Lös hund-situation

Fast jag tycker att det är milsvid skillnad mellan barn & djur.
Jag tycker inte att man ska förvänta sig att en icke-hundvan människa ska ta in en stor främmande hund som man inte vet någonting om in i en lägenhet tillsammans med en stor lånehund som man heller inte känner tillräckligt.
Vad hade hänt om hundarna rykt ihop & skadat varandra? Vems ansvar hade det varit?

Hon tog ansvar, hon ringde polisen & det är ju faktiskt deras ansvar att hämta lösspringande hundar.

Antar att du menar att hundägarna INTE kan förvänta sig att andra ska ta ansvar för deras djur? I så fall tycker jag att man faktiskt har ett ansvar gentemot djuret - inte dess ägare. Det är ju lite som att säga att jag inte har ansvar för någon annans bortkomne unge. Varken ett barn eller en hund (ingen av dem har möjlighet att hjälpa sig själv) ska behöva sota för att mamma/pappa/matte/husse inte har koll, då tycker jag man som vuxen och människa får rycka in.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
24 25 26
Svar
511
· Visningar
13 843
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
39
· Visningar
1 675
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
728
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 716
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp