Ordet Barfota

orientalkatten

Trådstartare
När och varför använder man ordet Barfota på oskodda hästar ? Låter det trevligare än oskodd. Är en fölunge oskodd eller barfota. Ska hästen ha varit skodd för att tituleras barfota. Hur långt tillbaka i tid ska man gå då hästar utan skor var just det och inte kallades barfota.
 
För mig tycker jag barfota låter bättre än oskodd, då det senare mer cementerar bilden av att skor är det "normala" tillståndet. Fast jag logiskt förstår att barfota är liknande term.

Missförstå mig rätt, har inget emot att hästar är skodda (min är det just nu), men tycker det är tråkigt att människor slentrian-skor utan att fundera på alternativ. Detta med tanke på att det generellt är väldigt liten tid på dygnet som hästar faktiskt rids och att många går i gräshagar med mjukt underlag.

Sen från när det började användas har jag ingen aning.
 
Att bara använda oskodd låter ju som att skor är normen och det är den inte i alla kretsar. Språket förändras också rätt mycket även inom hästvärlden. Täckad/otäckad/naken är ju också språk som används på liknande sätt nuförtiden. Sen kan man alltid vända på frågan: Varför är människor barfota och inte oskodda?
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 458
Senast: Morces
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Miingla
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
639
Utrustning Jag undrar om någon här kan förslå ett par barfota boots till min nya häst som normalt går barfota utan problem. Men på vissa...
Svar
4
· Visningar
455
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp