Ordförståelse

farin

Trådstartare
Hur har era hundar det med ordförståelse och hur tänker/gör ni för att lära in nya ord?

Min vuxna hund är och har alltid varit väldigt ordklok. Hon skiljer lätt på olika kommandon och har lätt att ta till sig nya ord. Hon utför dock inte allt på första försöket, men jag antar att det mer beror på mig, tonfall, nån liten kroppshjälp som jag inte är medveten om som saknas eller liknande. Hon är överlag signalkänslig så jag får passa mitt kroppsspråk.

Unghunden är hennes motsats (här också 🙈😂). Det är svårt att få henne att koppla ett ord till ett beteende! Vi kan köra ett pass ena dagen och få till en rörelse med bara ord, dagen efter får vi börja om igen... Det hjälper henne absolut med handtecken, men i starten av varje pass behöver de vara väldigt tydliga.

Hjälp! Kom med era bästa tips för hundar med svårigheter med ordförståelse 🙏
 
Jag vet inte vad som är normalt, men jag upplever definitivt att min äldsta hund har lättare att lära sig ord och förstå när jag pratar än mellanhunden har. (eller så är det bara så att mellanhunden väljer att ignorera vad jag säger :p). Allmänt skulle jag säga att mellanhunden verkar föredra kroppsrörelser som kommandon, och bryr sig mindre om vad jag säger, medan den äldsta hänger med mycket mer i vad jag säger för ord (även saker som jag inte medvetet tränat in, som hon lärt sig av prat och situationer). Men jag skulle också säga att den äldsta allmänt är mer förarkänslig och uppmärksam på mig.
Men yngsta är än så länge för ung för att jag ska ha märkt åt vilket håll hon drar.
 
Jag märker jättestor skillnad både i hur snabbt de lär sig ord, hur exakta de är i sin tolkning, hur mycket de behöver hjälp av andra intryck för att förstå osv.

Vissa har svårt att lära sig skillnad på höger/vänster, andra lär sig både sina egna och andras kommandon på ett par repetitioner.

Generellt så tar jag bort kroppsspråkshjälper väldigt snabbt, just för att inte "kontaminera" inlärningen av ord. Jag vill att de lär sig lyssna utan att titta ganska omgående, annars är det inte användbart i vallningen.

Sen är många hundar mycket bättre på ordförståelse än vi tror, bara vi får till träningen så de förstår uppgiften. Så länge vi ger visuellt stöd så kommer hundarna att föredra det.
 
Jag vet inte vad som är normalt, men jag upplever definitivt att min äldsta hund har lättare att lära sig ord och förstå när jag pratar än mellanhunden har. (eller så är det bara så att mellanhunden väljer att ignorera vad jag säger :p). Allmänt skulle jag säga att mellanhunden verkar föredra kroppsrörelser som kommandon, och bryr sig mindre om vad jag säger, medan den äldsta hänger med mycket mer i vad jag säger för ord (även saker som jag inte medvetet tränat in, som hon lärt sig av prat och situationer). Men jag skulle också säga att den äldsta allmänt är mer förarkänslig och uppmärksam på mig.
Men yngsta är än så länge för ung för att jag ska ha märkt åt vilket håll hon drar.
Kan tillägga att jag i grunden mest kört rallylydnad med alla hundarna, och det är inga problem där med kroppshjälper. Och sedan utöver det lite lydnad, agility och en del annat (i de lättaste klasserna).

I mitt fall har det aldrig varit något större problem att mellanhunden har svårare med ord - de har bara varit olika, med olika sätt att kommunicera på. Ena hunden lyssnar mer på ord och är läser av mig och situationer mer, den andra vill ha mer kroppshjälper och är mindre brydd (om sånt i alla fall). Den ena hunden förstår när jag i prat säger att det är dags att gå och lägga sig, gå ut och gå eller liknande - jag kan prata med henne på ett annat sätt - den andra hunden behöver jag inte vara "försiktig" med vissa ord (typ mat, bil etc) om jag pratar eftersom hon ändå inte bryr sig om jag säger dem, annat än möjligtvis som rena kommandon.
 
Kan tillägga att jag i grunden mest kört rallylydnad med alla hundarna, och det är inga problem där med kroppshjälper. Och sedan utöver det lite lydnad, agility och en del annat (i de lättaste klasserna).

I mitt fall har det aldrig varit något större problem att mellanhunden har svårare med ord - de har bara varit olika, med olika sätt att kommunicera på. Ena hunden lyssnar mer på ord och är läser av mig och situationer mer, den andra vill ha mer kroppshjälper och är mindre brydd (om sånt i alla fall). Den ena hunden förstår när jag i prat säger att det är dags att gå och lägga sig, gå ut och gå eller liknande - jag kan prata med henne på ett annat sätt - den andra hunden behöver jag inte vara "försiktig" med vissa ord (typ mat, bil etc) om jag pratar eftersom hon ändå inte bryr sig om jag säger dem, annat än möjligtvis som rena kommandon.
Dina hundar låter lite som mina, den ena får man tänka sig för när man säger saker, den andra hör inte alls 😄
Jag kör också mest rallylydnad, men också lydnad. Nu är ju unghunden fortfarande ung 😊 och hon kan ju såklart mogna även i detta men fascinerande hur olika de är. Och utvecklande för mig i hundträningen 😄
 
Rätt bra ordförståelse. Kontrollerar ordförståelse i träning genom att stå bortvänd och ’stel som en pinne’ samt genom att rabbla andra ord (ex hunden får inte springa och ta leksaker som kastas innan jag säger ’JA!’ Och kan kasta och säga varmkorv, varsågod, du, hej innan JA! kommer)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 533
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 314
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 305
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp