A

Annie_87

Hej, jag är nu här på detta forum. Jag har börjat och ska köra in min ponny och tänkte att jag skulle in o läsa lite på körningforumet :idea: . Men en sak jag upptäckte ganska snabbt var att det var en väldigt massa ord jag inte förstod. Så jag undrar om ngn skulle kunna göra en liten ordlista. t ex däckel, draglinor, skakelhållare mm. Skulle vara väldigt tacksam för svar. :bow:
 
Sv: Ordlista

Välkommen hit!
Jag tror att du kan lära dig en hel del av att läsa gamla inlägg där det finns en hel del bilder.
PM´a mig annars din adress (post) så ska jag skicka en bild av en sele där delarna är inskrivna. Borde väl iofs finnas på någon sida på internet också!
Du kan också lägga en hundring på Anders Erikssons bok "utrusta hästen för körning", där finns många bra bilder!
Elisabeth Hjortvid har också skrivit en bok om körning, i bra fickformat, minns inte riktigt vad den heter, "Körning med häst" tror jag.
Har du häst att köra med? I så fall vad för häst, och är den inkörd eller ska du börja?
Lycka till!
Lotta
 
Sv: Ordlista

Hej, tack för svaret. Jag funderar på att köpa den där boken av Anders Eriksson. Jag har ett new foreststo som jag haft i fem år. vi har sysslat med det mesta. Så nu hade jag tänkt att vi ska börja köra också. Har tömkört mycket innan och tänker ta det väldigt lungt, så att hon bygger upp sitt självförtroende. Har ni något tips eller något ni tycker man ska tänka på när man kör in en häst?
 
Sv: Ordlista

Hej och välkommen! :D :D

Det finns mycket att lära om körning och visst har det sina svåra stunder, men ändå, så roligt det är! :)

När man kör in tycker jag man ska ta det lungt och gärna gå den långa vägen genom att skrammla med saker bakom, använda draglina och lös skakel mm mm. (Före det ska ju hästen vara träns van, sel van mkt tömkörd och gärna mer eller mindre trafiksäker!)
Man ska ju se till att hästen inte blir skrämd. Man håller sig på den gräns då hästen accepterar och går över den lite mer för vare gång. Man ska ju inte börja där man slutade utan alltid ta en steg tillbaka och se till att hästen är med på noterna och har lärt sig.

Mvh Lisa
 
Senast ändrad:
Sv: Ordlista

Hej, tack för de bra råden. Ska tänka på det du skrev. :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 910
Senast: Mkb
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 479
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 990
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp