Örebro 3 Juni

Sv: Örebro 3 Juni

Okej, du får hålla koll efter oss då :) Två ponnyer med från stallet. Diesel, en D-ponny som ska gå Debutanten, och Brolötens Cinnabar RC 1265, D-ponny som ska gå Lätt :)

Snabbversion. Kan bli en utförligare i mitten av juni eller så ;) Nåja. Vi ska aldrig mer dit. Maken till urusel organisation har jag aldrig någonsin stött på. Virrigt och ingen hade någon som helst koll. Dressyrprotokollen var försvunna, resultatet kom aldrig, kasst underlag på terrängbanan, veterinären var inte på plats som hon skulle. Ja, lite av det hela.

Cinna och Jennifer blev uteslutna i terrängen. De gick prickfritt och på tiden fram till hinder 10 tror jag det var. Där fick de tvärnita då ryttaren innan trillat av och vad jag förstod var Jennifer och Cinna ifatt dem ganska direkt. Hästen for iväg mot mål och såg rätt nöjd ut ;)
Sen blåstes Jennifer och Cinna igång igen men då var rytmen störd hos både häst och ryttare. Dock var vi tveksamma till om hon skulle få stopp på det första då Jennifer inte ens försökte hoppa det hindret. Men det spelar ingen större roll heller. Cinna var pigg och fräsch tävlingen igenom trots att hon fick tre separata framridningar och en hel del väntan pga den totala förvirring som rådde.
Efter dressyren låg de fyra, trots att domaren var något av det snålaste jag sett. Två ekipage kom under 60 straff :eek: Cinna gick på 48 straff förra helgen, visserligen debutant men skillnaden är inte så stor, och nu gick de på 63 straff. Så högt har de aldrig legat.
Sen fick de 4 fel i banhoppningen, Jennifer red för dåligt till ett hinder.

Jag tror, bara tror, att hade de inte blivit avblåsta hade de kanske fått max ett stopp och kanske lite tidsfel. Men det spelar egentligen ingen roll det heller. Vi vet att de mkt väl har kapacitet för klassen och det blir Lätt nästa gång också. Dock inte förrän i slutet av juli som det ser ut nu. Nu blir det istället hoppning och finslipning av dressyren.
I terrängen var det bara en av de 16 som gick nolla. I debutanten gick tre av 26 nolla.

Det mest intressanta med dressyrpoängen var att de fick en 4:a på avslutande halten med hänvisning till att de inte stod still. På filmen står de blickstilla med alla fyra benen rakt ner i 6-7 sekunder. Dressyr är en mycket underlig sport :smirk:

Stallets andra ryttare debuterade ju ft och det var lite jobbigt med all röra som rådde. De gick iaf på 64,5-4-18,8 så det var helt okej :)
Hans kondination och galopp är inte vad den borde vara men det är ju lätt att träna upp.

sådär många uteslutna var det för 3 år sedan när jag debuterade lätt också! Fast MÅÅÅNGA blev uteslutna i hoppningen pga. ett dumt underlag, då. I terrägen kom jag till 3:e hindret och en hemmakompis till 4:e (och våra hästar var inte kända för att vägra!) så nått var ju fel! och jag tror det var ungefär lika många som nollade som det var nu :p

Nått mystiskt med Örebro, alltså!

håller med om dressyren - det är så j**la tråkigt att det är sån himla bedömningssport! Har man inte hästen som faller domaren i smaken=nerdragna poäng! TRAGISKT! synd att man föll för det där med fasta hinder ;)

Japp, det är därför jag inte åker dit mer...:mad: Så här har det pågått i flera år på det där stället, med uruselt underlag, för många djuplandningar och en organisation som är sanslöst dålig.

När Örebro började ha tävlingar nån gång på 90-talet var det en helt fantastisk plats att åka till. Supertrevliga arrangörer, bra bana (den gamla som tydligen Huntingen gick på i år) och kul tävling i största allmänhet. Väldigt tråkigt att det så totalt spårat ur nu.

Jo, vi har förstått det. Jag läste här på Buke om några som var missnöjda men hoppades att de tagit åt sig av kritiken. Så tycks det inte vara :mad:
Synd när det ligger på lagom avstånd hemifrån, cirkus 1,5 timme är helt okej att köra. Också vid klockan 6 på morgonen ;)
Vi hade tänkt åka på deras tävling där i höst men det blir det inte nu. Vi sa att vi hellre åker dubbelt så långt till Baståsen, Tranemo, Botkyrka eller dylikt!
Cinna brukar inte stoppa i terrängen, har faktiskt aldrig hänt på tävling och knappt på träning heller vad jag vet. Och hinderhöjden bryr hon sig inte om så det var något.
Velata hade tvärnitat efter hinder nr 4 och vägrat gå längre. De skulle heller aldrig åka dit mer. Jag pratade med en hel del som sa samma sak...

oj vad tråkigt. lät inte så roligt!!

Jag har tävlat i örebro 3 ggr (2000-2001) o tycker de är en mysig plats.
Banan är lite tråkig iofs då de blir mkt snirkligt o inbjuder inte till nå långa galopper.
Men aldrig haft problem med hinder eller tid där.

Dressyro hoppbanan har aldrig avrit ngr problem..

Här var nog de flesta felfria i hoppningen, någon hade 8 fel och ett par hade 4 fel. Det är ju ingen katastrof något av det.
Sen är det något konstigt kan jag tycka när bara en av 16 nollar terrängen. Jag vet inte exakt hur alla ponnyer gått tidigare men en del kände jag igen från hopptävlingar.

Som tur var så var ju domaren lika hård mot alla. Det är iaf bättre än att de släpper upp poängen i slutet. Men ändå, jag såg ju några dressyrritter och jag har ju sett några tidigare också. Jag trodde nog att Cinna skulle landa på iaf 62-65%. Lite segt såg det ut, Cinna går bäst ute och deras dressyr gick i ridhus, men jag tyckte att det såg stadigt ut. Jennifers hand svajade lite men ingen katastrof där heller. Nåja, kapaciteten finns för minst Lätt klass och det blir det i Åkerbo i juli. Den terrängbanan brukar iaf få beröm ;)

Nej, vi hade gott hopp om en placering inför dagen. Efter dressyr och hoppning också.
Jag har tävlat hoppning både på Latorp och Karlslund tidigare och det har funkat bra men det här var nog mer än de mäktade med. Alldeles för mkt som inte funkade för alldeles för många.
Hoppbanan var dammig men det är ju så det blir när det inte vattnas när solen gassar. Det störde vi oss inte på iaf. Däremot var det klar vrickningsrisk i terrängen på flera ställen enligt Jennifer, och några till. Jag kunde tyvärr inte gå terrängbanan pga deras virrighet. (Fick stå med Cinna och vänta på veterinären.)

Jag var också där och tävlade igår.Terrängtiderna kom sent och starten blev skjuten och ingen visste något. Efter 100 klassen skulle det vara 20 min paus och sen skulle Msv B kat C gå ut. Men det var lång fördröjning och ingen sa något. Min ponny brukar oftast klara tiden i terrängen men när jag hoppade hinder 12 (då var det två hinder kvar) och då var min klocka på 3 minuter. Sen är min ponny lite kräsen så hon gillar inte alltid det där med vatten så där stoppa jag ut mig. Men det är den svåraste lätt klass jag ridit hittils.

En kompis som var där som red Sm i fjol red Msv B nu (kat.D) sa att det var en svårare Msv än vad hon brukar rida.

jag var ju också där! riktigt nöjd med dressyren, domaren var sträng.("det är NOG en fin häst" stod det bla på kommenteren..haha nollade hoppningen. i terrängen smet hon förbi ett hinder, eller ja jag tror inte hon fattade att det var just DET hindret vi skulle hoppa, hon var fokuserad på ett längre fram o jag red lite dåligt. men hoppade när jag red på det igen (spetsen) klarade då inte tiden, annars hade jag gjort det. väldigt retligt att jag red dåligt där för annars hade vi kommit 5:a (om OM....:angel: )men som sagt underlaget var inte det bästa. o dåligt att dom inte meddelade att terrängstarten var flyttad. det är för många kockar..

Var det dig jag pratade med som höll i Cinna?
du vet jag var lite stressad när jag skulle in till banhoppningen så jag hann ju inte prata.

Jepp, Cinna är som tur är lätt att känna igen ;) Även om det var flera gulingar i Örebro :)
Jag förstod att du var lite jäktad, just då hade vi det väldigt lugnt. Tyvärr för Cinna som fick en extra framridning :mad:

Kul att du är nöjd iaf. Vi är lite (läs jätte-) irriterade på organisationen. Det var alldeles för rörigt och många funktionärer hade ingen koll på någonting.
Om är ett besvärligt ord ;) Hade Cinna och Jennifer gått som de brukar göra så hade de blivit placerade. Men men, sånt är livet.

För Jennifer och Cinna var det ju debut i Lätt klass så huruvida banan var svår för att vara Lätt har vi ingen aning om. De var ju klockrena och på tiden fram tills de blev avblåsta så hade de inte blivit avblåsta hade det nog gått bättre. Tror vi iaf.
Nåja, sånt är livet och vi är nöjda med Cinna. Irritationen ligger på organisationen som störde allt vad uppladdning heter. Nu blir det hopptävlingar fram till Åkerbos julitävling :)

Jotack, det var rätt svårt att ha koll när man aldrig fick veta ngt:mad:

När jag stod hinderdomare så ropade en tjej gång på gång efter hinderdomarprotokoll...men fick inget svar...samma sak med klasserna-hur de började o slutade...inget svar...skitdåligt faktiskt. Ingen visste var framhoppningen var. Vår 20 min kissepaus gick åt till att försöka veta vad vi skulle göra härnäst...

Jag hade sagt till 2ggr att jag behövde åka senast kl 18. Sen stod jag ensam vid mitt hinder och när klockan var 17:10 sa jag i radion att jag måste gå SENAST kl 18 och att jag var ENSAM på mitt hinder - inget svar. 17:40 upprepar jag mitt meddelande och får då till svar att en kommer ut till mig då. 18:05 kom det en...:crazy:

Vart hittade du Åkerbos tävling?
Jag har alltså hittat nu men bara på hemsidan.
De finns ju inte med om man söker på www.ridsport.se :mad:

Om man inte är så insatt så är det ju jättesvårt att veta var man ska leta ju.
Men det här är ju kanon...då har jag lite fler chanser att kvala!!:banana:

På SvRF:s hemsida, fast det är ponny 28-29 juli. Häst är början av juli, vet inte exakta datumen men det är första helgen iaf :)

Nej, det är ju inte bra för vare sig ryttare, hästar, funktionärer eller föräldrar/medföljande när ingen vet vad som ska ske härnäst.
Vi gick och frågade efter det mesta i sekretariatet men de tycktes inte heller veta så särskilt mycket :(

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 019
Senast: Mli
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ska röja lite idag, i morgon och på onsdag, så får städtjejen trolla på torsdag... Varit en sväng förbi rehab och testat en "moto...
Svar
0
· Visningar
242
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år... 2
Svar
25
· Visningar
3 983
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V