WhoIsItAgain

Trådstartare
Hej Bukefalister i Örebro.

En spinnoff på min Umeå-tråd. Samma jobb kommer att finns senare i Örebro (kommer bara finnas på 7 orter i Sverige framöver). Där har jag iof tillbringat 2 år av mitt liv. Men det var mer än 20 år sedan. Saker lär ha ändrats :). Kvar som jag känner igen är väl typ Slottet och Svampen :D En annan fördel är, det är närmare till Dalarna (men med mindre snö än i Umeå)

Men nu mina frågor.

Hur lätt/svårt är det att få en hyreslägenhet i Örebro? Då de också är en studentstad kan jag tänka mig det är lite svårt kanske?
Vilka områden ska man undvika om man kan när det gäller boende?
Vad ligger hyran på på en normalstor 2:a?
Någon som vet hur det ser ut med veterinärer? Jag har smågnagare och tyvärr erfarenheten att det finns få kunniga inom detta område ibland.

Det var väl mina frågor så till en början. Ni får gärna berätta mer om ni kommer på.

Hur lätt/svårt är det att få en hyreslägenhet i Örebro? Då de också är en studentstad kan jag tänka mig det är lite svårt kanske?
Någon som vet hur det ser ut med veterinärer? Jag har smågnagare och tyvärr erfarenheten att det finns få kunniga inom detta område ibland.

Det var väl mina frågor så till en början. Ni får gärna berätta mer om ni kommer på.

Till de stora, typ ÖBO, gäller kösystem så det kan vara svårt att komma in som ny, särskilt om man vill undvika slummen. Det finns dock gott om privata hyresvärdar och där är enklare. Man kanske kan tänka sig bo lite utanför i en period och då är det också lättare.
Jag skulle aldrig bo i Vivalla, Vargberga, Oxhagen eller Brickebacken. Verkligen inte Vivalla. Hyror har jag inte sån bra koll på, beror på var man bor.

Örebro djursjukhus och Analysen tar emot smådjur, sen är det inte jättelångt till Strömsholm om det är något komplicerat.

Kommunala bostadsbolaget ÖBO har ganska långa köer (om man inte kan tänka sig de mindre attraktiva områden som nämns ovan, vilket jag inte skulle rekommendera att bo i..) tror de har näringslivsförtur men man kan ju bli erbjuden en lägenhet i ett område man inte vill bo i och då är väl den inte till stor nytta, det är väl bara ett erbjudande man har rätt till.

Veterinärer har jag dålig koll på, varit på Annalysen med min hund men bara för besiktning och ögonlysning, har närmare till djursjukhuset i Kumla där jag varit ett par gånger på jouren och har varit nöjd!

Jag bodde i Brickebacken och det kan jag inte rekommendera. Flyttade sedan till Varberga där jag stortrivdes! Hade en etta med sovalkov och stort kök som kostade 1800. Skulle däremot undvika vivalla.

Ställ dig i kö redan nu om det ev är så att du ska flytta. Kostar inget och det behövs som sagt mycket kötid till de bästa områdena.

En spinnoff på min Umeå-tråd. Samma jobb kommer att finns senare i Örebro (kommer bara finnas på 7 orter i Sverige framöver). Där har jag iof tillbringat 2 år av mitt liv. Men det var mer än 20 år sedan. Saker lär ha ändrats :). Kvar som jag känner igen är väl typ Slottet och Svampen :D En annan fördel är, det är närmare till Dalarna (men med mindre snö än i Umeå)

Men nu mina frågor.

Hos ÖBO är det som sagt kö som gäller och till de populära områdena är det ofta 10 års kö. Dock finns det flera privata värdar där det är enklare att få bostad. Det byggs även en del just nu och där kan man ha tur att få en. Hyrorna är höga däremot. För en icke nyproducerad tvåa ligger hyran på 4000-6000 kr/mån medan de nyptoducerade kan landa på 9000-10 000 kr/mån.

Jag tror jag bott i varenda ghetto som finns i Örebro och det enda jag absolut inte skulle flytta tillbaka till är Vivalla. Den stadsdelen är på väg att gå förlorad. Varberga renoveras och fixas till för tillfället. Där trivdes jag rätt bra. Brickebacken funkade också, på den tiden jag var student. Husen på Björkrisvägen är dock sålda till Västerstaden och sköts sådär, så den gatan skulle jag undvika.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 276
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 673
Senast: Gunnar
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 247
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka