Original eller kopia?

Går i första hand på ursprungsland, ekologiskt etc. Är det likvärdigt så efter pris så då blir det ju rätt mycket butikernas egna. Tycker ofta inte det är stor kvalitetsskillnad.
De två stora undantagen jag kommer på är senap och blöjor.
 
Som fd anställd på ICA vet jag mer än vad jag vill om EMV... så det ska mycket till innan jag köper EMV. Det är ett skitbra sätt för jättarna (ICA) att pressa priserna hos producenterna (dvs bönderna) precis som de vill och när producenterna försöker få upp priset för att överleva kliver ICA vidare om det inte passar dem. Marginalen på dessa varor är i allmänhet ohygglig.

Bra mat måste få kosta. Dvs jag köper svenskt så långt det går och försöker undvika EMV. Givetvis köper jag EMV om det står mellan svenskt EMV och utländskt annat märke. Ekologiskt är jag i allmänhet tveksam till eftersom jag inte tycker om politiken bakom många av märkningsorganisationerna och producenterna. Dessutom fattar jag inte hur äpplen från Nya Zeeland kan få vara eko...
 
Egentligen är jag emot EMV men ska villigt erkänna att jag ändå köper en förfärande stor andel sådana. Av vissa varor tycker jag helt enkelt att EMV är bättre än övriga alternativ som jag testat (tex Icas falukorv).
 
Rätt sällan EMV faktiskt, har mina märken som jag gillar och har oftast blivit besviken om jag bytt av snålhet någon gång.
 
Jag handlar mest på Willys och köper Garant om det i övrigt uppfyller mina krav, t ex deras ekologiska svenska mjölk. Svenskt är viktigt för mig och jag köper oftast ekologiskt.
Vissa varor som spagetti och ketchup köper jag efter märke, köper man billigare är det oftast så lite man sparar in att det inte är värt smakförsämringen.
 
Jag varierar beroende på vad jag föredrar. Tycker Ica har jättegoda strutglassar till bra pris och bäst bindor. Köper gärna Garants drickyoghurt och varmkorv, grillkorv ska vara Scan, köper alltid Eldorados ris, har inte ens vågat prova nån annan färskost än Philadelphia eller annan cottage cheese än Keso.
 
Jag varierar beroende på vad jag föredrar. Tycker Ica har jättegoda strutglassar till bra pris och bäst bindor. Köper gärna Garants drickyoghurt och varmkorv, grillkorv ska vara Scan, köper alltid Eldorados ris, har inte ens vågat prova nån annan färskost än Philadelphia eller annan cottage cheese än Keso.
Angående Keso så är alla varianter som jag sett producerade vid samma mejeri. Tror inte de har olika produktionslinjer där som ger skillnad på produkt beroende på vilken bytta det ska packeteras i. Och jag tror inte heller att bönderna får olika betalt för sin inlevererade mjölk.
 
Angående Keso så är alla varianter som jag sett producerade vid samma mejeri. Tror inte de har olika produktionslinjer där som ger skillnad på produkt beroende på vilken bytta det ska packeteras i. Och jag tror inte heller att bönderna får olika betalt för sin inlevererade mjölk.
Sedär! Kanske läge att prova nåt billigare då :)
 
Jag väljer vad jag vill ha av varje produkt. En blanding av miljöhänsyn, pris, lokalt/svenskt/andra bättre och sämre produktionsplatser, egenskaper som konsistens, smak osv.

Tänker liksom inte att jag favoriserar eller ratar något pga just vem som äger det specifika märket.
De som inte ägs av butikskedjorna ingår oftast i andra ännu större koncerner, så kan inte direkt se att det skulle vara bättre ur konsumentperspektiv.
De utpräglade lågprismärkena är sällan prisvärda, men andra märken i "grundsortimentet" tycker jag ofta är det.
 
Mitt största problem är vad som alls går att få tag på i butikerna.
Coop har sju olika sorters torsk, men ingen sej. Så det måste man lära sig att ta när man är på Willys. Medan havrekross bara finns på coop. Och nu senast upptäckte jag att ingen butik i hela stan längre säljer korngryn. Istället finns fem olika sorter av någon ny grynblandmix som är smaksatt och förpreppad typ "häll på varmt vatten och ät inom x minuter", med väldigt mycket design på paktetet. Kilopriset är 100 kronor högre.
De varor som gör det möjligt att faktiskt äta bra med liten ekonomi håller på att försvinna ur butikerna.

Jag tycker det är viktigare att kunna välja mellan sej och torsk, än mellan sju olika sorters torsk. Och att det räcker med fyra smaker på lyxgrynen om det gör det möjligt att få ha en olyxig sort med bland alternativen. (som dessutom är den enda som går att använda till gröt och bakning; så det är funktionalitet som försvinner inte bara en prisfråga)
 
Det varierar lite beroende på produkt. Väljer baserat på land, pris och smak. Svenskt kött är självskrivet men varor som inte går att ta fram i Sverige pga tex klimat osv väljer jag istället efter smak och pris. Om den dyrare varianten är märkbart godare blir det den, är det ingen skillnad väljer jag det billigare.
 
Jag varierar beroende på vad jag föredrar. Tycker Ica har jättegoda strutglassar till bra pris och bäst bindor. Köper gärna Garants drickyoghurt och varmkorv, grillkorv ska vara Scan, köper alltid Eldorados ris, har inte ens vågat prova nån annan färskost än Philadelphia eller annan cottage cheese än Keso.
Åh då tipsar jag om att prova eldorados färskost :love: godast av alla färskostar jag har smakat :) Men bara den vanliga varianten, light varianten är inte god.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
9
· Visningar
745
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 012
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Nu blir dethär lite diffust. Tydligen har företagets HR bestämt sig för att arbeta hemifrån dagarna innan påsk. Jag blev informerad av...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 756
Senast: Sassy
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
881
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp