Orkar inte ha det såhär mer..

Sasse

Trådstartare
Jag vet inte om jag orkar med det här livet mer, jag mår så dåligt, orkar inte förmå mig att ta tag i något och får ångestattacker och gråter av minsta lilla motgång.

Jag vet att jag borde ringa efter hjälp men jag förmår mig inte ens till det, jag vill inte erkänna för någon annan att jag är deprimerad och inte orkar mer, jag har aldrig talat om för någon hur dåligt jag mår eller att jag mår dåligt överhuvudtaget. Om någon kommer fram och frågar hur jag mår så slår jag bara bort dom och säger att allt är bra. Jag bara förtränger mina problem och låtsas att allt är ok.

Jag vill inte heller prata med mina närmaste om det, vill inte att någon ska oroa sig. Jag har inte heller så många vänner, speciellt inte som jag tror skulle förstå det här. Jag har en vän som mått dåligt tidigare, men hon mår bra nu och jag vill inte dra ner henne i min skit. Familjemedlemmar, nej. Åtminstone min mamma är av typen att hon inte förstår depressioner och det är väl bara att rycka upp sig. Jag vet inte var jag ska vända mig när jag inte heller förmår mig att ringa ett samtal (telefonskräck dessutom).

Jag orkar verkligen inte, jag hatar allt med mitt liv och har "alltid" varit deprimerad, när jag mår som sämst vill jag skära mig och dämpa ångesten. Men jag vågar inte, har alltid varit skiträdd för vassa saker och kan inte förmå mig att ta det steget att börja skära mig heller. Jag klarar fan inte ens av det simplaste.

Kan inte heller bestämma mig för om jag vill ha hjälp eller om jag bara vill dö. Det känns på något vis som om jag måste välja, helst idag. Gjorde något jag inte är så stolt över igår och det lär bita tillbaka idag, jag är så jävla rädd att bli avslöjad för att må dåligt att jag hellre tar mitt liv och slipper oförståelsen kring det. Men jag vill samtidigt inte dö, eller vågar inte ta steget och ta tag i det, det är väl delvis därför jag skriver här. Vad gör man när man mår dåligt men inte vill erkänna det eller störa andra med det?

Ber om ursäkt för osammanhängande inlägg..
 
Sv: Orkar inte ha det såhär mer..

Vet du vad?
Det är alldeles alldeles okej att må dåligt. Ingen kan tala om för dig att du ska rycka upp dig och ingen har rätt att bestämma hur just du ska må.

Vi gör alla lite förhastade saker ibland som biter oss där bak efteråt. Det är faktiskt okej det med. Det är en del av livet, det är så vi växer som människor.

Vill du prata med någon utomstående som bara är där för att lyssna så skicka mig ett pm så får du mitt nummer. Jag har också stått där med kniven men fegat ur (som väl är) för att jag egentligen velat ha livet. Det är många år sedan nu så mig behöver du inte vara rädd för att dra ner i skiten. Jag är bra på att lyssna och bara vara.

Jag bor i skåne jag med om du känner att du skulle vilja träffa ngn ansikte mot ansikte istället.

Stor kram
 
Sv: Orkar inte ha det såhär mer..

Sasse, du har valt. Beslutet är fattat - du skrev ju och berättade här på Buke!

Att erkänna att man mår dåligt? Det är inte en rättegång, den som mår dåligt har inte gjort något fel och behöver inte heller vara "svag" om man nu ens kan tala om stark och svag när det gäller mänskliga egenskaper.

Om du kan tänka dig att prata med din vän som har mått dåligt tror jag att det är bra. Hon kan hjälpa dig med just frågan om vart du ska vända dig så att du kan få hjälp. Bara hjälpa dig att hitta och slå ett telefonnummer.

Kram!
 
Sv: Orkar inte ha det såhär mer..

Du vill ha hjälp. Döden är ett skit alternativ, det kommer du märka när du börjat
må bättre.
 
Sv: Orkar inte ha det såhär mer..

Jag vet att jag borde ringa efter hjälp men jag förmår mig inte ens till det, jag vill inte erkänna för någon annan att jag är deprimerad och inte orkar mer, jag har aldrig talat om för någon hur dåligt jag mår eller att jag mår dåligt överhuvudtaget.

Då är det på tiden att du gör det!

Jag vet inte var jag ska vända mig när jag inte heller förmår mig att ringa ett samtal (telefonskräck dessutom).

Kolla på landstingets hemsida så kan du där ta reda på vart du ska vända dig. Om du inte orkar själv, eller har någon som kan fixa det åt dig, så kan jag ringa om du vill. Jag är rätt van vid att fixa hjälp för dåligt mående. PM:a om du vill!

Jag orkar verkligen inte, jag hatar allt med mitt liv och har "alltid" varit deprimerad, när jag mår som sämst vill jag skära mig och dämpa ångesten. Men jag vågar inte, har alltid varit skiträdd för vassa saker och kan inte förmå mig att ta det steget att börja skära mig heller. Jag klarar fan inte ens av det simplaste.

Var himla glad för att du inte börjat skära.

Kram!
 
Sv: Orkar inte ha det såhär mer..

Tack så mycket för ert stöd!

Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra, eller egentligen har jag väl det men det är så svårt att ta det steget. För mig handlar det om ett erkännande, jag känner mig svag och usel över att må dåligt, att inte orka ta tag i mig själv.

Jag bor dessutom hos mina föräldrar av olika anledningar, klarade inte av att vara där när de kom hem så nu har jag flytt. Men jag måste ju dit så småningom eller åtminstone höra av mig så dom vet vad som händer. Och kniven har jag med mig, jag kunde inte lämna den.. men jag kommer nog inte använda den, har just nu mest ångest över att "erkänna" att jag mår dåligt och försöka få hjälp.

Tack både TLV och Niyama, kommer antagligen pma er båda när jag känner att jag "vågar".
 
Sv: Orkar inte ha det såhär mer..

Gällande vård börjar man vanligtvis på VC. De kommer tro dig, de kommer ta dig på allvar. Går ofta att boka tid via "mina sidor" så behöver du inte ringa, eller be Niyama som så snällt erbjöd sig :)
 
Sv: Orkar inte ha det såhär mer..

Då är det på tiden att du gör det!



Kolla på landstingets hemsida så kan du där ta reda på vart du ska vända dig. Om du inte orkar själv, eller har någon som kan fixa det åt dig, så kan jag ringa om du vill. Jag är rätt van vid att fixa hjälp för dåligt mående. PM:a om du vill!



Var himla glad för att du inte börjat skära.

Kram!

:bow: himla bra svarat! Du skrev det jag själv tänkte skriva, men betydligt bättre formulerat! :)

TS- även jag finns här! Vi är många som är/har varit i din situation - jag är en av dem, och jag vill att du ska veta att även jag finns här om du vill prata av dig, få hjälp eller stöd med något - eller vad som helst! Stor kram!
 
Sv: Orkar inte ha det såhär mer..

+ whwycd

Tack återigen! Jag har pmat Niyama, kan inte riktigt förmå mig att ringa själv. Det verkar inte gå att boka tid till kurator via nätet på min VC, går man kanske genom en sköterska först?

Vet inte riktigt var jag ska ta vägen nu. Sitter i bilen i skogen. Måste hem någon gång men är inte riktigt redo att bli ifrågasatt.
 
Sv: Orkar inte ha det såhär mer..

Ofta kan man boka tid hos sin vårdcentral via Mina vårdkontakter på nätet. Då slipper du ringa. Vet att det känns svårt att berätta hur man mår när det är så men du behöver hjälp,låter det som.
Styrkekram till dig!
 
Sv: Orkar inte ha det såhär mer..

Djupa andetag. Just nu är fokus nr 1 att överleva. Du klarar detta! Släpp tankarna på vad familjen kommer tycka iaf just nu. De får väl tycka vad de vill? Faktum är att jag tror inte heller att de bara rycker på axlarna. Inte om du verkligen berättar. Men känn ingen press med den saken. Bra att Nyiama kan hjälpa till! Klokt att ha en vid sin sida :). Och personer som jobbar inom psyk ser liknande fall iprincip dagligen och det är inget konstigt att må dåligt -depprimerad. Däremot ska man _du_ söka hjälp. Det är jätteviktigt!
 
Sv: Orkar inte ha det såhär mer..

Man får så vitt jag vet alltid träffa en läkare först och det är isf via dem man får en samtalskontakt, kan ju vara så att du behöver annan hjälp också, en eventuell tablettbehandling, men det är ju något som du och läkaren kommer att prata er fram till. Eller så kan du bli vidareremitterad till psyk, men det märks, och du kommer inte bli tvingad till nånting av varken till tablettbehandling eller psyk.
 
Sv: Orkar inte ha det såhär mer..

Inte skämmas för att du mår dåligt, vem fan skäms över cancer? Det är så synd att psykisk ohälsa inte bara är jobbig som den är, den är stigmatiserad och på något vis skämmig också fast det borde inte vara så. Alls.

Skäms inte. Om dina närmaste inte förstår, vilket jag tror att de gör om du verkligen vågar berätta, så finns hela bukefamiljen här med dig.
Du klarar detta.
 
Sv: Orkar inte ha det såhär mer..

Inte ska du sitta i skogen och må dåligt!

Åk hem istället och berätta hur du mår. Du behöver inte skämmas för att du mår dåligt och behöver hjälp att ta dig ur det här!

Hade du varit i min närhet hade du fått komma hit en stund tills du vågat dig hem igen. Å jag kan inte åka till dig heller, mannen jobbar inatt. Annars hade jag kommit och gett dig en lång varm kram!
 
Sv: Orkar inte ha det såhär mer..

Tack så mycket för ert stöd!

Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra, eller egentligen har jag väl det men det är så svårt att ta det steget. För mig handlar det om ett erkännande, jag känner mig svag och usel över att må dåligt, att inte orka ta tag i mig själv.

Kände mig svag och usel för att jag var deprimerad gjorde jag med, men vet du? Jag har aldrig tänkt så om någon annan som mått dåligt.
Det är okej att må dåligt, du är inte sämre för det. Ha inte för höga krav på dig själv, man måste inte alltid vara stark och glänsande, ingen människa klarar det.

Jag bor dessutom hos mina föräldrar av olika anledningar, klarade inte av att vara där när de kom hem så nu har jag flytt. Men jag måste ju dit så småningom eller åtminstone höra av mig så dom vet vad som händer. Och kniven har jag med mig, jag kunde inte lämna den.. men jag kommer nog inte använda den, har just nu mest ångest över att "erkänna" att jag mår dåligt och försöka få hjälp.

Tack både TLV och Niyama, kommer antagligen pma er båda när jag känner att jag "vågar".

Första stegen är redan tagna genom att du skrev här på Buke, andas, låt Niyama hjälpa dig och ta det vidare därifrån. Stöd kommer du alltid få härifrån vid behov, jag har varit där du är, gått igenom hela skiten och kom segrande ur den. Vill du prata om något så är det bara PMa mig.

Och var glad att du inte tagit steget att skära dig. Det är inte värt det.
 
Sv: Orkar inte ha det såhär mer..

+ whwycd

Tack återigen! Jag har pmat Niyama, kan inte riktigt förmå mig att ringa själv. Det verkar inte gå att boka tid till kurator via nätet på min VC, går man kanske genom en sköterska först?

Vet inte riktigt var jag ska ta vägen nu. Sitter i bilen i skogen. Måste hem någon gång men är inte riktigt redo att bli ifrågasatt.

Jag tycker att du ska åka till en akutpsykmottagning i din närhet. Eller ring i alla fall. Här finns ett akutteam som kan åka ut vid behov också. Om du nu mår så dåligt att du överväger att skada dig själv så tycker jag inte att VC är lösningen här och nu. På VC kan du påbörja behandling, tidigast imorgon, men på akutpsyk hjälper de dig att hantera vad du går igenom nu. Du behöver båda om du inte hamnar hemma hos någon nu inatt som förstår och har tid att vara med dig, fysiskt, tills du känner att det lättar lite.

Föräldrarna behöver inte veta, i alla fall inte just nu, om det så att du känner att det är något som förhindrar dig att söka hjälp. Skicka ett sms om att något kom upp och att du troligen kommer hem först efter jobbet imorrn. Skyll på att du åkte till nån bukepolare här för att dricka ett par glas vin och snacka skit och att du sov över på soffan för att köra hem. Eller nåt. Akutpsyk får inget säga. Eller nån annan vårdmottagning heller, för den delen.
 
Sv: Orkar inte ha det såhär mer..

Var i Skåne bor du? Är du inte långt borta från mig så får du gärna komma hit. Du kan skicka ett PM isf så kan vi prata där :)
 
Sv: Orkar inte ha det såhär mer..

Har du fått hjälp så du har någonstans att vara? Jag har inga bra råd, men det har du fått redan, så nöjer mig med att skicka en stor kram! Det är bara att höra av dig om du behöver någon att prata med! Kram!
 
Sv: Orkar inte ha det såhär mer..

Det är inget fel med att må dåligt, och du blir inte mindre värd i någon annans ögon om du gör det. Ingen är på topp alltid, och ibland är man på botten och vänder. Man får försöka ta en dag i taget, och omge sig med personer man kan prata med, hitta på saker med, bara sitta tyst med för sällskaps skull osv. Vänner är även användbara i svåra tider och jag tror inte att någon skulle dras ner i dina problem bara för att du berättade. Utan istället tror jag att de hade stöttat dig och försökt hjälpa dig upp.:)

Var glad för att du inte börjat skära dig, du får bara fula ärr för livet. Fråga mig, jag vet. Jag har varit på botten och vänt flera gånger så jag vet hur jävla skit man kan må. Men man får aldrig någonsin bli ensam i sitt mående, speciellt inte om man tänker på att skada sig eller att ta livet av sig. Jag bor också i Skåne, och vet hur det är att må som du gör och hur tungt det är. Vill du prata eller träffas så släng iväg ett pm!

Styrkekramar till dig! Och kom ihåg att det är okej att känna som du! Det är inte fel på något sätt!
 
Sv: Orkar inte ha det såhär mer..

*kl*
Det kanske är små löjliga citat men sånna små grejjer hjälper mig i mörkret.

"Depression är inte ett tecken på svaghet, det är ett tecken på att försökt vara stark för länge"

"Ingenting varar för evigt, inte ens det som är riktigt jobbigt."

"Rockbottom is a good solid ground and a dead end street is just a place to turn around"
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 516
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
766
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp