Bukefalos 28 år!

Oro för varg

Få anmälningar om illegal jakt leder till åtal​

Christer Jarlås är åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål där man utreder jaktbrott. Han håller med om att de är svåra att jobba med.

” Det finns i stort sett aldrig några vittnen,” säger han.

” Om man råkar känna till brott berättar man inte. Jag vet fall där det förekommit jakt i närheten av fastigheter. Men ingen säger att de hört något.”

Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har statistik över antalet brottsmisstankar om illegal rovdjursjakt. Då rör det sig om illegal jakt på alla rovdjur och inte bara varg. Ett enskilt ärende kan innehålla flera brottsmisstankar beroende på att en person misstänks för flera olika brott eller på att flera personer misstänks. Under åren 2018 – 2022 registrerades 215 brottsmisstankar. Av dem ledde 19 till åtal. Hur många som dömdes finns det däremot ingen statistik på.

Sveriges Radios grävprogram Kaliber tog fram statistik om illegal rovdjursjakt 2019. De gick tio år tillbaka i tiden och hittade 600 anmälningar. Under tioårsperioden dömdes 14 personer i åtta mål. Straffen sträckte sig från dagsböter och samhällstjänst till två års fängelse. Under samma period friade domstolarna 17 personer. Det är alltså få anmälningar som leder till åtal, och när det väcks åtal är det svårt att få någon dömd.
 
Okej, jag förstår att man kan vara lite mer rädd för saker som är "nytt" men samtidigt så..
Det var 129hundar som dog/trafikskadades förra året och 198 vildsvinsskadade/dödade. 1 dödad av varg (Agrias statistik), dvs risken är ju såklart där och ökar beroende på var man jagar men den känns ju inte enormt stor heller.

Ur ägarperspektiv tänker jag att sorgen är lika stor oavsett dödsorsak - men så verkar det ju inte riktigt vara enligt jägarkåren? Om man ska tro vad man hör från jägare och vad man läser på olika jaktsidor, där verkar just varg röra upp mycket mer känslor vilket för mig är helt obegripligt.

11 hundar konstaterat vargdödade 2022.
7 hittills i år, enligt denna listan:
https://svenskjakt.se/start/nyhet/vargdodade-hundar/

Vi har typ 450 vargar i Sverige där alla försöker undvika att komma nära dem med sina hundar.
Vi har typ 150-200 000 vildsvin i Sverige, som aktivt jagas med hund.
Vi har nästan fem miljoner bilar i Sverige, som man också försöker undvika att hunden hamnar under.

Procentuellt sett till hur många vargar vi har, utgör alltså vargen en ganska stor risk för våra jagande hundar. Särskilt om man sätter det i relation till antalet vildsvin, som vi aktivt jagar, och antalet bilar som rör sig på vägarna.
 
Eftersom den här tråden, som alla trådar om varg, spårar ur i en diskussion som i alla fall inte jag orkar föra här för hundrade gången, så lämnar jag :)

Jag tycker våra rovdjur är väldigt fascinerande och att de absolut ska vara en del i vår fauna, men för den sakens skull vill jag absolut inte ha dem inpå mig.
 
Vargkadaver i Riala sannolikt ingen varg:
https://sverigesradio.se/artikel/5621001

Visst är det konstigt att man kan vara både tjuvskjuten i sitt hemmarevir norr om Stockholm och sedan bli skjuten under en jakt i Värmland?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/rialahannen-ar-dod

Jag är fullt medveten om att tjuvjakt finns @Shaggy , men en del extremister glömmer att även vargar dör på naturlig väg (drunknar, blir påkörda, ihjälsparkade av älgar, dödade av andra vargar) samt helt enkelt vandrar iväg.
Jag jobbade i ett stall i Värmland när Rialavargen flyttat dit. Standard vid kvällsfodringen var att höra vargyl från skogen intill. Fanns de som inte vågade släppa ut sina hundar i trädgården efter det (övergick mitt förstånd, varg hade alltid funnits i de skogarna) pga ryktet han hade. Själv red jag ut i skogen med lösa hundar utan problem, det enda jag red på regelbundet var älg.

Bara för att koppla tillbaka till ursprungsinlägget. Är man orolig skulle jag säga håll hundarna kopplade och prata mycket med dem när man är ute, så lär man inte riskera att stöta på någon. :)

Sen är det nog inte fel att läsa på fakta heller. Och då menar jag inte nyhetsartiklar utan generell vargfakta. För som någon skrev är vi ju generellt mer rädda för det vi vet lite om. Jag älskade vargar som barn och såg massor av dokumentärer och hade även nåt ”faktadatorspel” om varg. Har aldrig varit rädd för att stöta på varg ute i skogen, trots att jag bott, ridit och gått med hund i vargtäta områden. Björn och vildsvin tycker jag är mycket obehagligare - för att kunskapen är så mycket lägre om dem och deras beteende.
 
Eftersom den här tråden, som alla trådar om varg, spårar ur i en diskussion som i alla fall inte jag orkar föra här för hundrade gången, så lämnar jag :)

Jag tycker våra rovdjur är väldigt fascinerande och att de absolut ska vara en del i vår fauna, men för den sakens skull vill jag absolut inte ha dem inpå mig.
Nä, och det är ju helt okej. Men kanske inte helt hjälpsamt i en tråd där någon vill ha hjälp med att vänja sig vid att ha varg inpå?
 
Vi får agree to disagree i den frågan, helt enkelt :)

Jag tycker helt klart att det är mer rimligt att vara mer orolig för att möta stora rovdjur i skogen, som varg och björn, än älg och vildsvin.

I WWFs sammanställning räknar de med 85000 vargar i Nordamerika och Europa, vilket jag iofs tror är lågt räknat, och de verkar onekligen ställa till betydligt mer olyckor med människor världen över jämfört med t ex våra 150-200000 vildsvin i Sverige.

Sedan är det naturligtvis viktigt att ändå poängtera att risken är låg och att det under normala omständigheter troligtvis inte är någon fara - men att förminska att det är ett stort rovdjur med full potential att ha ihjäl en älg tycker jag är respektlöst mot både varg och människor.

På vilket vis tycker du att jag förminskar att vargen är ett stort rovdjur med potential att döda älg?

Att jag tycker att vildsvin är otrevligare innebär inte att jag går omkring och är rädd för att möta dem heller. Men man ska ha respekt för dem, de är farliga trots att de inte är rovdjur. Att jag föredrar varg har framför allt att göra med att vildsvin påverkar mig mer negativt.

Vildsvin ställer till med många olyckor årligen runtom i världen. Människor blir attackerade, ibland med dödlig utgång(inte bara jägare). Att detta inte är lika känt kanske beror på att nyheter om vargattacker sprids på ett annat sätt?
 
Vad bra, då är vi överens om att vargar faktiskt kan förflytta sig och inte per automatik är tjuvskjutna bara för att de ”försvinner” :)
Fast han var ju inte försvunnen, medan däremot tiken är antagligen tjuvskjuten. De vargar som försvinner har inte vandrat.
 
Procentuellt sett till hur många vargar vi har, utgör alltså vargen en ganska stor risk för våra jagande hundar. Särskilt om man sätter det i relation till antalet vildsvin, som vi aktivt jagar, och antalet bilar som rör sig på vägarna.

Absolut utgör vargen en risk för våra jagande hundar. Men tråden handlar ju om att promenera med sina hundar i skogen, där du också menade att det skulle bli större risker för svamp- och bärplockare i framtiden. Och det tycker jag är synd att påstå, då det riskerar att sprida en ogrundad rädsla, precis samma rädsla som TS drabbats av som inte ens vågar gå långpromenader med sina hundar längre. Med fortsatt licensjakt tror jag inte heller att vargar i framtiden skulle bli mer orädda, tvärtom.
 
Jag bor ganska nära vargrevir och de enda gångerna som vargar rör sig här är när ungvargarna letar egna revir. Lite läskigt tycker jag allt att det är pga egna får mm, men det har aldrig hänt något.

Däremot är jag riktigt rädd för vildsvinen som är helt orädda och finns precis bredvid huset. De har flera gånger gjort (sken-?)attacker mot mig när jag är ute i mörkret för att fodra. De stannar kvar fast att jag tjoar och väsnas. Tror att de vant sig vid mig och tycker att jag är inkräktaren. De reagerar om någon annan pratar eller skriker. Fy för vildsvin!
 
Eftersom den här tråden, som alla trådar om varg, spårar ur i en diskussion som i alla fall inte jag orkar föra här för hundrade gången, så lämnar jag :)

Jag tycker våra rovdjur är väldigt fascinerande och att de absolut ska vara en del i vår fauna, men för den sakens skull vill jag absolut inte ha dem inpå mig.

Men, det var ju du själv som gjorde det spåret? :D Synd, jag tänker att det alltid är nyttigt att diskutera vargfrågan sinsemellan, särskilt när det gäller just rädsla och risk. :)
 
Nej, som sagt skulle jag kalla det för incident om det händer och människan upplever det som obehagligt, eller starkt obehagligt.

Om någon skulle bli väldigt rädd vid ett vargmöte och börjar springa för att ta sig därifrån, snubblar och ramlar - skulle du då ta det för helt osannolikt att en varg skulle triggas av det? För det är en grej som jag tänker inte är särskilt orimlig vid ett möte som annars skulle kunnat vara ganska odramatiskt.
Men då bör det även räknas som incidenter när älg eller vildsvin uppenbarar sig, iaktar och man känner obehag.
Just älg gör ju ofta detta. Även springer efter.
Jag har två gånger i mitt liv upplevt hotfulla älgar i område där jag bott som fått skjutas.
För tillfället så har vi två tjurkalvar från förra året som hänger i vårat bostadsområde. De är inne på sin tredje vecka här. De sover flera gånger i veckan intill stigen till busshållplatsen så nu vågar ingen gå där på morgonen. En granne fick en av dem efter sig när han joggade. De knallar runt i trädgårdarna, på lekplatsen och sover i dungarna mellan tomterna.

Själv är jag älgrädd. De är inte kul när de kommer in i bostadsområden och stannar kvar.
 
Jag måste säga att jag tycker att den här diskussionen varit väldigt sansad, om man jämför med hur det ofta brukar vara. Jag ser inget romantiserande av vargen samtidigt som den inte heller kallas för inplanterad ohyra. Visst skiljer sig åsikterna i vissa avseenden, men annars vore det ju ingen diskussion.
 
Jag träffade på en strövar-varg inne i mitt bostadskvarter förra året. Jag blev väldigt förvånad, min hund på 3kg (kopplad) blev nog ännu mer förvånad.
Nu har vi en strövar-varg igen, dock inte sett den i området men det ligger ju på facebook om detta och alla får panik. Ännu mer panik får de när jag skriver att en var inne i området förra året.
Vi har mycket vildsvin och mycket älg också. Jag tycker älgarna är mest läskiga faktiskt.
 
Eftersom den här tråden, som alla trådar om varg, spårar ur i en diskussion som i alla fall inte jag orkar föra här för hundrade gången, så lämnar jag :)

Jag tycker våra rovdjur är väldigt fascinerande och att de absolut ska vara en del i vår fauna, men för den sakens skull vill jag absolut inte ha dem inpå mig.

Var har tråden spårat ur menar du. Jag tycker den håller en hög nivå, med många bra källhänvisningar.
Själv är jag SLU-utbildad natur- och kulturvägledare som har gjort flera studiebesök på Grimsö forskningsstation, som visade oss på flera GPS-halsband som hittats, långt från uppgrävda, dränkta eller trafikdödade vargar.

Jag rekommenderar flera att besöka Grimsö forskningsstation, med kunniga anställda och gästforskare, för att lära sig mer om vår fantastiska natur och vårat fantastiska djurliv. Fantastiskt intressant, då de ofta har flera olika forsknngsuppdrag under åren... gällande både dur och naturvärden. Där skog och mark delas in i "atlasrutor" (tror jag det heter) och alla rutor skådas noggrannt efter det och det djuret, den och den avföringen, den och den svampen, den och den växten...
 
Var har tråden spårat ur menar du. Jag tycker den håller en hög nivå, med många bra källhänvisningar.
Själv är jag SLU-utbildad natur- och kulturvägledare som har gjort flera studiebesök på Grimsö forskningsstation, som visade oss på flera GPS-halsband som hittats, långt från uppgrävda, dränkta eller trafikdödade vargar.

Jag rekommenderar flera att besöka Grimsö forskningsstation, med kunniga anställda och gästforskare, för att lära sig mer om vår fantastiska natur och vårat fantastiska djurliv. Fantastiskt intressant, då de ofta har flera olika forsknngsuppdrag under åren... gällande både dur och naturvärden. Där skog och mark delas in i "atlasrutor" (tror jag det heter) och alla rutor skådas noggrannt efter det och det djuret, den och den avföringen, den och den svampen, den och den växten...
Med dränkta vargar, menar jag först skadskjutna... och sedan lämnade i en bäck eller sjö.

Kontaktar man Länsstyrelsens rovdjursansvarig i sitt län, kan man till och med få inbjudningar till rovdjursspårningar på vintern. I Örebro Län, har/hade vår tidigare rovdjursansvarige, "William 'Wille' Lundin"flera vargspårningar om året, även vår och höst. Jag hade honom som mentor, på min inskolning till min tidigare anställning på ett Naturcenter, utanför Örebro.

De flesta av våra vargrevir håller sig 98 % av tiden på Villingsbergs skjutfält uppe i Kilsbergen, vilket är ett väldigt stort och oftast avstängt område pga Bofors provskjutningar och militära anläggningar.
 
Senast ändrad:
När man upplever det som obehagligt tänker jag att det är en incident?
Ja, absolut. Och det är ju heller inte konstigt, eftersom att de finns i hundratusental. Det vore ju märkligt annars.

Nej, det är förmodligen en svindålig idé att försöka springa ifrån ett rovdjur, men folk tänker ju inte alltid klart när de drabbas av panik.

Jag läste för ett tag sedan en sammanställning från WWF om vargdödade människor i världen, som konstaterade att risken är just låg.

De identifierade knappt 500 säkerställda vargattacker mellan 2002-2020 över världen, varav de flesta var kopplade till rabies. Typ 120 var inte rabiesfall. De skriver också att det finns rapporter om många fler, där de inte kunnat säkerställa att det faktiskt var varg, samt om att det är troligt att i en del av regionerna i t ex Asien och Ryssland, ev attacker helt enkelt inte rapporterats så att det går hitta online.

2015-2018 finns det 14 fall som var ”predatory”, dvs att angreppet skedde utifrån att vargarna såg människan som föda. Fallen finns i Canada, Polen, Iran, Israel, Indien, Kirgistan och Tadzjikistan.

I sammanställningen skriver de också att för att minska risken ytterligare är det av yttersta vikt att kommunicera att det finns en risk med vargar och att detta kommuniceras mycket bättre kring björnar. De skriver även att den största risken är de vargar som habituerats och visar liten eller ingen rädsla för människor.

Man får kanske också tänka på att majoriteten av vargarna, inte finns på samma ställe som där majoriteten av människorna finns.

Med tanke på hur vargstammen utvecklas i tätbefolkade Europa och att den ökar snabbt, ska det bli intressant att se hur det kommer se ut här om några år.
Med tanke på att vargen diskuteras flitigt på EU-nivå just nu, är det ju inte bara i Sverige som den är omdebatterad.

Länk:
https://www.wwf.de/fileadmin/fm-wwf/Publikationen-PDF/Deutschland/Report-Wolf-attacks-2002-2020.pdf

Det här är slutsatsen i rapporten:

"While being aware of the potential risks associated with wolves it is also crucial to place this into context. In Europe and North America we only found evidence for 12 attacks (with 14 victims), of which 2 (both in North America) were fatal, across a period of 18 years. Considering that there are close to 60.000 wolves in North America and 15.000 in Europe, all sharing space with hun-dreds of millions of people it is apparent that the risks associated with a wolf attack are above zero, but far too low to calculate.

Det blåmarkerade
är den primära slutsatsen.

Har vi ens läst samma rapport? Väldigt låg risk för vargattacker på människor, så låg risk att det inte går att kalkylera är vad de kommer fram till.

KL


Sådana som Karl Hedin och de organiserade varghatargrupperna älskar dock att läsa en sådan här rapport som fan läser bibeln.

De cherrypickar data/information ur rapporten (och andra rapporter) som "bevis" på hur farliga vargar är för människor.

Observera att det är en opublicerad rapport i någon som helst seriös forskningstidskrift, och därmed inte en peer-reviewad (granskad) rapport.

Som iofs inte har de kvaliteter som behövs för att bli publicerad, eller är avsedd att publiceras eftersom den har många med olika sorters metodfel och otydligheter.

Bara för att något fått ut ersättning för en påstådd vargattack i Iran, betyder det inte det ägt rum en vargattack i
Iran. I många länder i Asien och hela f.d. Sovjet (förutom de länder som nu är EU-medlemmar) är det notoriskt svårt att granska vad som verkligen hänt.


Det riktigt stora problemet med varg, har att göra med vårt jordbruk, dess lönsamhet och möjligheten att hålla tamdjur, där får och getter i synnerhet är utsatta för en hög risk för vargattacker.
Minsta miss vid skötseln av RAS-stängsel, kan innebära att djuren är utsatta för risk. Dessutom är inte stängslen 100% säkra någonsin.
Även problem med t.ex. skrämda nötkreatur som blir skrämda och går igenom stängsel och i enstaka fall dödas av varg är en en reell risk som dessutom är ekonomiskt kännbar för lantbrukaren.

Jakt är en hobbyverksamhet, där det finns ett fåtal som drar in en del pengar på att i olika former upplåta jakt.

Efter att ha levt i vargrevir sedan närmare 15 år (vad tiden går!), dessutom med fårhållning, så ser jag ett mycket litet eller inget skäl att vara orolig för varg vid svamp/bärplockning eller vid "vanliga" hundpromenader med en väl inkallningsbar hund.

Sedan 2009 så har vi heller inte haft något fall av skada på på hund av varg inom något av de numera åtta revir som finns i vår närhet, även om ett fåtal fall av attack på sällskapshund finns bekräftade på andra håll i Sverige.

Det går utmärkt att jaga utan lös hund. För vissa djurslag så är jakt utan hund effektivare (i termer av att verkligen hitta djur och kunna skjuta) än med hund. Ingen eftersökshund har i våra trakter skadats av varg.

Men, antalet vargar och antalet revir bör hur som helst reduceras.
Inte minst för att kunna bevara mer småskaligt jordbruk i skog- och mellanbygd. De jordbruk som redan var på fallrepet får inte sällan sin sista knuff mot nedläggning när ett vargrevir etableras, och få vill ta över omdelbart efter vargetablering.
Vargen har idag ett slags "fri etableringsrätt" där revir får bildas var den än behagar slå sig ner.
Det saknas också bidragspengar och handfast hjälp till lantbrukare för att skydda sig mot vargen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 556
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 030
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 942
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp