Oro för varg

Jag jobbade i ett stall i Värmland när Rialavargen flyttat dit. Standard vid kvällsfodringen var att höra vargyl från skogen intill. Fanns de som inte vågade släppa ut sina hundar i trädgården efter det (övergick mitt förstånd, varg hade alltid funnits i de skogarna) pga ryktet han hade. Själv red jag ut i skogen med lösa hundar utan problem, det enda jag red på regelbundet var älg.

Bara för att koppla tillbaka till ursprungsinlägget. Är man orolig skulle jag säga håll hundarna kopplade och prata mycket med dem när man är ute, så lär man inte riskera att stöta på någon. :)

Sen är det nog inte fel att läsa på fakta heller. Och då menar jag inte nyhetsartiklar utan generell vargfakta. För som någon skrev är vi ju generellt mer rädda för det vi vet lite om. Jag älskade vargar som barn och såg massor av dokumentärer och hade även nåt ”faktadatorspel” om varg. Har aldrig varit rädd för att stöta på varg ute i skogen, trots att jag bott, ridit och gått med hund i vargtäta områden. Björn och vildsvin tycker jag är mycket obehagligare - för att kunskapen är så mycket lägre om dem och deras beteende.
Kan förresten lägga till vad gäller första stycket här, att det ändå var ett medvetet risktagande med hundarna att ha dem lösa. Ena höll sig alltid extremt nära hästen, den andra var äldre och kunde komma på efterkälken, men vi ansåg att det ändå var sjysstare mot hunden att låta honom följa med på ridturer (vilket han älskade) och ta den (minimala) risken vi ansåg det vara att han kunde lulla iväg och bli tagen av varg. Det fanns stora vägar intill skogen också och vi ansåg inte vargrisken vara större än vägrisken, om man säger så.

Bara så ingen får för sig att jag säger ”det är lugnt, släpp ut hundarna lösa i vargrevir”. Är det hundar som inte håller sig nära och man är orolig för risken med varg, då är det bättre att hålla dem kopplade i såna områden såklart.

Personligen har jag alltid sett risken som så liten att jag är mer ”händer det så händer det”, dvs precis som vilken annan olycka som helst som kan uppstå när man har en hund lös. Har man inte den inställningen är det kanske mindre vettigt att ha hunden lös där det finns varg, om man riskerar att bli ännu räddare om något händer eller kanske anklagar sig själv för att inte ha skyddat hunden bättre.
 
Kan förresten lägga till vad gäller första stycket här, att det ändå var ett medvetet risktagande med hundarna att ha dem lösa. Ena höll sig alltid extremt nära hästen, den andra var äldre och kunde komma på efterkälken, men vi ansåg att det ändå var sjysstare mot hunden att låta honom följa med på ridturer (vilket han älskade) och ta den (minimala) risken vi ansåg det vara att han kunde lulla iväg och bli tagen av varg. Det fanns stora vägar intill skogen också och vi ansåg inte vargrisken vara större än vägrisken, om man säger så.

Bara så ingen får för sig att jag säger ”det är lugnt, släpp ut hundarna lösa i vargrevir”. Är det hundar som inte håller sig nära och man är orolig för risken med varg, då är det bättre att hålla dem kopplade i såna områden såklart.

Personligen har jag alltid sett risken som så liten att jag är mer ”händer det så händer det”, dvs precis som vilken annan olycka som helst som kan uppstå när man har en hund lös. Har man inte den inställningen är det kanske mindre vettigt att ha hunden lös där det finns varg, om man riskerar att bli ännu räddare om något händer eller kanske anklagar sig själv för att inte ha skyddat hunden bättre.
Precis, man får prioritera efter eget huvud helt enkelt. Jag hade hunden lös trots att det syntes björnspår i skogarna för jämnan och jo, vi råkade ju på en till sist också. Den sprang dock raskt åt andra hållet när hunden skällde och jag skrek för att ropa tillbaka henne. :) Terriers är tamesjutton inte kloka!
 
Precis, man får prioritera efter eget huvud helt enkelt. Jag hade hunden lös trots att det syntes björnspår i skogarna för jämnan och jo, vi råkade ju på en till sist också. Den sprang dock raskt åt andra hållet när hunden skällde och jag skrek för att ropa tillbaka henne. :) Terriers är tamesjutton inte kloka!
Haha nä, terriers är nog snäppet värre. Jag hade hundar av vallhundstyp med mig, så var inte jätteorolig över att de skulle vara intresserade av att gå i närkamp med nåt vilt djur. 😂
 

Få anmälningar om illegal jakt leder till åtal​

Christer Jarlås är åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål där man utreder jaktbrott. Han håller med om att de är svåra att jobba med.

” Det finns i stort sett aldrig några vittnen,” säger han.

” Om man råkar känna till brott berättar man inte. Jag vet fall där det förekommit jakt i närheten av fastigheter. Men ingen säger att de hört något.”

Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har statistik över antalet brottsmisstankar om illegal rovdjursjakt. Då rör det sig om illegal jakt på alla rovdjur och inte bara varg. Ett enskilt ärende kan innehålla flera brottsmisstankar beroende på att en person misstänks för flera olika brott eller på att flera personer misstänks. Under åren 2018 – 2022 registrerades 215 brottsmisstankar. Av dem ledde 19 till åtal. Hur många som dömdes finns det däremot ingen statistik på.

Sveriges Radios grävprogram Kaliber tog fram statistik om illegal rovdjursjakt 2019. De gick tio år tillbaka i tiden och hittade 600 anmälningar. Under tioårsperioden dömdes 14 personer i åtta mål. Straffen sträckte sig från dagsböter och samhällstjänst till två års fängelse. Under samma period friade domstolarna 17 personer. Det är alltså få anmälningar som leder till åtal, och när det väcks åtal är det svårt att få någon dömd.
Och var det inte Jägarförbundet som så säkert gick ut och sa att fick de bara lisensjaga varg, lo och björn så skulle minsann tjuvjakten upphöra
 
Ur ägarperspektiv tänker jag att sorgen är lika stor oavsett dödsorsak - men så verkar det ju inte riktigt vara enligt jägarkåren? Om man ska tro vad man hör från jägare och vad man läser på olika jaktsidor, där verkar just varg röra upp mycket mer känslor vilket för mig är helt obegripligt.

Tror gör man bäst i kyrkan.

Sorgen över en död hundkamrat är densamma oavsett om den dör av injektion, drunkning, påkörning, vildsvin, björn, älg eller varg.

Ilskan (i de fall där den förekommer) stammar mer från att hunden i vissa fall då går från levande till att slitas sönder = horribla plågor och rädsle/panikpåslag för hunden jämfört med en smäll-poof borta.

Känner flera som fått sina hundar djurdödade under jakt, men ingen som blivit mer "känslosam" (dvs arg, hatisk etc) just över att hunden dött än om hunden blivit påkörd.

Gissar att de ickejägare som fått sin hund ihjälbiten av annan hund även de reagerar ganska rejält på själva omständigheten som ledde till död hund, jämfört med ett lugnt fint avsked hos veterinären.
 
Jag tycker våra rovdjur är väldigt fascinerande och att de absolut ska vara en del i vår fauna, men för den sakens skull vill jag absolut inte ha dem inpå mig.
Men var ska de vara då? Och ska andra behöva acceptera klövvilt - varje år dör människor i viltolyckor på vägarna och betesskador kostar. Jag vill inte ha hjort och älg runt vägarna, men jag inser att det är jag som får finna mig.

Vem bestämmer vilka djur som ska finnas och var? Eller ska andra djur än silverfiskar och råttor begränsas till Skansen och Nordens Ark?
 
Tror gör man bäst i kyrkan.

Sorgen över en död hundkamrat är densamma oavsett om den dör av injektion, drunkning, påkörning, vildsvin, björn, älg eller varg.

Ilskan (i de fall där den förekommer) stammar mer från att hunden i vissa fall då går från levande till att slitas sönder = horribla plågor och rädsle/panikpåslag för hunden jämfört med en smäll-poof borta.

Känner flera som fått sina hundar djurdödade under jakt, men ingen som blivit mer "känslosam" (dvs arg, hatisk etc) just över att hunden dött än om hunden blivit påkörd.

Gissar att de ickejägare som fått sin hund ihjälbiten av annan hund även de reagerar ganska rejält på själva omständigheten som ledde till död hund, jämfört med ett lugnt fint avsked hos veterinären.
Att det är skillnad mot avlivning har jag full förståelse för - men jag har svårt att tänka mig att det är hemskare att bli vargdödad än att bli sprättad av vildsvin ur hundens synvinkel. Det är ju en plågsam död oavsett liksom.
Det är definitivt en skillnad i ton i både artiklar och kommentarsfält beroende på vilket annat vilt djur som dödat hunden. Om det ens blir en artikel om hundar som dödats av annat vilt..
 
Att det är skillnad mot avlivning har jag full förståelse för - men jag har svårt att tänka mig att det är hemskare att bli vargdödad än att bli sprättad av vildsvin ur hundens synvinkel. Det är ju en plågsam död oavsett liksom.
Det är definitivt en skillnad i ton i både artiklar och kommentarsfält beroende på vilket annat vilt djur som dödat hunden. Om det ens blir en artikel om hundar som dödats av annat vilt..
Eller för den delen när det är hundar som står för dödandet av andra djur.

För övrigt har 12 digivande björnhonor skjutits under årets licensjakt där ungarna nu svälter ihjäl. Händelserna är polisanmälda eftersom det är jaktbrott och jag hoppas verkligen att i de här fallen att de jävlarna åker dit så det visslar om det! 🤬

Det handlar om Jämtland, Västernorrland, Gävleborg, Norrbotten och Dalarna. Den som gör sig skyldig till grovt jaktbrott riskerar fängelse i upp till fyra år.

Totalt sköts 648 björnar i årets jakt, mer än 20% av antalet björnar i Sverige. 352 av dem var honor.
 
Att det är skillnad mot avlivning har jag full förståelse för - men jag har svårt att tänka mig att det är hemskare att bli vargdödad än att bli sprättad av vildsvin ur hundens synvinkel. Det är ju en plågsam död oavsett liksom.
Det är definitivt en skillnad i ton i både artiklar och kommentarsfält beroende på vilket annat vilt djur som dödat hunden. Om det ens blir en artikel om hundar som dödats av annat vilt..
Det är väl dessutom större risk att ens hund skadas av annan hund. Eller tom blir ihjälbiten än av rovdjur?

Jag har ju fått uppleva flera incidenter där lös hund har flygit på min hane och ja det är traumatiskt. Men jag är betydligt mer orolig för att det ska hända igen än att en varg ska rusa fram.
 
Fast du kan väl inte vara ovetande om att tjuvjakt på varg är oerhört vanligt. Jag har en i min yttre bekantskapskrets som halvförtäckt skrutit med att h*n skjutit varg. Jag är helt övertygad om att det jaktlag denna person ingår i tjuvsköt en dräktig vargtik i våras. Tyvärr kommer ju skitstövlarna undan med det. Menar du att det här är något som förvånar dig?

Jag satt på en pizzeria/lokala haket för ett antal år sedan. Det var ett stort sällskap där inne som hade "going away party" för snubbarna som hetsade ihjäl en varg med snöskotrar. Dom skulle inställa sig dagen efter för sina fängelsestraff. Det var uppenbart att varenda en av dom tyckte det var bra jobbat av dom.

Själv bor jag mitt emellan två revir, ute i skogen , så har strövargar omkring mig varenda år. Är inte det minsta rädd för vargarna till vardags, men mina drömmar om att köra rapport har jag valt att sätta åt sidan.

Björnarna däremot är jag hysteriskt rädd för. Lyssnar helt enkelt på hundarna när vi är ute och går. Märks tydligt på dom om det är rovdjur i närheten, vilken sort vet jag ju sällan om jag inte känner lukten eller hör visslandet från björnen. Sen undviker jag kanske att gå på ena sidan byn när det precis siktats hona med ungar, men det är snarare självbevarelsedrift att det är dumt att utmana ödet med ungar inblandade. För typ 25år sedan slog en björn en älgko bakom våran vedbod. Kalven klarade sig och fick flytta till järvzoo.

Jag undviker generellt att vara ljudlös ute i skogen. Pratar med hundarna eller har en podcast på i telefonen.
 
Jag satt på en pizzeria/lokala haket för ett antal år sedan. Det var ett stort sällskap där inne som hade "going away party" för snubbarna som hetsade ihjäl en varg med snöskotrar. Dom skulle inställa sig dagen efter för sina fängelsestraff. Det var uppenbart att varenda en av dom tyckte det var bra jobbat av dom.

Själv bor jag mitt emellan två revir, ute i skogen , så har strövargar omkring mig varenda år. Är inte det minsta rädd för vargarna till vardags, men mina drömmar om att köra rapport har jag valt att sätta åt sidan.

Björnarna däremot är jag hysteriskt rädd för. Lyssnar helt enkelt på hundarna när vi är ute och går. Märks tydligt på dom om det är rovdjur i närheten, vilken sort vet jag ju sällan om jag inte känner lukten eller hör visslandet från björnen. Sen undviker jag kanske att gå på ena sidan byn när det precis siktats hona med ungar, men det är snarare självbevarelsedrift att det är dumt att utmana ödet med ungar inblandade. För typ 25år sedan slog en björn en älgko bakom våran vedbod. Kalven klarade sig och fick flytta till järvzoo.

Jag undviker generellt att vara ljudlös ute i skogen. Pratar med hundarna eller har en podcast på i telefonen.
Men alltså fy fan för första stycket. :cry::mad:
 
Jag läser allt ni skriver och tar det till mej, även om jag inte aktivt svarar er.
Förstod att vara eller icke vara skulle komma upp men tack för att ni ändå hållit diskussionen relativt OT större delen av tiden.

Vargen som är anledningen till tråden har nu tagit än fler får, flyttat sig en tio mil norrut, och det har beslutats om skyddsjakt. Jag vet faktiskt inte vad jag tycker. Som ts antyder så gillar jag definitivt inte att ha dom inpå husknuten (närmast var den ngr km från oss) men jag vet inte om jag tycker att den ska dö heller. Helt klart kluven..
 
Jag läser allt ni skriver och tar det till mej, även om jag inte aktivt svarar er.
Förstod att vara eller icke vara skulle komma upp men tack för att ni ändå hållit diskussionen relativt OT större delen av tiden.

Vargen som är anledningen till tråden har nu tagit än fler får, flyttat sig en tio mil norrut, och det har beslutats om skyddsjakt. Jag vet faktiskt inte vad jag tycker. Som ts antyder så gillar jag definitivt inte att ha dom inpå husknuten (närmast var den ngr km från oss) men jag vet inte om jag tycker att den ska dö heller. Helt klart kluven..

Jag tycker att det är fullt rimligt att de vargar som ställer till för mycket problem skjuts. Det är en av förutsättningarna för att människa och varg ska kunna samexistera.
 
Jag skulle önska att ersättningen för de skador som våra stora rovdjur orsakar ersattes bättre och att bidragen till rovdjurssäkra stängsel höjdes, men även att straffen för jaktbrott skärptes med indragen licens om det kliar i avtryckarfingret.
 
Jag läser allt ni skriver och tar det till mej, även om jag inte aktivt svarar er.
Förstod att vara eller icke vara skulle komma upp men tack för att ni ändå hållit diskussionen relativt OT större delen av tiden.

Vargen som är anledningen till tråden har nu tagit än fler får, flyttat sig en tio mil norrut, och det har beslutats om skyddsjakt. Jag vet faktiskt inte vad jag tycker. Som ts antyder så gillar jag definitivt inte att ha dom inpå husknuten (närmast var den ngr km från oss) men jag vet inte om jag tycker att den ska dö heller. Helt klart kluven..
Jag glömde skriva i mitt inlägg att jag har rovdjursstängsel i mina hagar (sju trådar). Kan ju inte svära på att det är det som räddat mina djur, men det känns som ett bra skydd.

Hörde på radion att de områden som tidigare inte haft varg (såklart) inte har använt det. Så det kanske är något att fundera över att skaffa.
 
Jag tycker att det är fullt rimligt att de vargar som ställer till för mycket problem skjuts. Det är en av förutsättningarna för att människa och varg ska kunna samexistera.
Det är egentligen mitt enda problem med hela vargfrågan. Att det är så svårt att få till skyddsjakt på problemindivider.

En person några kilometer bort sköt en varg i sin fårhage när den kom besök andra gången. Han tog sig tid att försöka skrämma bort den och göra som man ska (enligt vittnen, och den mannen är inte varghatare, så jag tror faktiskt på dom) men valde tillslut att skjuta för att ha några får kvar öht. Han verkar ha gjort allting rätt och ringde såklart direkt han avlivat dom fåren som behövde tas om hand om först. 3års fängelse. Vilket jag tror är vad skotermännen också fick. Sjukt att det ens jämställs.
 
Hörde på radion att de områden som tidigare inte haft varg (såklart) inte har använt det. Så det kanske är något att fundera över att skaffa.

Det - eller åtminstone vettiga stängsel - är kanske något att fundera över att skaffa även för de som bott länge i vargområde men som verkar vara mer intresserade av att beklaga sig än att skydda sina djur. :meh:

Finns får i grannbyn och ett blev rivet där för ett tag sedan. Inget RAS, men det sitter lapptyg uppe. Problemet är att stängslet är draget längst ner i en sänka på ett ställe. Vägen som går bredvid är i jämnhöjd eller över stängslets högsta tråd i flera meter. Jag är inget under av smidighet, men med ett par stegs ansats skulle JAG kunna hoppa in i den där fårhagen....

Att folk törs släppa sina hundar här utan ordentliga västar(med vargstål) blir jag också förvånad över. Det är förstås sorgligt ändå när något händer, men jag förstår inte riskbedömningen.
 
En person några kilometer bort sköt en varg i sin fårhage när den kom besök andra gången. Han tog sig tid att försöka skrämma bort den och göra som man ska (enligt vittnen, och den mannen är inte varghatare, så jag tror faktiskt på dom) men valde tillslut att skjuta för att ha några får kvar öht. Han verkar ha gjort allting rätt och ringde såklart direkt han avlivat dom fåren som behövde tas om hand om först. 3års fängelse. Vilket jag tror är vad skotermännen också fick. Sjukt att det ens jämställs.

Det låter jättemärkligt, när var detta? I liknande fall där man funnit att någon inte haft rätt att skjuta en varg som rört sig vid hagen har straffet varit 6 månader.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 350
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 865
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp